Gå til innhold

Forslag til hardware rimelig server

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal sette opp en rimelig server for lagring primært.

Har i dag 3 -4 maskiner med 1-3 HD i hver boks. Og jeg er lei av bråket fra de.

Ønsker derfor å flytte de fleste diskene inn i ett kabinett, og plasere den i en bod eller lignende ute av veien. Vil ha tilgang til alle filene fra de forskjellige maskinene, i tilleg til det som ligger lagret lokalt på hver maskin.

Er derfor på jakt etter et rimelig oppsett med kabinett, hovedkort med alt integrert, prosessor og minne.

Lurte på å kjøre på et Intel hovedkort med Gigabit nettverk og Intel prosessor.

Stabilitet er viktig.

Diskene blir en blanding av S-ata og P-ata, bør ha plass til 5-6 disker i boksen.

Får finne ut av hardware først, og så komme tilbake til hvordan dette skal settes opp etterhvert med programvare.

Noen som har forslag til deler jeg bør satse på? Billig og stabilt er nøkkelord ;-)

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Driver med akkurat det samme sjelv, selv om jeg ikke er så opptatt av at det skal være billig. Jeg vil ha kvalitet og stabilitet for lagring av bilder, musikk dokumenter ol. dessuten skal den kjøre telefoner og hifi/radio i huset. Vil ikke miste noe av dette så jeg går for en profesjonell RAID løsning.

I&S Eye 2000 er et rimelig servertower med plass nok.

Blanding av PATA og SATA gir deg noen probl. i valg av HK, jeg venter på Asus P5B-VM, men skal ikke benytte meg PATA disker. Har tenkt å benytte D805 eller E6300 som CPU.

For å få ned prisen kan du jo vurdere evt. bruktmarkedet, kun lagring av data trengs ikke store datakraften.

Ellers finnes jo NAS løsninger...

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Ser flere anbefaler sikkerhet med RAID eller lignende.

Ren speiling av disker er ikke aktuellt, da det bruker for mye lagringsplass.

Og ikke alle filer jeg må ha høy sikkerhet på, selv om det er kjedelig å miste data.

En NAS stasjon med 2 disker vil bli for lite plass....

Hvordan vil det være å bruke noen av de diskene jeg alt har tilkoblet ett hovedkort for lagring av ikke kritiske data, og så koble på et kontroller kort med 4-5 disker i RAID?

I så fall hvilken type RAID er å anbefale for høy sikkerhet uten at mye plass går tapt? Kan RAID 5 være et alternativ, og hva er RAID 10 i forhold?

Er et HighPoint RocketRAID 2300 kontroller kort brukbart, eller må man lengre opp i pris for å få noe bra?

Bør da ha hovedkort med min. 2 SATA og 1 PATA kontakt, samt innebygget Gbit nettverk og grafikk.

Så starter jeg med å putte inn mine gamle disker, så får jeg sette inn RAID kontroller og flere disker senere.

Holder vel gjerne med 512Mb RAM og en Celeron prosessor. Hvilket brikkesett bør jeg gå for evt?

Masse spørsmål her nå ;-)

Nettulf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
I så fall hvilken type RAID er å anbefale for høy sikkerhet uten at mye plass går tapt? Kan RAID 5 være et alternativ, og hva er RAID 10 i forhold?

RAID5 (eller 6) er ok. RAID10 bruker like mye plass som RAID1. Her er [litt om RAID]

Er et HighPoint RocketRAID 2300 kontroller kort brukbart, eller må man lengre opp i pris for å få noe bra?

Forskjellen er at dyrere kontrollere er MYE raskere. Dersom du kun skal benytte maskinen til lagring er det ok med en rimeligere kontroller.

Dersom du skal benytte maskinen til noe (TerminalServer ol.) må RAID'et være raskere.

Hvilket brikkesett bør jeg gå for evt?

Spiller liten rolle med Celeron (945G / 965G har begge integrert grafikk). Jeg ville imidlertid valgt et som støttet Core2Duo sånn at jeg kunne oppgradert maskinen senere dersom jeg ønsket. Det er ikke allverdens prisforskjeller på HK.

Lenke til kommentar

Har selv kabinett fra I&S EYE981BB og det er forsåvidt OK, men ville nok ikke ha kjøpt det i dag hvis jeg fikk velge en gang til. Egentlig et meget bra kabinett, men det er VELIDG LITE monteringsvennlig (gammel standard... ingen form for skinner eller lingende for drev/disker). Også tilnermet INGEN kjøleløsning for disker på dette kabinettet heller (noe som er viktig på en filserver). Jeg ville ha godt for et chieftek, Lian li, eller cooler master stalker kabinett).

Skal du ha mye trafikk fra serveren vil det lønne seg med en OK CPU (Billigste A64 AM2 f.eks.) og et bra nettkort (Intel PRO/1000MT) hvis du ikke har et skikkelig kort integrert på hovedkortet Du kommer også langt med 512MB minne.

Forslag til hovedkort

Hvis du skal bytte ut / legge til disker etter hvert, så anbefaler jeg WD RE2 diskene (har selv et par sånne i RAID0 på jobb og vi får 850Mbit/sek ut fra dem :)

Evt. kan du vurdere socket 939 for å presse prisen enda litt mer.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hei.

Har satt opp en enkel handlevogn her.

Hvordan kan dette bli da, brukbart eller tregt?

Når det gjelder trafikk er jeg usikker.

Ta et worst case eksempel da:

3 andre PC er tilkoblet via en standard Gbit switch til server.

Der er det innebygget 1Gbit Intel nettverkskort. Er montert 3 S-ATA og 1 P-ATA disk på onboard kontroller.

Den ene maskinen som er tilkoblet spiller av video med DVD oppløsning/bithastighet. Den andre spiller av MP3 musikk 256Kbit, mens den siste skal brenne en DVD fra en ISO-fil på server.

Er det mulig med de delene jeg har satt opp tro? Har valgt hovedkort for mulig senere oppgradering av CPU. Bør jeg velge raskere RAM? HK støtter DDR2 800MHz.

Og til senere bruk, hvilket RAID kontroller kort gir mest hastighet og stabilitet for pengene?

Hilsen Nettulf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvordan kan dette bli da, brukbart eller tregt?

Helt ok. Personlig ville jeg valgt PC6400 RAM (800Mhz) i tilfelle seinere oppgradering prosessor.

Den ene maskinen som er tilkoblet spiller av video med DVD oppløsning/bithastighet. Den andre spiller av MP3 musikk 256Kbit, mens den siste skal brenne en DVD fra en ISO-fil på server.

Du får problemer med kapasiteten på nettet før disk access blir problem. Så om dette ikke går er det pga. nette og ikke server.

Og til senere bruk, hvilket RAID kontroller kort gir mest hastighet og stabilitet for pengene?

Akkurat nå ville jeg valgt Promise EX8350, men som alt annet varierer jo 'valuta for penga' fra måned til måned.

NB! Disse SATA 8-port kontrollerne krever PCI-X 133Mhz eller PCIe x4 slot på hk'et. Så vurder type kontroller du ønsker å bruke før innkjøp av hk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...