knopflerbruce Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Gikk en tur på butikken, CPU-temp var på 34 grader, og SYS-temp på 48. NB fan speed og CPU fan speed var da begge på under 200 rpm (mot 2000 normalt). Rebootet maskina, men den hang seg etter pålogging. Rebootet igjen, og nå virker begge viftene. SYS-temp er på 47 grader (normalt her). Men CPUen står visstnok på 71 grader. Åpnet kabinettet og tok borti finnene på min Zalman CNPS9500LED-cpukjøler, og den var ikke varm i det hele tatt. Hva kan ha skjedd? Legger ved et interessant screenshot av grafen til CPU-tempen. Er det sensoren som plutselig er gåen, eller er det kjølinga som ikke virker som den skal lenger? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Hva slags temperatur leser du av i BIOS? Viser den også 70C så ville jeg sjekka om kjøleren har løsna på en måte. Spesielt hvis maskinen også har blitt ustabil. Med Throttlewatch kan du sjekke om prosessoren blir for varm og begynner å throttle. Gjør den det har du 180% sikkert et kjøleproblem! Edit: Vet ikke om AMD-prosessorer throttler. I så fall vil ikke throttlewatch funke. Endret 5. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Hva slags temperatur leser du av i BIOS? Viser den også 70C så ville jeg sjekka om kjøleren har løsna på en måte. Spesielt hvis maskinen også har blitt ustabil. Med Throttlewatch kan du sjekke om prosessoren blir for varm og begynner å throttle. Gjør den det har du 180% sikkert et kjøleproblem! 6809552[/snapback] Skrudde av maskina for 5 timer siden, og sjekket om vifta satt godt nok fast. Det gjorde den IKKE, løsna halvveis uten at jeg brukte særlig med kraft (veldig forsiktig med pc-deler generelt). Får ikke satt den på med det første, da jeg - av alle tng - oppdaget at en bolt/skrue/plugg manglet på NB-heatpipen(!). Noe som forklarer den noe høye sys-tempen i cool'n'quiet. Dermed blir det vel noen dager til jeg får prøvd å feste kjøleren igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå