MantaSlash Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Nå har jeg prøvd i 2 uker å få pc`n min på rett gli igjen uten noe forbedring... Problemene har bare blitt værre på en måte (litt min feil også men men..) Pc`en: MSI Hovedkort med Socket 478 Prosessor Intel Pentium 3.0ghz Minne 1024mb HD Samsung 250gb Skjermkort G-Force 6800GT (om noe heter det) Etter noe virus e.l. spam e.l. som gjorde at jeg ikke fikk starta diverse programmer bestemte jeg meg for å formatere Systemdisken, da jeg ikke hadde gjort det på fler år (Merk at disken er ny og kloning av forrige disk). Etter formatering installerte jeg WIN98 (Da jeg kun har oppgraderings CD til XP og må isntallere WIN)( først) Installeringen av WIN98 gikk greit, helt til oppstarten da Scandisk begynte å gjøre noe snedig med Systemdisken.. Hva den gjorde må gudene vite.. Installerte deretter WIN XP fra oppgraderings CD`n.. Det gikk også meget greit.. Men når jeg starta opp pc`n var den ufattelig treg osv, selv om jeg installerte drivere til alt.. Lagringsdisken min fant jeg heller ikke igjen, før jeg fant 1 fil på den.. (Disken hadde 230gb ut av 250gb størrelse) Jeg kjørte da scandisk på Lagringsdisken, noe som resulterte i at NOEN filer kom tilbake, men ikke ALLE.. Dette var ikke holdbart, så jeg formaterte Systemdisken igjen, denne gangen kobla jeg vekk Lagringsdisken under formatering.. Jeg fjerna Partisjonen på Systemdisken og deretter formaterte jeg.. Installerte så WIN98 igjen, deretter XP fra Oppgraderings cd`n.. Pc`n ble ikke noe bedre.. Helvete heller, den ble nesten værre.. Funka som en 386! Dette så jeg meg lei på, fjerna partisjon og formaterte igjen.. Fikk lånt meg original WIN XP PRO disc og installerte.. INstallerte alle drivere til komponenter osv.. Men PC`n var enda TREG! Faen azz... Da gikk jeg inn i BIOS og satte Set To Default, da ble PC enda tregere.. Jeg gikk da inn i BIOS igjen og satt til Maximum Performance.. Det skulle jeg kanskje aldri ha gjort? For nå BOOTER pc`n ikke opp i det hele tatt... Bios Piplyden kommer ikke.. Så fort jeg starter pc`n skjer ingenting, strøm er på og greit.. Skjermen reagerer ikke.. Hva kan jeg gjøre? Resette BIOS på en måte? Hvordan gjør jeg det? Kan hovedkortet synge på siste værs ettersom pc`n er treig? Eller er det prosessoren? HJELP! Endret 7. september 2006 av MantaSlash Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 - Det skal ikke være nødvendig å installere Windows 98 først selv om du har en oppgraderingsversjon av Windows XP. Start direkte fra XP-CDen, når den skal verifisere tidligere windows setter du i 98-platen. Deretter fortsetter du med XP. - Hvis det er snakk om en ren Windows XP (uten SP1/SP2) kan du få problemer med 250Gb harddisken. Hvilken type Windows XP CD har du? Lenke til kommentar
MantaSlash Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 - Det skal ikke være nødvendig å installere Windows 98 først selv om du har en oppgraderingsversjon av Windows XP. Start direkte fra XP-CDen, når den skal verifisere tidligere windows setter du i 98-platen. Deretter fortsetter du med XP. - Hvis det er snakk om en ren Windows XP (uten SP1/SP2) kan du få problemer med 250Gb harddisken. Hvilken type Windows XP CD har du? 6805957[/snapback] Har WIN XP Service Pack 1.0A.. Lenke til kommentar
MantaSlash Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Da fikk jeg Resetta CMOS.. Det resulterte i at følgende melding kom.. CMOS BATTERY LOW Pucnh bla bla bla for SETUP osv.. Jeg trykka setup, og stilte inn BIOS Setup.. Når jeg da restarta så funka ikke noe igjen.. Jeg tok da å Resetta CMOS igjen, kom meg innpå Setup og stilte inn Innstillinger.. Restarta og pc`n ble ikke bedre.. Til slutt fikk jeg Resetta Cmos for tredjegang, Fikk valgt Boot Menu og Load To Default Bios.. Og nå sitter jeg og kjører Installasjon av WIN XP Service Pack 1.0A Så får vi se da.. om pc`n blir noe BEDRE.. Var umulig å få tak på nytt hovedkort,, Socket 478 er mersom utgått.. :!: Lenke til kommentar
MantaSlash Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Da fikk jeg Resetta CMOS.. Det resulterte i at følgende melding kom.. CMOS BATTERY LOW Pucnh bla bla bla for SETUP osv.. Jeg trykka setup, og stilte inn BIOS Setup.. Når jeg da restarta så funka ikke noe igjen.. Jeg tok da å Resetta CMOS igjen, kom meg innpå Setup og stilte inn Innstillinger.. Restarta og pc`n ble ikke bedre.. Til slutt fikk jeg Resetta Cmos for tredjegang, Fikk valgt Boot Menu og Load To Default Bios.. Og nå sitter jeg og kjører Installasjon av WIN XP Service Pack 1.0A Så får vi se da.. om pc`n blir noe BEDRE.. Var umulig å få tak på nytt hovedkort,, Socket 478 er mersom utgått.. :!: 6810352[/snapback] Jaja.. Da Win XP Pro Installeringen skulle restarte pc`n var vi tilbake der vi begynte, svart skjerm og pc`en booter ikke.. Hva faen er galt lissom? Hovedkortet har jo bevist at det kan fungere.. Kan batteriet på Bios greia være fucked? Lenke til kommentar
MantaSlash Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Da fikk jeg Resetta CMOS.. Det resulterte i at følgende melding kom.. CMOS BATTERY LOW Pucnh bla bla bla for SETUP osv.. Jeg trykka setup, og stilte inn BIOS Setup.. Når jeg da restarta så funka ikke noe igjen.. Jeg tok da å Resetta CMOS igjen, kom meg innpå Setup og stilte inn Innstillinger.. Restarta og pc`n ble ikke bedre.. Til slutt fikk jeg Resetta Cmos for tredjegang, Fikk valgt Boot Menu og Load To Default Bios.. Og nå sitter jeg og kjører Installasjon av WIN XP Service Pack 1.0A Så får vi se da.. om pc`n blir noe BEDRE.. Var umulig å få tak på nytt hovedkort,, Socket 478 er mersom utgått.. :!: 6810352[/snapback] Jaja.. Da Win XP Pro Installeringen skulle restarte pc`n var vi tilbake der vi begynte, svart skjerm og pc`en booter ikke.. Hva faen er galt lissom? Hovedkortet har jo bevist at det kan fungere.. Kan batteriet på Bios greia være fucked? 6812427[/snapback] Da har jeg fått pc`n oppe å gå.. Jeg tok ut Intel P4 3.0ghz prosessoren jeg kjøpte for 2mnd siden og satte inn den gamle Intel P4 2.0ghz`eren.. Og nå funker pc`n som faen.. Rask og fin igjen.. Skifta også Bios batteri, men det hjalp ikke stort når 3.0GHZ`rn sto i.. Hva faen kunne ha vært galt? Har prosessoren (3.0ghz`rn) tatt kvelden bare sånn der under formatering? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Det er nødvendig med mer detaljinfo for å kunne bidra med råd her.. MSI har svært mange modeller av hk for S478.. så her må du vise til en link/specs for akkurat din modell.. Likedan er det for CPU.. Intel har flere modeller av P4 3.0.. så det må du også dokumentere (hvilken variant - "Northwood"? "Prescott?"). Hvilken strømforsyning sitter i PC'n (modellbetegnelse).. Og samme gjelder skjermkort... "Geforce 6800GT(om noe heter det)" er litt unøyaktig.. Lenke til kommentar
MantaSlash Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Her er linkene til produktene som har med systemet og gjøre for den pc`n jeg hadde problemer med: Skjermkort: MSI skjermkort Prosessor: Northwood, Boxed, 3.0ghz, 533mhz Hovedkort: MSI Hovedkort RAM: RAM brikke x2 Og her er prosessoren jeg satt inn som erstatter for 3.0ghz`ern.. Gammel Prosessor Håper denne tråden kan hjelpe noen andre som har samme problem da.. Men hadde vært gøy å visst hva som var feilen min? Prosessor tatt kveld e.l.? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Takk for info... nå kan det gis support Og her er trolig forklaringen på at din CPU-modell egentlig ikke skulle virket i det hele tatt.. Lenke til kommentar
MantaSlash Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Takk for info... nå kan det gis support Og her er trolig forklaringen på at din CPU-modell egentlig ikke skulle virket i det hele tatt.. 6823622[/snapback] Aj aj aj.. Nå ser jeg det også.. Jeg kjørte noe program om system info, og der kom det fram at prosessor kun gikk på 2.2 eller 2.4 ghz.. Dette skjønte jeg ikke da prosessor var på 3.0ghz.. Men forklaringen er vel at hovedkortet ikke støtter den prosessoren i det hele tatt.. hehehe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå