knopflerbruce Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Nå begynner jeg å bli litt lei av unormale ting ved denne pcen Er vel knapt en komponent jeg ikke har lagd tråd om, hvor noe ikke er som det skal. Siste (foreløpig regner jeg med) kapittel i sagaen om Knuts datamaskin er som følger: Har en slik til å ha 4 disker oppe i kabinettet, på høyde med strømforsyninga (i andre enden av kabinettet). Alle 4 slottene er brukt på harddisker, og 120mm-vifta som står bak går for full guffe. Likevel er en disk på 38 grader, og en på 50. De to andre har jeg ingen info om, de dukker ikke opp i speedfan. At speedfan har rett i at tempen er høy vet jeg, kjenner varm luft når jeg legger hånda inntil viftegrillen. At det er en, maks 2, disker som er varme er sikkert, da tempen er merkbart lavere på nedre del av vifta. Da er spørsmålet: Er harddisken min i dårlig stand, eller er dette sånt jeg må regne med når jeg har 4 harddisker tett i tett? Er litt plass mellom, så det skal komme luft der også. Kan maskinen bli litt ustabil ved så høy temp på systemdisken? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Er det en Western Digital som holder 50C? En del av disse oppgir ikke korrekt temperatur. Leste et sted at ikke alle har sensor en gang. Selv har jeg samme "problemet". En disk som holder litt over 30C og en som alltid ligger på 50C. Den på 50C vet jeg ikke er så varm da den står i en kjøleribbe på lik linje med den som holder litt over 30C. Kan heller ikke kjenne forskjell på de ved berøring. Under SMART-fanen i Speedfan skal det være en knapp hvor du kan teste harddisken on-line på nettet. Der får man ofte oppgitt om temperatursensoren er riktig eller om disken i det hele tatt har sensor. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Er det en Western Digital som holder 50C? En del av disse oppgir ikke korrekt temperatur. Leste et sted at ikke alle har sensor en gang. Selv har jeg samme "problemet". En disk som holder litt over 30C og en som alltid ligger på 50C. Den på 50C vet jeg ikke er så varm da den står i en kjøleribbe på lik linje med den som holder litt over 30C. Kan heller ikke kjenne forskjell på de ved berøring. Under SMART-fanen i Speedfan skal det være en knapp hvor du kan teste harddisken on-line på nettet. Der får man ofte oppgitt om temperatursensoren er riktig eller om disken i det hele tatt har sensor. 6808216[/snapback] WDC WD2500KS-00MJB0. Western ja. Kan du sjekke om du har samme "nummer" på din som er 50 grader? På forhånd takk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Kan maskinen bli litt ustabil ved så høy temp på systemdisken?6808059[/snapback] Nei. 50'C er innenfor de 55'C disken skal tåle å kjøre med på lang sikt så det er ikke noe å uroe seg for. At temperaturen er forskjellig på de ulike diskene har nok noe å gjøre med at den er systemdisk mens de andre ikke er systemdisker, samt luftstrømmen i kabinettet. Sansynligvis strømmer lufta på en sånn måte at det strømmer lettere forbi de andre diskene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) 4 in 3 modulen er jo konstruer for å benyttes slik : (ikke settes inne i kabinettet , da blåser den jo bare allerede varm luft på de) Frisk luft trekkes utenfra og inn over diskene . Endret 5. september 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 men 50 grader var jo veldig mye for en viftekjølt disk, tror det er noe i det simen sier, sjekk hvordan disken står i boksen. Er det plass for lufta å strømme over og under disken. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Min er Your hard disk is a WDC WD2500JD-00HBC0 with firmware 08.02D08 Er ikke harddiskene skrudd rett inn i noen gummi-dingser i den ramma? I så fall vil jo det føre til enda dårligere kjøling for harddiskene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Mulig jeg misforsår , men han nenvte "og 120mm-vifta som står bak går for full guffe" . Foreslår å brekke av de perforerte platene (de som lar seg fjerne) for mindre motstand Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Syar: Hvis du kan ta bort stålrista bak vifta så blir det nok ennå bedre luftgjennomstrømning og litt redusert viftestøy. Redigert: Jeg ser du kommenterer det selv. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Mulig jeg misforsår , men han nenvte "og 120mm-vifta som står bak går for full guffe" .Foreslår å brekke av de perforerte platene (de som lar seg fjerne) for mindre motstand 6808615[/snapback] Med bak mente jeg på utsiden av kabinettet. hehe. Ser nå at dette blir feil tankegang (vifta står rett, drar kald luft fra utsiden inn på diskene). Disken som er varm er plassert helt øverst i 4-i-3-saken. Skal prøve å sette den "ned" i kabinettet, er mye mer ledig plass der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå