Gå til innhold

Hvordan ta bilde av en måne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iso 100, f8.0, 1/125sek skulle funke. Iso 100, f5.6 og 1/250sek gir den samme eksponeringen hvis du skulle trenge raskere lukkertid.

6804539[/snapback]

takker ;)

skal prøve meg nå da... fin fullmåne på utsida...

6804663[/snapback]

og sånn blei det...

m_ne.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har et fujifilm finepix s5000. Hva bør jeg tenke på hvis jeg skal prøve med på nattlige motiv? eks. himmel,, stjerner og måte. Jeg får det ikke til nå, blir bare veldig uskapt, og månen blir bare laaangt vekk. Hehe. Regner med at stativ eller noe som kan brukes til støtte er viktig....? Eller er ikke kameraet godt nok egnet til slik fotografering?

Lenke til kommentar

Her er mitt forsøk!

Her er orginalens EXIF:

Brennvidde: 300mm

Blender: 5,6

Lukkertid: 1/400sec

ISO: 200 (Hi200)

Det skal sies at resultatet som jeg poster under har vært gjennom PS en runde, og kanskje har jeg tatt litt hardt i spakene.

Jeg lurer forresten på hvorfor det anbefales blendertall mellom 8 og 11 for slike ting, dybdeskarpheten skal vel ikke ha mye å si når vi snakker om en slik avstand til motivet? Jeg valgte bare den laveste for å gi meg kortest mulig lukkertid, educate me someone!

post-81894-1157766499_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg lurer forresten på hvorfor det anbefales blendertall mellom 8 og 11 for slike ting
Teleobjektiver yter ofte sitt beste rundt de blenderverdiene. Kompaktkameraer yter sitt beste på mindre blendereverdier, de har som oftest f/8 som største verdi. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg prøvde i går... Men da ble enten trærne borte, eller månen for lysende :( what to do?

Ikke mye du kan gjøre desverre...

Du kan vente 10 år å håpe på at det er kommet kamera med kickass dynamisk omfang.

Eller prøve å få det til med HDR...

Fy søren, i går og i dag var månen vanvittig svær...

Det var den ikke det :p Den bare ser stor ut når den er rett over horisonten.

Et aldri så lite synsbedrag :)

Lenke til kommentar
Fy søren, i går og i dag var månen vanvittig svær og lav! Jeg skulle ønske jeg hadde en skikkelig tele....

7240136[/snapback]

Bare til å gå nærmere det...

7257429[/snapback]

premium brukte opp denne lengre oppe ;)

Månen var ikke helt fremme her i natt, men her er ett bilde:

mpb-fromback.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...