Gå til innhold

gode "nam' filmer"

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kirgsfilmer trenger ikkje å vere heilt bånngass for å vere bra heller, det gjelder forsåvidt film generelt :wee:

6821688[/snapback]

Definitivt, men mange ser jo på "bra krigsfilm" som "film med masse folk som dør i fleng to timer i strekk", og dermed måtte jeg nesten "advare" trådstarter (angående Killing Fields), siden han kanskje er en av dem.

Hamburger Hill støtter jeg forøvrig også. En veldig god film, som viser en del forskjellige forhold mellom soldatene som selv Platoon manglet.

Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt filmer med litt fin struktur. På en måte. F.eks så liker jeg ikke black hawk down, selvom den har mange god film trekk, men jeg syntes det bare ble "pangpangratatattatta, augh, Black hawk bla bla bla, boom, rattatatataa, pang rpg" hele filmen, jeg så ikke så mye handling. Selom det ikke er en vietnam film, da så bruke jeg den som eksempel.

Full Metal Jacket syntes jeg var perfekt og kjempebra når det gjelder det. Den var jo kjempebra på alle andre måter og, men jeg bruke den som eksempel.

Platoon var helt grei syntes jeg. Jeg så en handling og herlige krigsscener.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Nå skjedde det vel faktisk ikke så veldig mye mer i Mogadishu, enn at soldatene bare ble tatt med buksa nede. De hadde ikke ventet å få slik motsand, så hele operasjonen endte egentlig bare som en fjasko.

At den er kaotisk er bare bra, for slik er krig. Kaotisk. Spesielt krig i slike urbane landskaper. BHD er i min mening en av de beste krigsfilmene der ute. Meg om det. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg mente ikke det. Men en film trenger jo en handling. Men den forvirringen er jo en viktig del som ikke trneger å gi filmen minde handling. slik som Stanley Kubrick fikk dritbra til i Full Metal Jacket med begge deler. Og Apokalypse now og Platoon der var det ikke bare at de var ett sted å kriget. Den bygget seg opp på perfekt måte, og kampscenene var realistiske.

Lenke til kommentar

Hmm, kan det være To End All Wars, med blant annet Slack Bauer og Robert Carlyle du mener?

EDIT: Linky.

EDIT: Trevakt, nå tar jo BHD for seg akkurat denne Irene-operasjonen, som kun foregikk i Mogadishu (de skulle jo ta Aidid) i de to dagene slaget varte. De kunne jo egentlig ikke puttet inn masse annet fra "den krigen", da denne operasjonen stort sett var hele krigen (i allefall den USA involverte seg i). Skjønner dog ditt poeng. Jeg kjenner flere som har samme mening (at det blir mye skyting uten fremgang).

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

syns full metal jacket kunne vært en time lengre med mer stuff fra vietnam,

de kunne godt ha lagd en BHD med mer historie, gjerne da forhistorien og kanskje tatt med noen flere av oprasjonene de gjore før OP. Irene men da hadde den blitt 60-90 min lengre og da ville bare ektrem fantaster som meg giddet å se den.

Lenke til kommentar

Hr. Jenssen:

I BHD kunne de ha laget en bledre handling. Og litt mer variasjon. Men denne Irene-askjonen var kanskje ikke det letteste å lage en bra film av, men jeg syntes de greide det bra på noen måter. Men når jeg var midt i filmen tengte: jeg skal det ikke skje noe snart? Det var lissom bare: forhistorie, bli kjent med personene, dra, sloss sloss sloss sloss sloss sloss og tekke seg tilbake og sloss mer. Selvom det var jo flere ting som skjedde som egentlig ikke hadde noe med handlingen å gjøre.

gunfreak19:

Jeg er helt enig. Stanley Kubrick kunne gjorte den en time lenger med ting som skjer med personene vi følger i Vietnam. Men da hadde han måttet gjøre første delen med med trening lengre, og det kunne blitt litt kjedeligere.

Det ble lissom bare den eneste. Men den var jo en av de beste krigsscener jeg vet om. Kubrick filmer nesten bare i "den gyllne time" (Tiden før tiden før det begynner å bli kveld, ikke solnedgang, men før). Og hele scenen er filmet rett utenfor London. Siden han ikke vill reise.

Lenke til kommentar

Full Metal jacket tar jo for seg folkene i krigen, og ikke egentlig krigen i seg selv. Jeg syntes også at de kunne vist litt mer fra Vietnam, men egentlig er filmen ganske perfekt som den er. :)

EDIT: Bullet in the Head er en kjempebra film ja. Definitivt en av John Woo's to-tre beste filmer. Veldig sterk film. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg vil egentlig ikke poste noe i denne tråden, jeg ser ikke på krigsfilmer som meningsløs action med råe kampscener, men noe trist som en kan lære av.

Derfor er jeg veldig kresen på krigsfilmer selv, og liker bare de skikkelige filmene.

Men jeg henger meg på å anbefale Platoon og Full metal jacket

Lenke til kommentar
syns full metal jacket kunne vært en time lengre med mer stuff fra vietnam,

de kunne godt ha lagd en BHD med mer historie, gjerne da forhistorien og kanskje tatt med noen flere av oprasjonene de gjore før OP. Irene men da hadde den blitt 60-90 min lengre og da ville bare ektrem fantaster som meg giddet å se den.

6826950[/snapback]

Jeg hadde lett sett en time ekstra av BHD. :p

Lenke til kommentar
The Deer Hunter er også en sterk film, dog den kunne kortet ned betraktelig på en god del av scenene. Langdryg, likevel vakker - og trist.

6829300[/snapback]

Det er jo ikke en ordntlig vietnam film da. det er ingen ordntlige kirgssener. Bare en liten del hvor de rømmer fra det huset i vannet de var holdt fanget. en hort hendelse på starten hvor han drepte en japaner ved en liten by.

Men jeg syntes filmen var ganske god, med mye bruk av sterke virkemidler som russisk rullet og død. Men det var mer ett drama enn krigsfilm.

Det jeg likte med den hva hvordan de viste hva krig gjorde med mennesker.

Lenke til kommentar
The Deer Hunter er også en sterk film, dog den kunne kortet ned betraktelig på en god del av scenene. Langdryg, likevel vakker - og trist.

6829300[/snapback]

Det er jo ikke en ordntlig vietnam film da. det er ingen ordntlige kirgssener. Bare en liten del hvor de rømmer fra det huset i vannet de var holdt fanget. en hort hendelse på starten hvor han drepte en japaner ved en liten by.

Men jeg syntes filmen var ganske god, med mye bruk av sterke virkemidler som russisk rullet og død. Men det var mer ett drama enn krigsfilm.

Det jeg likte med den hva hvordan de viste hva krig gjorde med mennesker.

6829919[/snapback]

Japaner? De var i vietnamkrigen.

Dere syntes kanskje filmen var langdryg, og at de burde kunne kutte ned, men se den flere ganger. Dere vil tenke dere om, og se at de prøver bare å skape kontraster...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...