wil Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 jeg vet at det går an å kjøre linux programmer på windows, og windows programmer i linux, men da trenger man en emulator, det vet. noe lignende WineX og Wine eller noe. og da lurer jeg på. hvordan gjør man det hvis man skal starte et windows program i linux, åpnes det i et eget vindu eller...... PS: hadde tenkt til å teste ut dette, men jeg trenger litt tips. _________________ Linux Rules Go for it. [ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-10-27 20:29 ] Lenke til kommentar
lif Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Hold deg til windows du Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Eller så kan du holde deg for god til å svare hvis det var det eneste oppgulpet du klarte å få den lille hjernen din til å komme opp med :smile: Lenke til kommentar
w3edr5t Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Hvis du har installert wine i linux skriv f.eks "wine notepad.exe" i et terminal vindu. Hvis det er et spesielt program du ønsker å kjøre så spør konkret om dette programmet. mvh Terje Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2002 ja, takker for svarene. men jeg lurer på er det noen som vet om Wine er installert i Red Hat 8.0, jeg håper det for det er den jeg holder på med nå. det er den beste distroen jeg her prøvd hittil. Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Det går vel forsåvidt dårlig å kjøre Linux-programmer i Windows da.. Eller.. ? Lenke til kommentar
glabba Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Husk, det går ikke alltid knirkefritt å bare skrive "wine windowsprog.exe". Det finnes en konfigureringsfil (husker ikke hva den heter) som gjerne må justeres litt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Wine er helt sikkert installert i RH 8.0. Husker ikke helt hvordan du bruker det, men les noen manualer og readme filer, så finner du sikkert ut hvordan det brukes. Det er ikke så vanskelig. PS: Wine er ikke en emulator. Wine Is Not An Emulator http://www.winehq.org [ Denne Melding var redigert av: olsen på 2002-10-28 20:43 ] Lenke til kommentar
w3edr5t Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Når jeg installerte Redhat 8.0 var ikke wine inkludert som standard. Dette kan du sjekke ved å skrive "rpm -q wine" i et terminalvindu. Hvis du får svar som f.eks "wine-20020605-2" er wine installert. Hvis wine ikke er installert ligger den på Redhat 8.0 cd nummer 3. mvh Terje Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 jo, det er greit det men cd 3 på red hat distroen er jo en install disk så den skal vel være inn da tror jeg. Lenke til kommentar
w3edr5t Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 14:52, skrev wil:jo, det er greit det men cd 3 på red hat distroen er jo en install disk så den skal vel være inn da tror jeg. Selv om cd3 er en install disk betyr ikke det at alle pakkene installeres uansett. Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 enn, hvis man velger full installasjon. da må den jo ha blitt installert. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Tro det kan dere gjøre i kirka, her VET vi :smile: Wine må installeres og settes opp. Dette er nøye forklart i dokumentasjonen. I tilegg så må programmet du vil kjøre ligge en plass hvor wine vet at det er. Hvis du har mountet windowspartisjonen (usikker på om det gjelder ntfs) så vil wine søke etter den. Når det gjelder kvaliteten på programmene, så er det emulerte programmer, og det vil aldri gi samme ytelse som å kjøre det i windows. Hastigheten er dog akseptabel. Jeg spiller Counter-Strike i wine med 30fps på en 900 Celeron, og det funker. Lenke til kommentar
Springbank Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-10-28 16:53, skrev daffy-:Det går vel forsåvidt dårlig å kjøre Linux-programmer i Windows da.. Eller.. ? Neida, det går helt utmerket med Cygwin! (http://www.cygwin.com). Har ikke prøvd det ut så mye ennå, så jeg vet ikke hvor knirkefritt det går å kjøre et vilkårlig Linux-program under det - ganske mange programmer kommer etter hvert i egne Cygwin-portinger (?). Så har du installert Cygwin under Windows, og Wine under Linux, da har du vel alle muligheter åpne..? Hmmm... Kanskje man kan kjøre Cygwin under Wine under Linux... [ Denne Melding var redigert av: Springbank på 2002-11-24 21:22 ] Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-10-28 16:43, skrev wil:ja, takker for svarene. men jeg lurer på er det noen som vet om Wine er installert i Red Hat 8.0, jeg håper det for det er den jeg holder på med nå. det er den beste distroen jeg her prøvd hittil. Wine følger med i redhat. Om du ikke finner det. Så legger du det til på packet manager. (ble dette riktig skrevet?) :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå