feherzabidi Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 hei maskinen min krasjet, og når jeg startet den opp igjen, så kommer opp en svart skjerm, og etter en stund fikk jeg en feilmelding at windows mangler hall.dll fil, og den må repreres eller kopieres på nytt for å kunne kjøre windows. Kan noen hjelpe meg med å løse problemmet fordi jeg vil ikke reinstallere windows på nytt. Da mister jeg mange viktige filer. Er det håp? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Ja, det er håp! Du kan bl.a. gjøre en "reparasjonsinstallasjon" av Windows. Da vil Windows' setup-program erstatte de filene som er skadet med "friske" filer fra CD'en. På denne måten mister du ingen av dine egne filer. Du starter installasjonen fra CD på vanlig måte, men du kommer etter hvert til et punkt der Windows' setup-program sier at den har oppdaget en eksisterende Windows-installasjon og spør om du vil reparere denne. Svar ja. NB! Dette gjelder hvis du har en vanlig "retail" Windows-CD. Mange fabrikanter - f.eks. Dell - lever såkalte "Restore CDs" der du kan risikere at alt som ligger på harddisken blir borte. Det finnes også andre metoder; det finnes oppstarts-CD'er som kjører igang et eller annet operativsystem som kan gi deg tilgang til filene på PC-disken. Hvis du kan koble til en ekstern harddisk kan du enkelt kopiere ut de filene du vil ta vare på. Eller du kan kanskje brenne dem ut på en CD/DVD. Jeg kommer ikke på noen konkrete løsninger i farten, men det finnes "der ute" et sted. edit: Et Google-søk på "repair install" +Windows gir 220000 treff. Der kan du finne trinn-for-trinn beskrivelser av hvordan du gjør det. Men husk at selv om du skulle ødelegge Windows-installasjon, så vil filene dine fortsatt være intakt. Bare litt vanskeligere å få tak i. Endret 5. september 2006 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå