Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin nekter å starte

Anbefalte innlegg

Heisann

Kjøpte i november i fjord en ny PC;

Thermaltake Armor Silver

Thermaltake Big Typhoon

Thermaltake PurePower 500W

Intel Pentium D 830 (er vel den som har orginalklokk på 3,0Ghz?)

2x1Gb COrsair DDR2 PC6400 brikker

P5WD2-Premium

Club3d radeon x850xt pe

Creative X-Fi Extreme Music

4xHDDer (WD Raptor 36,7 gb, WD Caviar 250, Maxtor 320 gb, WD Caviar 160)

G5 og G15

Klokka CPUen til 3,6 med en gang og har kjørt den på det siden. PCen har stått på så si døgnet rundt og har kanskje blitt reboote 20-30 ganger siden jeg kjøpte den.

I sommer startet det første problemet, etter et tordenvær (vet ikke om det er relevant, men har ikke overspenningsvern i huset og lynet slo ned ikke så langt unna) så reboota jeg PCen (oppdatering fra Windows) og PCen ville ikke starte igjen (valgte skru av og skulle starte den igjen manuelt). Skjønte ingen tingen med 10-15 sek etter at jeg klikka på knappen startet den plutselig.

Jaja tenkte jeg.

Senere hadde jeg alltid dette problemet når jeg skulle reboote PCen....

Etter 3 uker til så kom en ny oppdatering (husker ikke hva det var) og jeg skrudde av PCen min igjen. Og så skulle jeg starte på nytt men ingen ting skjedde. Åpna hele driten og sjekka alle kabler og fant ingen feil... Etter 2 timer funka den igjen...

Så, forrige helg, slo lynet ned på nytt og når jeg skulle game litt så så jeg at PCen pluteslig var avskrudd. Tenkte "WTF? Hvem har skrudd den av??" og prøvde å botte den igjen. Funka seff ikke, og nå har den blitt skurdd opp og sett på og demontert og satt i sammen igjen, men intet funker. :(

Den har ikke startet igjen etter dette.

Så det jeg lurer på er, kan det være lynet eller er det noe annet som kan ha føkka seg? tenker på kabinettet (startknappen eller noe, selv om jeg ikke skjønner hvordan dette kan skje), og er det evt bare hovedkortet som er grilla? Ville egentlig tro at hvis det var lynet som sto bak så ville det være noen skader på PSUen men har en skjerm foran på kabinettet der jeg ser hvor mye strøm som brukes og den står på 10 W (som er vanlig når PCen min er skrudd av) uansett om jeg drar ut kontakten eller prøver å boote...

Dette gjør at jeg lurer på om det kan være CPUen som har tatt kvelden? Mye slitasje kanskje? Ikke veldig erfaren på klokking (enda).

Vel? CPU eller lyn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er heldig jeg ;D Har rabatter hos div nettbutikker + at jeg bestiller delene gjennom datafirmaet der jeg jobber... Så om jeg bestiller for de planlagte 18000 kronene så betaler jeg kun 3000 kr selv.. så driter i forsikring... Tar det nestegang ;D Eller.. vent litt... Skal sjekke litt rundt det! Hadde hvert konge å få igjen noe penger også!

Takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...