Gå til innhold

Sony HC3 til en "hyggelig" pris. Er den verdt ?

Anbefalte innlegg

Jeg er fersk i dette forum og trenger råd vedr. Sony HC3. jeg så idag at man i en del nettbutikker kan få Sony HC3 -en HD videokamera- til ca. 9300,-. Det er en meget "hyggelig" pris ifht. veiledende pris på 15000,-. Jeg fikk den demonstrert i en butikk for noe dager siden og jeg må si at bildekvaliteten er meget bra, det samme kan jeg si om selve kameraet byggemessig. Her er det mye børste stål i stedet for plastikk som er på de fleste andre konsumer videokamera, den ser veldig "exclusive" ut sitter godt i hånden.

I noen andre tråder i dette forum, er man litt skeptiske til HD videokameraer spesielt når motivet er bevegende. Er dette et stort og tydelig problem eller er det bare "godttrente" øyer som ser det ?

Som vanlig har alt en pris, og ting blir vurdert mot prisen. Jeg vil ikke vurdere denne kamera en gang hvis prisen er 15000,- men når den koster 9300,-, og HD er fremtidsrettet så er saken helt alt?. Jeg vuderer denne mot Panasonic GS500 til ca. 8000,- og GS300 til ca. 6000,-. GS500 faller bort fordi prisforskjell mellom den og Sony'en er for lile.

Jeg vet at Sony HC3 er ingen perfekt kamera men bildekvalitet, byggeteknikk og HD, er den verdt 3300,- mer (i forhånd til GS300 som også er et veldig bra kamera)

Demonstrasjon for Sony HC3 jeg fikk i butikken er altfor kort så hvis du har brukererfaring med den eller andre innspill så mottar jeg med stor glede/takk.

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøve å søke litt her på forumet samt lese litt om hdv generellt sett, er mye fakta og subjektive meninger som svirrer rundt.

Det som først må nevnes er at du pr. idag få muligheter til å få spillt av HD materiale på tv. Enten pc eller rett fra kamera til en HD klar skjerm er eneste mulighet.

hc3 vs gs300 er en urettferdig sammenlikning om du ser på pris og specs(glem hdv/dv tankegangen). Det er gs500 det skal sammenliknes med.

Personlig kommer jeg nok aldri til å gå for hdv kameraer da jeg mener det er for hardt komprimert, krever MYE resursser ved redigering, "tynne" bilder når du jobber med dem samt du har ikke medier pr. idag som støtter HD og kan utnytte oppløsningen.

Det var mine ord og bruksområdet mitt gjør at hdv ikke er spesiellt egnet, derfor holder jeg meg unna.

Skal man derimot filme familien på ferie eller noe slikt så er det fullt mulig hdv er det du leter etter om du ønsker å "nyte" hd bilder av poden om noen år.

Hvert til sitt bruk? :p

Lenke til kommentar

Takk for ditt innspill chma. Jeg er kjent med at det kreves mye datakraft for å redigere HD men jeg har hørt at selv om man tar opp i HD format så man kan likevel spille ut i DV format til datamaskin og redigere filmen akkurat sammme som den kommer fra en DV kamera, og man sparer filmene for senere redigering i HD format når man har en egnet PC for det(Kan noen bekrefte at det er riktig ?).

men spørsmålet mitt som jeg IKKE fikk svar for: Hakkete bilder når det er bevegende motiver, er det så tydelig at alle ser det eller bare godttrente øyer som ser. Jeg leste brukererfaring i produktguiden men den nevnte ikke noe spesielt om det problem. kan noen bekrefte at problemet er alvorlig og prekær ?

Takk på forhånd for innspill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...