TeggY Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hallays. Trenger litt hjelp til naturfagleksa mi.. Følgende hypoteser skal jeg helst ha fått svar til så fort som mulig. Med begrunnelse på hvorfor, helst 1) Ei tørr skurefille suger vann fra gulvet dårligere enn ei våt skurefille. 2) Såpeskum i ei flaske er lettere å skylle ut med kaldt vann enn med varmt vann. 3) Selv om de har samme temperatur, brenner vi oss lettere på pizzafyllet enn på pizzabunnen. 4) De er så stille etter at det har snødd. 5) Det danner seg rim på et glass som blir tatt opp av fryseren. 6) Vann på badegulvet fordamper selv om temperaturen ikke er ved kokepunktet. 7) Noen insekter kan gå på vannet. 8) Blåveis og hvitveis blomstrer på våren, selv om det er armere midt på sommeren. 9) Noen typer kritt lager pipelyd mot tavla, men det hjelper om vi knekker krittet. Takker for svar Lenke til kommentar
Matias Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 1) Ei tørr skurefille suger vann fra gulvet dårligere enn ei våt skurefille. Er ikke dette ganske logiskt? 7) Noen insekter kan gå på vannet. Dette har noe med vannmolekylet å gjøre. Det er en dipol (både en pluss og minus pol), slik at vi får en overflatehinne. Kort fortalt. Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 3) Selv om de har samme temperatur, brenner vi oss lettere på pizzafyllet enn på pizzabunnen. Har ikke det med massetetthet å gjøre? Kan vel kansje sammenligne det med: Selv om de har samme temperatur, brenner vi oss lettere på vann enn på luft Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 3) Selv om de har samme temperatur, brenner vi oss lettere på pizzafyllet enn på pizzabunnen. Har ikke det med massetetthet å gjøre? Kan vel kansje sammenligne det med: Selv om de har samme temperatur, brenner vi oss lettere på vann enn på luft 6808597[/snapback] Det har vel noe med varmekapasitet å gjøre, akkurat som du brenner deg fortere på metall enn på tre. 5) Det danner seg rim på et glass som blir tatt opp av fryseren. Fuktighet i lufta kommer i kontakt med kalde glasset og gjør at det dannes is(rim) 6) Vann på badegulvet fordamper selv om temperaturen ikke er ved kokepunktet. Temperaturen til vannet er gjennomsnittstemperaruren. Litt av vannet er vedd ved en slik temperatur at det fordamper. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 4) De er så stille etter at det har snødd. Fordi snøen er lyddempene.. Prøv selv på vinteren, grav ei snøhule, og hør at det er nesten ikke noe gjenklang i hulen.. Ellers må jeg spørre deg, du har vel tilfeldigvis ikke Nexus sin lærebok i Naturfag? Var akkurat de samme oppgavene som står i våres bok Lenke til kommentar
TeggY Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 4) De er så stille etter at det har snødd. Fordi snøen er lyddempene.. Prøv selv på vinteren, grav ei snøhule, og hør at det er nesten ikke noe gjenklang i hulen.. Ellers må jeg spørre deg, du har vel tilfeldigvis ikke Nexus sin lærebok i Naturfag? Var akkurat de samme oppgavene som står i våres bok 6814152[/snapback] Ikke vet jeg Har ikke kjøpt boka enda, fikk bare utlevert oppgaver.. Men når du nevner det, så høres ordet litt kjent ut, så kan være den jeg må kjøpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå