Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

9,82 på +12V - hva nå?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle installere SpeedFan bare for morro skyld, men særlig morro var det ikke da jeg så at +12V var på under 10! Dette er vel ikke bra i det hele tatt. Dessverre var PSUen den komponenten jeg "sparte" mest på, så handlet inn en RaidMax 630-watter til drøye 500 kroner. Sannsynligvis en billigsak som ikke orker alt dilldallet jeg har puttet inni maskina nå.

Det jeg har inni er som følger:

5 S-ATA harddisker

3 kraftige 80mm vifter (delta og papst)

3 mindre kraftige vifter

7900gt grafikkort

S-ATA kontroller

CPU-vifte: CNPS9500LED

2 rambrikker a 1GB

Hovedkort

DVD-brenner

Floppydrive

Får vel legge til at de viftene står stort sett i ro, regner ikke med at de trekker særlig med strøm i "stand-by modus" - hvis noe slikt finnes for kabinettvifter.

Det som er litt ille er at jeg har planer om å putte mer stæsj inn i kabinettet :cry: Har plass til 5 harddisker til, hvorav en er holdt av til en disk jeg allerede har kjøpt, men ikke satt i. De andre 4 ledige plassene blir nok kjapt brukt opp. I tillegg trenger jeg en vifte til å kjøle noen harddisker som er relativt varme, ønsker også å montere en papst til i døra som kan avkjøle grafikkortet.

Med tid og stunder hadde jeg også håpet på å kunne kjøre 7900gt (evt 7950gt) i sli, og en DVD-brenner til kommer til å bli kjøpt inn ganske raskt.

Mener dere at jeg har en god sak hvis jeg påstår at PSUen yter mindre enn jeg kan forvente (forutsatt at 9,82 er så dårlig som jeg tror)? Presiserer at de viftene er sjelden på (blir skrudd på når jeg får headset og et grafikkort som funker så jeg kan overklokke det, de er ikke kjøpt uten grunn!).

Og til slutt: Hvor mye watt trenger jeg for "fremtidsoppsettet" mitt, og om jeg MÅ bytte strømforsyning, hvilken PSU kan anbefales? Gir blanke i prisen nå, med mindre det blir laaangt over tusenlappen. Vil ikke kjøpe katta i sekken 2 ganger.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det viktige er ikke antall watt i seg selv, men hvor mange ampere PSUen klarer å levere på de ulike railene.

Jeg er svært fornøyd med både Hiper 580w og Thermaltake 680w, men de koster jo en del penger begge to da. En god PSU vil du ikke angre på å bruke penger på, though.

6805724[/snapback]

Dette tenkte ikke jeg på da jeg kjøpte den :p Samme type misforståelse som den at minne på grafikkortet er alt som teller. Litt rart at ikke disse mytene snart blir avlivet :hmm: Men anyway... Har denne PSU-en: RaidMax Power Viking RX-630 Siden er på tysk, men tallene er greie å forstå. Er ikke 38A (20+18) ganske mye?

Når jeg tenker meg om kjørte jeg 6 harddisker på min gamle Athlon-maskin (de samme som står i denne med unntak av en ny), med en strømforsyning på 350w. Siden det var fatter som kjøpte de delene regner jeg ikke med at PSUen er noe kjempefancy greier, og da burde vel min 630w klare dette greit(?). Må vel være bedre Amperetoleranse på en nesten dobbelt så kraftig PSU.

Men kan det være noe så enkelt som at avlesningen av spenningen er feil? Hadde jeg visst verdiene til 3,3V og 5V kunne jeg sjekket om disse også er langt under normalt. Noen som har et handy program for å sjekke dette?

Forøvrig er PCen stabil som et fjell akkurat nå, til tross for volten.

Lenke til kommentar
Det er helt sikkert at målingen er feil. PC vil ikke fungere hvis 12V er under 10.

6806145[/snapback]

Den stoppet brått og brutalt ca. en halvtime etter at jeg skrev at den var stabil som et fjell. Btw: :p Frøs, ingen BSOD engang.

Men skal sjekke med et multimeter.

Men hva skal man med sensorer når de bare rapporterer feil?? Eller de rapporterer rett, men siden de er KJENT for å være upålitelige så stoler du ikke på dem. Det eneste måtte såfall være å sjekke om spenningen varierer.

Lenke til kommentar
Det er ingen standard for hvordan sensorer skal presentere data, så Speedfan o.l. må gjette og kan derfor vise helt feil.

Men hvis du ser på sensorer i BIOS så skal de være riktige. Hvis ikke er det noe galt med sensoren.

6807322[/snapback]

Du har nok helt rett. Core center (pleier ikke ha det oppe, så ante ikke før nettopp at +12V står der) melder fra om +12,34V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...