Zafar Iqbal Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hei. Jeg har en php kode som jeg bruker på min hjemmeside. Koden går inn i en mappe og sjekker for nye elementer/filer og legger til elementene på en side som en link. dvs hvis jeg laster opp masse filer på til mappen, vises de på siden med en gang som link og str. Lurer på om det finnes noen slik kode i htm? eller javascrip? eks på hvordan det ser ut i php har der her: http://www.zafariqbal.net/index.php?pages=downloads på fohånd takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Du får ikke laget et sånt script i HTML, HTML er kun strukturen på siden.. Styling er CSS og scripting er det evt. PHP som står for! Endret 5. september 2006 av YaNkEs Lenke til kommentar
backup Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Med javascript kan du lage slike ting ja, men bare hvis serveren din støtter javascript som for eksempel hvis den kjører asp eller asp.net. Vanligvis brukes javascript på klientsiden av internett, og med slike script kan man ikke fra klientmaskina lese innhold i mapper som ligger på serveren, bare innhold som ligger på klientmaskina, men forsøker man på det, så lykkes det neppe, fordi enten er activeX deaktivert på klientmaskina eller så får klienten iallfall en advarsel om at en activeX forsøker å lese data fra maskina. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 ok Tuusen takk for tipsene:) Lenke til kommentar
enden Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Med javascript kan du lage slike ting ja, men bare hvis serveren din støtter javascript som for eksempel hvis den kjører asp eller asp.net. Vanligvis brukes javascript på klientsiden av internett, og med slike script kan man ikke fra klientmaskina lese innhold i mapper som ligger på serveren, bare innhold som ligger på klientmaskina, men forsøker man på det, så lykkes det neppe, fordi enten er activeX deaktivert på klientmaskina eller så får klienten iallfall en advarsel om at en activeX forsøker å lese data fra maskina. 6808570[/snapback] Det var da en salig blanding av begreper og teknologier..? Javascript er så vidt meg bekjent kun klientside. Det vil si at koden ligger i web-dokumentet og kjøres lokalt. Det kan ikke påvirke serveren på noen mået, inkludert å lese filer fra den. Asp og asp.net er noe helt annet enn javascript. Støtte for asp må ligge på serveren, og påvirker ikke klientens bruk av javascript i det hele tatt. Med asp kan man gjøre kule ting på serveren. Heller ikke activeX har noe med javasript å gjøre, men er en litt mer avansert form for klientsideprogrammering. Faktisk regnes en activeX-kontroll for å være et fullverdig program, med den begrensningen at det må være embedded i en nettside. Til slutt, for å svare på det opprinnelige spørsmålet. Nei, du kan ikke bruke javascript eller noen andre klientside programmer for å hente ut informasjon fra servern. Dette kan lettes gjøre med php eller asp - servern din bør klare å støtte en av de. Alternativt kan du benytte java enten i form av jsp eller servlets. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå