Gå til innhold

Finne flaskhals i mitt system?

Anbefalte innlegg

Hei hei allesammen. :thumbup:

Bruker PC'en min hovedsaklig til å spille World of Warcraft. Den siste uken er FPS'en min blitt meget dårlig i dette spillet. Har rundt 19-30 fps noen steder.

Min PC er noe slik som:

AMD xp2500@3200

2x512 mb minne = 1024 mb ddr mem

Nvida geforce 6800LE

120 gb hd (KUN 10 GB ledig nå på disken)

Skannet for adware. Skal være ganske clean der.

Har tenkt å opgradere pcen. Men lurer på hva jeg bør satse på å opgradere.

Til spørsmålet mitt:

Hvordan finner jeg best ut hvor flaskehalsen i systemet mitt ligger? Benchmarks kanskje?

Vil takke for alle svar jeg får :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvis du har en full disk så har man også fragmenterte filer - noe som kan være et problem. Har du mindre enn 11% ledig diskplass (om jeg ikke husker feil) er windows forøvrig lite behjelpelig med å defragmentere disken for deg.

Samtidig som du sjekker disken for fragmentasjon kan det være en idé å kjøre diskscan (scandisk altså) på den først, for å se etter skadde sektorer og feil i filsystemet. Dette bør egentlig gjøres FØR defragmentering.

PS. Hører du klikkelyder fra disken under scandisk/defrag bør avbryte og løpe og kjøpe deg en ny disk. (men ikke kjøp ny disk pga. paranoia da:P)

---

Spiller ikke WoW selv, men vil tro at hvis du kjører mye ned/opplasting samtidig vil du også lett å få redusert framerate grunnet at du hele tiden må vente på oppdateringer fra WoW.

---

Det var i alle fall mine tanker om temaet

Lenke til kommentar

Systemet virker relativt balansert i mine øyne. Dvs. værken CPU eller skjermkort er uforholdvist svak/sterk i forhold til hverandre.

Skal du bytte CPU må du nesten over på en ny socket for å få noe særlig sterkere kost, og da må du nødvendigvis også bytte hovedkort (og evt. RAM også avhengig av hvilken platform du velger).

Skjermkortet er derimot relativt enklere å oppgradere siden du bare kan plugge inn et nytt.

Men altså, slik du beskriver det så høres det ut som ytelsen din har vært ok (og jeg ville i utgangspunktet ikek tro det var noe problem å spille WOW på den maskinen der), og den skal ikke bare falle uten videre over tid. Det er ikke slik datamaskiner fungerer.

Du kan sikkert rette dette "ytelsestapet" ved å rense opp i drivere og installer de nyeste. I værste tilfelle installere windows på nytt for å rense opp systemet helt dersom du ikke helt vet hvordan du finner feilkilden.

For bare hensinkten å spille WOW tror jeg egentlig ikke det er noe vits i å oppgradere. Mitt råd er å rens opp på maskinen og se om det hjelper slik som beskrevet over. Siden systemet ditt egentlig er balansert slik som det er, så ville jeg heller ventet litt, for så å kjøpe et helt nytt system når du synes det er på tide, altså bytte ut både grafikk/hovedkort/cpu (evt RAM). Å slenge på et raskt skjermkort på den maskinen du allerede har vil ikke hjelpe stor på frameraten, men bare tillate at du kan kjøre på høyere grafikk uten å miste særlig på ytelsen.

Du spør hvordan du kan finne flaskehalsen. Svaret er "det kan du ikke". Ikke på generell basis ihvertfall. Forskjellige programmer/spill har forskjellige krav. Noen bruker veldig mye CPU (f.eks. Halflife2). Andre bruker veldig mye grafikkprosessorkraft (f.eks. F.E.A.R). Det er også helt opp til hva slags grafikkinstillinger du bruker. Det beste er å spørre de erfarne PCbyggerene her på forumet neste gang du kjøper ny maskin, slik at du kan få et balansert oppsett som ligger ca på midten og dermed kan takle det meste med god ytelse.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...