Scix Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg har kommet frem til at mine mattekunskaper er altfor dårlige. Gjelder sikkert norsk også, men det får bli en annen sak. Saken er den at jeg skriver et loggsystem til meg selv, der jeg noterer når jeg kommer på jobb, og når jeg går. Format hh:mm:ss. Hvordan kan jeg rekne ut forholdet mellom disse to tidene. Og hvordan kan jeg gjøre det om slik at 1 time og 30 min blir skrevet ut som 7.5. Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Hei Regn ut tiden til sekunder, så blir det lettere å regne det ut. Så kan du evt gjøre det om til timer og minutter igjen senere. Det beste er kanskje å lagre registrere starttiden i sekunder, og sluttiden i sekunder. Skjønner ikke helt hvorfor du skal skrive 1 time 30 minutter som 7,5. Regner med at du mener 1,5. Ihvertfall: 1 time er 60 minutter. 1 time og 30 minutter kan da skrives slik: 60/60 + 30/60 time = 1,5 time 1 time og 15 minutter = 60/60 + 15/60 = 1,25 time Skjønner ? Endret 5. september 2006 av kakkle Lenke til kommentar
Scix Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Sjønner så mye at jeg skal prøve. Takker for raskt svar Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Har et slik script som LoS skrev for meg for en stund siden i forbindelse med timelisteutfylling til Adecco. Første felt er fra, neste er til, og siste er matpause(i minutter). De to første må være i formatet HHmm. Feks. "0800 - 1600 - 30". Gir deg en arbeidsdag på 7.5 timer. http://ma.rtin.no/?side=timecalc Kan få kilden til det om du ønsker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Og den absolutt enkleste måten å få tak i sekunder på: http://no.php.net/time Du lager loggsystemet slik at verdien av time() blir lagret i en database når du kommer på jobb/går fra jobb osv. Så er det bare å hente ut igjen og trekke fra siste (slutt jobb) - første (start jobb) = Sekunder på jobb. Så blir det bare å leke seg vidre med dette tallet hvis du skal ha det i formatet du nevner. Hvis du vil ha muligheten til å legge inn diverse tidspunkt f.eks. på kvelden, så kan du bruke strtotime eller mktime for å hente ut timestampet til et tidligere tidspunkt. Endret 5. september 2006 av Slettet-rXRozPkg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå