Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

De rike tjener seg rikere på diabetes..?


ErlendRU

Anbefalte innlegg

Leste en veldig interessant sak i Tønsberg Blad en gang i sommer. Link

 

Det er et paradoks at all forskning som prøver å finne måter å utrydde diabetes på, fort stopper opp. Jeg tenker bl.a. på forsøkene tidlig på 1990-tallet med å lagre insulinproduserende â-celler i alginatkuler som kunne transplanteres inn i kroppen. I 1993 uttalte professor Jak Jervell, at innen fem år ville dette være aktuelt å tilby diabetikere i Norge.

Så ble det helt stille. Prosjektet ble visst kjøpt opp av amerikanske kapitalinteresser. Jeg er kanskje veldig søt til vanlig, men som diabetiker blir jeg sint og frustrert over at noen tjener seg rike fordi jeg skal fortsette å være syk.

 

Jeg kunne ikke vært mer enig! Det er jo helt sykt.. Det går jo utover folk som har diabetes (meg selv bla).. Bare for at rike folk skal bli enda rikere. Jeg har alltid lurt på hvorfor det aldri er noe nytt innen forskning på dette området, men altså.. Ja, jeg blir rett og slett utrolig frustrert jeg også..

 

Hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en av bakdelene i et kapitalistisk samfunn hvor private aktører får ansvar for legemiddelforskning og forskning på helse. Denne tråden minner meg forøvrig om nyheten jeg så på TV for ikke så lenge siden.

 

En dame som plantet en plante som fungerte som søtningsmiddel hadde fått en telefon med drapstrussel fordi hun fortalte folk om denne planten. Dette fordi denne planten er hundre ganger søtere enn vanlig rørsukker og at man trenger svært lite av den. Sukker-kjempene ser jo på dette som en svært truende problem for bedriftene deres og vil derfor ikke ha noe av at folk fordeler kunnskap om denne planten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Dette er en av bakdelene i et kapitalistisk samfunn hvor private aktører får ansvar for legemiddelforskning og forskning på helse.

6809049[/snapback]

 

Tøys og tull, alle vet at frie markeder og privatisering er løsningen på alle verdens problemer :love:. Dersom de tjener mer på at du er syk enn at du kureres ville det jo være en forferdelig forretningsidé å kurere alle.

 

Samtidig skal det sies at dersom et firma fikk enerett på kuren ville de tjent en formue, ettersom det er mange firma som selger medisiner men da ett som ville hatt monopol på kuren, i hvertfall i noen år. Det skal også sies at selv om et firma har kjøpt det opp betyr ikke det at alt er stoppet, legemidler og kurer må igjennom årevis med testing før det kan slippes ut på markedet.

Lenke til kommentar

heh, morsomt..snakket med kjærsten min idag om akkurat dette..så ser jeg denne tråden. Jeg er litt paranoid av meg og vil gjerne tro at det er den store slemme legemiddelsindustrien som står bak. Men sånn egentlig, så tror jeg ikke det er så sannsynelig..heh bare litt. Det er utrolig mange som forsker på dette i ulike land og...vel jeg er åpen for mange forklaringer..men la oss sjekke hva vi vet nå og hva som egentlig foregår.

 

http://www.karolinska.se/upload/fromoldwww...orskning_bb.asx

(håper dere kan tilgi den smertefulle musikken man må tåle i begynnelsen av dette radiointervjuet)

 

http://www.jdrf.dk/Forskning/default.asp

(Mål for kur av diabetes)

 

Dette kan oppklare litt..men joa..jeg ser ikke bort fra at det finnes krefter innen legemiddelindustrien som kjemper imot, men tror ikke de er SÅ mektige at de klarer å stoppe forskere over hele verden. Media har en tendens til å blåse opp nyheter om såkalte kurer...jeg frykter at media har en stor del av skylden når det gjelder vår skuffelse på dette området.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Media blåser det voldsomt opp ja. Dersom en forsker et eller annet sted kanskje har gjort ETT forsøk som tilsier at et eller annet stoff enten forårsaker eller kurerer en sykdom, så blåses det opp over hele forsiden som Sannheten, selv om det tar årevis med forskning for å finne ut sånne ting, blant annet fordi man må utelukke at det er andre faktorer som gir disse resultatene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil ikke akkurat kalle den nye typen super insulin(Lantus?), dessuten er det håpløst at du må søke spesielt for å få den. Den hjalp litt for meg, siden dosen var jevn over en lang periode, i stedet for at virkningen var ujevn slik som i feks insulatard.

 

Ellers var jeg på en del møter da jeg var yngre, og fikk høre om mye flott forskning, og ting og tang som skulle komme. Har ikke hørt om NOE snart 10år etter. Så jeg rekner ikke med noe overraskende positive nyheter fra den kanten i løpet av mitt liv.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Det er mange hypoteser innen forskning som tyder på at man er på rett vei til å løse problemer/kurere sykdom. Dette slås normalt opp på førsteside i pressen, og presenteres ofte som en vidunderkur som snart er i markedet.

 

Det er den forskningen som så settes igang som evt. kan si om kuren virker, eller kanskje har flere skadelige bieffekter som er langt mer alvorlig enn det den kanskje kan fikse. Dette hører vi lite om. Når omsider forskningen er ferdig skal det godkjennes for test mennesker og deretter godkjennes for bruk. En del bivirkninger vil fortsatt ikke være kjente (samspill med andre medisiner og sykdommer). Det er mange eksempler på medisiner som er tatt i alment bruk før de må trekkes fra markedet p.g.a. skadevirkninger over tid, eller samspill med andre medisiner eller stoffer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Produsentene av målesticks tjener milliarder, de gidder ikke bistå i utviklingen av annet utstyr som ville ha redusert anntall sticks.

Kona bruker en minimedpumpe og den nyeste modellen har en trådløs brikke som forteller deg om blodsukkeret er på veg opp eller ned = man kan reagere før man får føling eller topper = bedre blodsukker og mindre forbruk av målesticks. Det er neppe sticksprodusentene glad for.

minilink_body.jpg

 

 

Har lenge irritert meg over legemiddelindustrien, ta for eks HIV Cocktail

Produsentene lager 40 piller man må ta hver dag, og staten i det aktuelle landet betaler for dette = mye penger.

De kunne ha laget bedre piller så man kunne slippe unna med å ta 3-4 piller med det hadde gitt mindre inntjening pga lavere pris = Skjer ikke.

 

er det Levemir det er snakk om i dette tilfellet?

Levemir er en langtidsvirkende human insulinanalog ett av flere merker.

De som ikke bruker pumpe setter en slik sprøyte om morgenen, og kun hurtigvirkende til måltider.

 

Pumpebrukere slipper langtidsvirkende human insulinanalog pga pumpen som gir en basaldose , litt insulin hele tiden etter brukers instillinger.

Endret av War
Lenke til kommentar
Det er vel ikke noen hemmelighet at legemiddelindustrien kan være en enormt kynisk industri. Det som er skremmende er at det faktisk er mulig å kjøpe opp forskning for å få det stoppet. Det viser vel at forskning burde være et offentlig ansvar.

Og krav om at all forskning må publiseres. Legemiddelfirmaer har latt være å publisere forskning fordi resultatene ikke gagner dem. F.eks. lot de være å publisere forskning som viste høyere selvmordsrater for kids under 18 for et preparat, droppet å søke om godkjenning for bruk til personer under 18, med det resultat at leger likevel skrev ut til de under 18, fordi de ikke visste at det var farlig.

 

Hørte også om en svensk forsker som hadde forsket på bruk av D-vitamin til deprimerte. Ingen legemiddelfirmaer vil forske på slikt, for de kan ikke selge D-vitamin i dyre dommer.

 

O.T: I USA har oljeselskaper kjøpt opp kollektivtransport for å legge dem ned, det er kynisk, men det blir penger av sånt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...