Gå til innhold

Pengebeløp innenfor familie

ZprMario

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle spørre her, om noen har peiling på om det er noen maksgrense for hvor stort pengebeløp man kan få i gave av foreldre/innenfor familien? Uten at man må betale store skattesummer på det f.eks. Har en liten diskusjon her ettersom en bekjent mener fast bestemt at staten vil reagere om beløpet er for stort (snakk om bankoverføring...), og kan komme til å kreve veldig mye i skatt hvis beløpet kommer over en viss grense...

Så er det noen som vet om det finnes/hva denne grensen er på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
staten har ingen innsyn på din konto, og dine foreldre kan overføre summer i milliard klassen uten at staten/baken/stoltenberg/bondevik/du eller eg kan gjøre noe som helst med det :)

6804895[/snapback]

Det er helt feil!

Uten å være for sikker så tror jeg 10.000,- er grensen innenfor familie.

Lenke til kommentar

Vel, her er det ingen fasit...

Er det flere unger har f.eks. de ikke lov til å gi den ene 20.000 kr. og den andre ingenting... ganske strengt sånn sett.

Ingen reagerer på om du får 10.000 kr. eller 20.000 kr... men får du det beløpet flere ganger i løpet av ikke så lang tid kan man jo begynne å spørre spørsmål.

Hvordan sammenheng skal du få penger av de da? Arv?

Lenke til kommentar

Kan si det sånn at dette er penger som tidligere ble satt inn i et sparefond av min bestefar, men som ble overført til min mor og hennes to søstre, et par måneder før han døde. Altså da ikke konkret arv... Men nå har altså moren min valgt å gi disse pengene videre til barna, jeg vil få det først, de vil få det etterhvert (pga. alder osv.). Det er snakk om en god slump med penger, derfor jeg lurte litt på dette...

Men etter å ha lest litt mer på skatte etatens sider, virker det som at gaver innenfor familie (i alle fall) kan gå så langt som til 250 000, uten at man må betale skatt på det. Det var slik jeg forstod det i alle fall. Etter det er det 8% opp til 300 000 og mer ettersom... Skal høre litt mer med skattefogden/kontoret angående dette, men virker som det må fylles ut og leveres inn et gavemeldings-skjema...

Takker for svar uansett!

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Du kan få arveavgift hvis det er for store beløp, men hvis det er til bohjelp under utdannelse, eller lignende, så ser de ikke på det som arv...

6813183[/snapback]

Jepp. F.eks. 10.000 pr måned i "støtte" burde ikke være noe problem. Ulempen er at man ikke får alt på en gang, men til gjengjeld kan man slippe unna endel beskatning.

Lenke til kommentar
Alle gaver fra og med 10.000,- og høyere må oppgis på selvangivelsen.

Gaver fra bl.a. foreldre, tanter, onkler etc regnes som forskudd på arv.

6813751[/snapback]

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=111671

"Dine Penger vet at 10.000 kroner pr måned normalt aksepteres, begrenset til studiemånedene."

Så hvis man får 9999,- hver måned, 10 måneder i året, er det ihvertfall ikke noe man trenger å skatte av, eller oppgi på selvangivelsen. :)

Lenke til kommentar

Er så godt som 100% sikker på at det er slik at 250k er grensen før man må begynne å betale en del avgifter. Tatt fra "Veiledning om arv og gaver" på www.skatteetaten.no:

"Satsene er fra og med 2003:

Av de første 250 000 til foreldre, barn, fosterbarn og stebarn som arvelater eller giveren har oppfostret, ingen avgift.

Av de neste 300 000, samme gruppe som ovenfor, 8% i avgift.

Av overskytende beløp, 20%"

Det er de konkrete tallene jeg klarte å finne...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er bra at det er lov å overføre 250k uten å betale avgift. Men hva gjør du om det er mer enn 250k? Det kan jo vurderes å overføre 250k i Desember 2006, og så overføre nye 250k i Januar 2007 slik at dette da blir fordelt over 2 ligningsår og dermed fritatt for avgifter.

En kan jo tenke på at bestefar din har betalt skatt hele sitt liv og samtidig spart opp penger, nå skal dette fordeles til arvinger og staten vil ha mer penger. En dobbeltbeskatning som mange vil oppleve som urettferdig.

Lenke til kommentar
Er så godt som 100% sikker på at det er slik at 250k er grensen før man må begynne å betale en del avgifter. Tatt fra "Veiledning om arv og gaver" på www.skatteetaten.no:

"Satsene er fra og med 2003:

Av de første 250 000 til foreldre, barn, fosterbarn og stebarn som arvelater eller giveren har oppfostret, ingen avgift.

Av de neste 300 000, samme gruppe som ovenfor, 8% i avgift.

Av overskytende beløp, 20%"

Det er de konkrete tallene jeg klarte å finne...

6816825[/snapback]

Helt korrekt.

Lenke til kommentar

Grensa er på kr. 250.000,- per forelder. Ergo kan du overføre kr. 500.000,- frå båe foreldra. Ut over dette må du betale arveavgift.

Uansett så tek ikkje skattemyndigheitene det så tungt med mindre beløp. Med andre ord: Sjølv om du har nådd denne grensa så vert du til dømes ikkje slakta om mor di overfører tre tusen kroner til deg som ei gåve.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...