DE1 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Heisann! Skal prøve å klokke min Intel Core 2 Duo E6300. Er dette veldig vanskelig på en som knapt veit hva overklokking er? Oppsettet mitt. Veit ikke om hovedkortet passer til klokking. Gigabyte GA-965P-DS4.. Håper på brukervennlige svar Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 med min (gamle)amd så er det bare å gå inn i bios og endre på fsb og eller mulitpler. det er ikke særlig vanskelig, men du bør være litt forsiktig, og bare ta noen få (et og et) steg omgangen når du er usikker. det som var best for min pc var å få en bra høy fsb, og dermed større minne bånbredde. poster her fordi jeg selv er intressert i overklokking av den prosessoren som du har, og da spesiellt resultater. om noen kan poste resultater av hva de får til med denne prosessoren her, så vet du hva du skal sikte etter. og om det er bra så kjøper jeg og Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Dette høres farlig ut.. fsb og multipler...? Wtf? Jeg er heeelt nybegynner altså - Bare så det er sagt. Lenke til kommentar
InZane.OC Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 vill anbefale deg å lese litt rundt på nette, det finnes en guid her på forume, selv om den er gammel, så er det samme prinsippet Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) tja, farlig og farlig, det kommer an på hvor hardt du tar i. og så lenge du ikke rører volten så kan jeg ikke helt se hvordan ting skal gå katastrofalt gale. og om du tar litt for hardt i ( setter fsb og/eller multipler for høyt) så kan du restarte maskinen, og den fortsatt ikke starter så er den en jumper på hovedkortet som flyttes i en annen posisjon, så starter du pcen, og skrur av igjen og flytter den tilbake. så er pcen tilbake der den var før du begynte å overklokke. men om du fortsatt ikke er sikker så les videre rundt på nettet. fant forresten noen resultater på anandtech og det virker som om det går an å få mye ytelse for den greie prisen det er på prosessoren Endret 5. september 2006 av ExuZ Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) tja, farlig og farlig, det kommer an på hvor hardt du tar i. og så lenge du ikke rører volten så kan jeg ikke helt se hvordan ting skal gå katastrofalt gale. og om du tar litt for hardt i ( setter fsb og/eller multipler for høyt) så kan du restarte maskinen, og den fortsatt ikke starter så er den en jumper på hovedkortet som flyttes i en annen posisjon, så starter du pcen, og skrur av igjen og flytter den tilbake. så er pcen tilbake der den var før du begynte å overklokke. men om du fortsatt ikke er sikker så les videre rundt på nettet. fant forresten noen resultater på anandtech og det virker som om det går an å få mye ytelse for den greie prisen det er på prosessoren 6810830[/snapback] Den anandtech linekn skal jeg også klokke etter - veldig grei fordi de bruker stock cooling osv, jeg kjøpte større vifte selv så bør gå veldig bra for meg iaff. Vet ikke med OP sitt oppsett da Ellers, bra tråd. Har lurt på det her selv. OP: FSB = Front side bus Multiplier = Vet ikke 2,1ghz = Er f.eks 300mhz FSB ganger en 7x multiplier Voltage = Volten på prosessoren, avgjør hvor mye strøm den trekker/får tilført. Mer volt og mer MHZ = mer varme, og volten er den som er lettest å svi prosessoren med å endre såvidt jeg vet:P Endret 6. september 2006 av macmanlady Lenke til kommentar
Resus Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Heisann! Skal prøve å klokke min Intel Core 2 Duo E6300. Er dette veldig vanskelig på en som knapt veit hva overklokking er? Oppsettet mitt. Veit ikke om hovedkortet passer til klokking. Gigabyte GA-965P-DS4.. Håper på brukervennlige svar 6806517[/snapback] Hei. Jeg bygde akkurat det samme oppsettet som deg i går og kjører det nå på 3,5GHz. Om jeg har vært heldig med noen av mine komponenter vet jeg ikke, men det skal i utgangspunktet være en god kombinasjon av HK,ram og CPU. Overklokkingen er såre enkel. Du trykker inn Delete mens du ser "bootscreen" rett etter at du har startet maskinen. Så går du inn der du kan stille CPU og setter FSB til f.eks 400MHz. Det burde gå meget lett uten å stille noe som helst annet. (Det er ihvertfall min erfaring). Men om du er helt fersk så anbefales det at du søker litt i strenger her og på andre forum. Les til du skjønner litt hva det vil si å overklokke og hvordan du gjør det. Lykke til! Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Hei. Jeg bygde akkurat det samme oppsettet som deg i går og kjører det nå på 3,5GHz. Om jeg har vært heldig med noen av mine komponenter vet jeg ikke, men det skal i utgangspunktet være en god kombinasjon av HK,ram og CPU. Overklokkingen er såre enkel. Du trykker inn Delete mens du ser "bootscreen" rett etter at du har startet maskinen. Så går du inn der du kan stille CPU og setter FSB til f.eks 400MHz. Det burde gå meget lett uten å stille noe som helst annet. (Det er ihvertfall min erfaring). Men om du er helt fersk så anbefales det at du søker litt i strenger her og på andre forum. Les til du skjønner litt hva det vil si å overklokke og hvordan du gjør det. Lykke til! 6814304[/snapback] Ok, skjønner ikke hvordan du klokker en maskin som i utgangspunktet kjører på 1,85ghz opp til 3,5ghz med stock cooling/kjøpt vifte/vannkjøling eller hva det måtte være. Del hemmeligheten? (Spes siden du ikke øker volten heller som du sier) edit: Og anandtech fikk den bare opp i 2,5 med stock cooling, er jo en lang vei derifra og opp til 3,5ghz alikavel Endret 6. september 2006 av macmanlady Lenke til kommentar
Resus Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Hei. Jeg bygde akkurat det samme oppsettet som deg i går og kjører det nå på 3,5GHz. Om jeg har vært heldig med noen av mine komponenter vet jeg ikke, men det skal i utgangspunktet være en god kombinasjon av HK,ram og CPU. Overklokkingen er såre enkel. Du trykker inn Delete mens du ser "bootscreen" rett etter at du har startet maskinen. Så går du inn der du kan stille CPU og setter FSB til f.eks 400MHz. Det burde gå meget lett uten å stille noe som helst annet. (Det er ihvertfall min erfaring). Men om du er helt fersk så anbefales det at du søker litt i strenger her og på andre forum. Les til du skjønner litt hva det vil si å overklokke og hvordan du gjør det. Lykke til! 6814304[/snapback] Ok, skjønner ikke hvordan du klokker en maskin som i utgangspunktet kjører på 1,85ghz opp til 3,5ghz med stock cooling/kjøpt vifte/vannkjøling eller hva det måtte være. Del hemmeligheten? (Spes siden du ikke øker volten heller som du sier) edit: Og anandtech fikk den bare opp i 2,5 med stock cooling, er jo en lang vei derifra og opp til 3,5ghz alikavel 6815992[/snapback] Jeg bruker en Big Typhoon kjøler, men den kan vel ikke sies å være særlig spesiell bortsett fra at det er en god kjøler. E6300 klokker bra. Med bra hovedkort og ram går det langt. Har nå kjørt CPU på fullt i snart 3 timer og den ser ut til å være stabil som bare det. Har hevet volten til 1,45V på CPU og +0,2V på ram. (dette var ikke nødvendig for å boote) Tror faktisk det er mer å gå på med ny bios som støtter FSB over 500MHz. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Hmm sweet overclock det der ja, og relativt billig er det også, gratulerer med bra kjøp! Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Den overklokkinga der virka helt sinnsyk spør du meg;) Kan du se på linken min under samme forum her, om jeg har mulighet til å overklokke mitt system i nærheten av så mye som du har gjort? Setter du KUNN opp fsb? Lenke til kommentar
Resus Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Den overklokkinga der virka helt sinnsyk spør du meg;) Kan du se på linken min under samme forum her, om jeg har mulighet til å overklokke mitt system i nærheten av så mye som du har gjort? Setter du KUNN opp fsb? 6819983[/snapback] Det er jo bare å prøve det Har du prøvd å sette FSB til 400 MHZ da? Hovedkortet ditt burde ikke ha noe problem med det. Går 400 greit er det jo bare å øke mer, du merker om det ikke funker. Kan jo nevne at det er noen som har klokka E6300 til 3,8GHz med FSB 525-530+. Det tror jeg er gjort med Asus DH Deluxe kort og vannkjøling. Som jeg nevnte over her har jeg måtte øke volten på CPU(1,45V) og Ram(+0,2V) for å få den prime stabil, men den booter uten å stille noe som helst. Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Den overklokkinga der virka helt sinnsyk spør du meg;) Kan du se på linken min under samme forum her, om jeg har mulighet til å overklokke mitt system i nærheten av så mye som du har gjort? Setter du KUNN opp fsb? 6819983[/snapback] Det er jo bare å prøve det Har du prøvd å sette FSB til 400 MHZ da? Hovedkortet ditt burde ikke ha noe problem med det. Går 400 greit er det jo bare å øke mer, du merker om det ikke funker. Kan jo nevne at det er noen som har klokka E6300 til 3,8GHz med FSB 525-530+. Det tror jeg er gjort med Asus DH Deluxe kort og vannkjøling. Som jeg nevnte over her har jeg måtte øke volten på CPU(1,45V) og Ram(+0,2V) for å få den prime stabil, men den booter uten å stille noe som helst. 6820110[/snapback] Veldig imponerende:) Tror du jeg kan overklokke E6300 med dette oppsettet noe særlig: ASUS P5B Deluxe Corsair Twin2X 6400pro Coollink 120mm Er helt noob på overklokking jeg også, må prøve det ikveld:) Lenke til kommentar
Piraro76 Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Vel... Gigabyte GA-965P-DS4 er et -meget- klokkevennlig kort. Jeg fikk mitt opp i 400 MHz FSB uten problemer, og jeg har neppe nådd taket ennå. Kan prøve å fylle inn litt mer detaljer her... Multiplier (eller bare "Multi) er hvor mange ganger fortere prosessoren går i forhold til en basisfrekvens (vanligvis FSB). Dvs med en FSB-frekvens på 200 MHz og en multiplier på 7, som den er på E6300, så kjører prosessoren på 200 x 7 = 1400 MHz. Multiplier er låst på de aller fleste Intel-prosessorer (med unntak av såkalte "engineering samples" og toppmodellene hvis jeg ikke husker feil) så eneste måten å klokke de på er å skru opp FSB-frekvensen. På Gigabyte-kortene gjøres dette ved å trykke på Delete under oppstart og bla nedover i bios til du kommer til "M.I.T. (MB Intelligent Tweaker)". Her forandrer du "CPU Host Clock Control" fra Disabled til Enabled, så kan du skru opp "CPU Host Frequency (MHz)" ved å skrive inn frekvensen du vil systemet skal kjøre på (innen rimelighetens grenser... 1456 MHz funker ikke ). Kan hende du må inn på System Memory Multiplier også, for ikke å kjøre minnet på for høye frekvenser. DIMM OverVoltage og den rekka kan du la ligge så lenge, og bare skru opp -ETT- hakk av gangen hvis systemet blir ustabilt (pass på å sjekke temperaturen, kan hende den får problemer pga varme). DIMM voltage (minnespenning) og CPU voltage (CPU-spenning) er vel de som kommer til å bli brukt mest, selv om de andre kan skrus på hvis systemet begynner å hikke ved 3499 MHz og du på død og liv vil ha den til å funke på 3500 MHz. Generelt kan man vel si at du skrur opp CPU-spenning først, DIMM etter hvert som du beveger deg ut over spesifikasjonene til minnet og tar de andre som aller, aller, aller siste utvei. Og til sistemann; Asus har det med å ha litt kronglete bioser, men siden det er I965P (samme chipsett som Gigabyte) så regner jeg med at det duger til en del overklokking. Har forresten et par TwinX 6400 i burken min som går helt fint opp til 1000 MHz iallfall. Har ikke testet dem lenger, men tror ikke jeg har nådd taket her heller. Ellers er vel det beste rådet å lese seg opp om emnet og passe på at det ikke blir for varmt under panseret. Mer enn noe annet sted så er det vel her at kunnskap er makt. Evt skillet mellom en knallgod klokking og en grilla prosessor... Happy clockin' Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 vill anbefale deg å lese litt rundt på nette, det finnes en guid her på forume, selv om den er gammel, så er det samme prinsippet 6810727[/snapback] Ja den er fullt brukbar, og alt du trenger å vite for å klokke Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Er også rimelig grønn når det gjelder overklokking, men hadde tenkt å skvise litt mere ut av oppsettet mitt. Har kjøpt meg Asus P5B Deluxe til min E6300 jeg også. Har i tillegg OCZ 2GB 6400PC2 PLATINUM EDITION XTC minnebrikker. Skrudde FSB opp til 300, og brikkene fulgte da etter til 900, begge stock volt. Har kjørt stabilt til nå, men er det feks en fordel å sette ned brikkene til 5400 (667 MHz) før man klokker (kanskje litt dårlig forklart)? Poenget er i alle fall om man bør sette ned hvilken hastighet ram'en skal gjenkjennes på før man begynner overklokkingen, for å oppnå høyere clock på CPU, og ram'en vil da gjerne komme opp i 800 - 1066 etterhvert likevel (pga av låst multi)? Endret 12. september 2006 av vembi Lenke til kommentar
Foyl Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg har samme cpu og fikk den fint opp i 3000 med stock kjøling sett ned volten på cpuen det er utrolig hvor lite som skal til på E6300 jeg kjører på 1,15 i stedet for 1,3 som er originalt oh nå ligger load på under det den lå på før jeg clocket Konge cpu, jeg elsker den Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Jeg har samme cpu og fikk den fint opp i 3000 med stock kjøling sett ned volten på cpuen det er utrolig hvor lite som skal til på E6300 jeg kjører på 1,15 i stedet for 1,3 som er originalt oh nå ligger load på under det den lå på før jeg clocket Konge cpu, jeg elsker den 6884758[/snapback] Jeg tørr ikke å prøve meg på volten Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Okei, hvor mye tror dere at jeg kan klokke med standar kjøling? Må jeg klokke ram også? Skal jeg klokke skjermkort? Lenke til kommentar
Resus Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Okei, hvor mye tror dere at jeg kan klokke med standar kjøling?Må jeg klokke ram også? Skal jeg klokke skjermkort? 6904969[/snapback] 2,8 GHz bør ikke være noe som helst problem. Øk FSB til 400 MHz, og sett ram divideren til 1:1 slik at ramen også kjører 400 MHz (800 DDR). Dette bør kunne gå helt greit uten å endre noen av spenningsinnstillingene. Test at denne hastigheten er stabil, så kan du gradvis øke FSB videre. Skjermkortet kan du la være å bry deg om til du har klokket ferdig prosessoren. Hold oss informert Endret 20. september 2006 av Resus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå