Gå til innhold

Videofil tar ENORMT stor plass!

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

La over en videosnutt på oppunder 24 minutter fra et videokamera jeg har.. Brute VirtualDub til overføringen..

Fila ble hele 5,4 GB..

"jaja, tenkte jeg.. den er jo ikke komprimert, eller noe så.. dette går vel bra"!

Lærte meg hvordan jeg skulle kutte og croppe, så jeg fikk fjernet sikkert halvparten av "videoområdet", samt at jeg komprimerte den med en XviD dekoder.. Også i VirtualDub! Fila nå ble på tett oppunder 2 GB.. og det med en "halvvering" av størrelsen, samt komprimering med XviD! :hmm:

Jeg har hatt gode erfaringer med ViruatlDub før, da jeg pleier å komprimere videosnutter jeg har tatt med FRAPS, og de blir, overraskende BRA og SMÅ! Nesten rundt en 10'ende del av originalstørrelsen.. og mindre! Nå er det jo knappe 50 % jeg har fått vekk!

Det rare er at jeg prøvde først Windows Movie Maker, før jeg visste at jeg kunne bruke VirtualDub.. og da endte jeg opp med en fil på ca 375 MB..

Så prøvde jeg alt om igjen med VirtualDub, overføring og hele greia, for jeg regna med at den skulle klare jobben ENDA bedre.. men, nei da!

Så.. skal det være slik, tror dere? Er det noe jeg gjør feil? Burde jeg ha gjort noe anderledes, eller høres dette helt riktig ut?

Takker for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størrelsen kan du jo velge helt fritt (du velger bit-raten). Bruker du 2-pass vil du også få en mer nøyaktig størrelse. Er du usikker på hvilken bitrate du må ha for å få en bestemt størrelse så ligger det en haug av bitrate-kalkulatorer rundt forbi. Noen XviD-codecer har også innebygd bitrate-kalkulator.

1000-1500kbps er et fint sted å teste hvis du vil prøve deg fram.

Lenke til kommentar

Okei.. men.. hvilken størrelse er realistisk for meg å få filen ned i?

WindowsMovieMaker fikk jo filen ned i 375 MB, UTEN den "cropping" greia .. synes kanskje da at jeg burde fått den ned, med XviD OG "cropping", til i hvertfall noe med 200 -something!?

Hvordan skal jeg gå best frem?

Takker! :)

Lenke til kommentar

Det er ene og alene bitraten som bestemmer hvor mye plass filmen vil ta. Du vil ha filmen til å ta 200MB (som eksempel) og den er 24 minutter lang. Da er det enkel regning for å finne bitraten du trenger. Om du ikke gidder regne er det bare å finne en bitrate-kalkulator på f.eks. www.doom9.org

Noen DivX-codecer har innebygd kalkulator.

200MB / 24min = 8,33MB/min

8,33MB/min * 8 = 66,64Mbit/m

66,64Mbit/min / 60 = 1,11Mbit/s

1,11Mbit/s = 1110kbit/s

(Et litt unøyaktig eksempel)

Edit: Bruker du single pass VBR så VIL filstørrelsen bli unøyaktig. Bruker du 2-pass VBR så vil filstørrelsen bli MYE mer nøyaktig. Ved CBR (ikke anbefalt) vil filstørrelsen bli veldig nøyaktig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Ukomprimert DV kvalitet fra kamera tar så stor plass.

Hvis du skal redigere i full kvalitet så må du la den ta så stor plass under redigeringen.

6808636[/snapback]

Sånn for ordens skyld så er DV slett ikke ukomprimert - den er komprimert ca fem ganger. Fullstendig ukomprimert AVI tar altså fem ganger så mye plass som DV fra kamera.

Lenke til kommentar

hmm.. får bare feil jeg ..

Loada filen, addet "null transform", og croppet.. så valgte jeg xvid som compression;

Prøvde å gjøre som du sa;

Trykker på "Save as AVI (F7)", og så får jeg følgende feilmelding;

Statsfile not fount!

Hva gjør jeg galt? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Med forbehold om feil, då eg ikkje har so veldig god greie på dette:

Når du bruker twopass-komprimering må du lagre videoen to gonger. Fyrste gongen vel du Twopass - first pass under "Encoding type". Då vert statsfila laga, på same stad du lagrer videoen om du ikkje bestemmer noko anna. Den andre gongen du lagrer vel du Twopass - 2nd pass. Då vil Virtualdub bruke statsfila og den fyrste videoen du lagra, til å lage det endelege produktet.

Lenke til kommentar

aha... hmm.. kanskje det ja! :)

Prøver det... det hørtes jo logisk ut! (Men, nå høres alt som alle andre sier, som jeg ikke har prøvd før, logisk ut også da.. :p )

Takk, takk!

..men, neida..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...