Plecto Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Ekstremt vanskelig å plassere denne posten og det er mulig at den passer bedre under "mus tastatur etc". Det har seg sånn at pcen min står oppe på mitt rom og det er her den står fast. Men så har jeg også laget meg en liten hjemmekino i kjelleren med prosjektor og full sorround. Vi pleier også å sitte nede i kjelleren (uforstyrret) og se på film/spille etc. Det som er problemet mitt er at det er noe sabla slit å bære pcen opp og ned hele tiden :@ vet ikke om pcen har så godt av det heller. Så jeg lurer på om det er mulig å "flytte" alle kontaktene som er bak på pcen ned i kjelleren. Altså... kanskje trådløst eller gjennom tråd-nettet så jeg kan sitte nede i kjelleren (på prosjektoren og koblet til anlegget) på min pc som står å durer oppe på rommet. Er dette mulig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det finnes mange løsninger for å fjernkoble skjerm, tastatur og mus. Du kan ha skjøtekabel opp til 10 - 15 meter, over det trengs aktive enheter på CAT-5 eller fiber. Det blir fort dyrt. Slikt utstyr kalles KVM extender. http://www.komplett.no/k/search.asp?q=kvm+ Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Men går dette igjennom det trådnettet jeg har nå? Hvordan fungerer egentlig dette? Kobler skjerm, mus/tast etc til en slik boks, velger derfra hvilken "client" man kobler seg til (pcen min har da evt. et program e.l. så den står klar til å bli styrt)? Er det noe sånt? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Skal du beholde bildekvaliteten er KVM switch utelukket, da bildet blir synlig degradert gjennom slike. Men den eneste kabelen du trenger ned til kjelleren er jo videokabelen! Mus og tastatur kan du jo kjøre trådløst Men noe lenger videokabel enn 10-15 meter tviler jeg på at bildet har godt av... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 KVM extender er ikke avhengig av noe program. Det er en boks i hver ende av en kabel, PC'en 'vet' jo ikke om du bruker det eller ikke. Noen modeller går på CAT-5, antagelig må du legge opp egen kabel. Det er jo forskjell på kvaliteten, bildet blir ikke degradert hvis man bruker en som er spesifisert til å overføre den oppløsningen man bruker. Men f.eks. en rimelig boks som er spesifisert til 1024x768 funker jo ikke bra på 1280x1024. VGA kabel fungerer helt fint over 20 meter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå