Gå til innhold

Pengebeløp innenfor familie

ZprMario

Anbefalte innlegg

Det kan jo vurderes å overføre 250k i Desember 2006, og så overføre nye 250k i  Januar 2007 slik at dette da blir fordelt over 2 ligningsår og dermed fritatt for avgifter.

6910952[/snapback]

Beløpene er ikke pr år, men totalt for hele livet. :p

6911296[/snapback]

Ah.. det tenkte jeg ikke på. Alternativt så får det bli 250k i en sum og så deretter 5-10k hver måned til pengene er ferdig overført da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din mor/far kan jo overføre til deg som forskudd på arv.

Forskudd på arv bør fordeles

Normalt vil arv og gaver over 250.000 kroner avgiftsbelegges med opp til 30 prosent. Dersom du ønsker å gi bort forskudd på arv til dine barn kan det også være en fordel å trekke inn barnebarn for å spare arveavgift. La oss ta et eksempel: Et eldre ektepar har to barn og fire barnebarn. Ved at ekteparet foretar livsdisposisjoner så kan de begge gi bort 250.000 kroner til hvert av barna og hvert av barnebarna - det vil si totalt 3 millioner uten å utløse arveavgift!

http://www.symbolia.no/Tema/ArvSkifte/ArvIntro.htm

Endret av JonV
Lenke til kommentar
Ah.. det tenkte jeg ikke på. Alternativt så får det bli 250k i en sum og så deretter 5-10k hver måned til pengene er ferdig overført da.

6914809[/snapback]

Ja. Skattemyndighetene godtar fint 10k/mnd i f.eks. støtte til livsopphold under utdanning. Ikke like moro som å få alt på en gang, men men. Det er også meningen at man faktisk skal bruke denne "støtten", ikke spare alt. Om det lar seg kontrollere, eller blir kontrollert, tviler jeg egentlig på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...