Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til bra første gangs bil til 20000kr!


Uknuselig

Anbefalte innlegg

Hei, da er tiden inne for at jeg skal kjøpe min første bil. Jeg har spart i hele sommer. Jeg vil ha en stabil bil med lite feil for prisklasse rundt 20000kr.

Jeg vil helst ikke ha en bil som jeg kjører i 2mnd så ryker girkassen. Har dre noen forslag. Har ikke så mye greie på bil. :blush:

Endret av zigg_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite tips: Hvis du gidder, bruk god tid på å finne deg bilen du vil ha. Du kan spare deg selv mye irritasjon og mange verkstedsregninger ved å vente til du finner den "rette".

 

Ifjor sommer kjøpte vi 3 brødre (som faktisk er brødre) en bil for å bruke når vi er hjemme i ferier osv. Alle var hypp på å kjøpe den første og beste, før sommeren var på hell. Jeg og pappa, derimot, som var de som dro og sjekket bilene ville vente til vi så en bil vi følte virkelig var verdt pengene (15000). Vi endte opp med en 87 mod mitsubishi lancer 1,6 som hadde gått utrolige 78 000 km. Ja helt riktig, bare 78, og et servicehefte som bekreftet. Styring var tight og fin, giringa var presis og god, og motoren hadde jevn og fin gange. Ingen "fising" fra eksos. Og selger hadde med kvittering på reparasjoner utført det siste året. Bilen gikk også glatt gjennom EU denne sommeren...

 

Hilsen Jørgen

Lenke til kommentar
Sku hatt bil relativt fort. Hvor mye koster en nafkontroll ?

6813864[/snapback]

 

Sjekk www.naf.no, tror det er 1700 kroner hvis du ikke er medlem (mener jeg noen sa til meg).

 

Når det er sagt; i fjor hadde jeg samme utgangspunkt, skulle ha en bil til maks 20 lapper. Endte opp med en Mazda 323 1990 modell.... Bilen var i og for seg grei, men det var selvfølgelig enkelte ting å utsette på den, slik som at setevarmer på førersiden var defekt, felgene var mugne, og det var ikke helt grom lyd av eksosen. I tillegg var det noen små rustbobler.

 

Jeg har siden forbannet den dagen hvor jeg kjøpte den bilen. Rusten spredde seg som ugress i hjulbuene, på bagasjelokket, i dørene og i det hele tatt (en jeg jobbet med hadde et godt uttrykk på det; "rust er verre enn kreft!", no offence til noen på forumet). Siden har jeg nærmest kunnet avlegge fagbrevet som mekaniker etter alle timene jeg har herjet i forstillingen på den bilen, jeg har byttet bremser (sylindere og bånd og klosser), hjullagere og fytti f....

 

Det endte med at jeg is ommer hadde den inne hos en lokal røver som driver et verksted i bakgården, han heiste den opp på bukk og vi gikk sammen under og så på bensinlekkasje, rustent eksosanlegg fra manifolden og bak, rustne bremserør, morkne slanger, og som siste spiker i kista; rust i kanalene.

 

Jeg vurderte å vrake den, men satte den inn på finn.no. En pakistaner kom og ga meg 5500 kroner for den, jeg hadde lyst til å kysse mannen og gi ham en vinflaske på kjøpet.

 

Poenget er vel egentlig; du kan finne perler, men jeg tror mye på ordtaket "du får hva du betaler for". Og siden jeg har en kjip erfaring med Mazda er mitt råd; vær varsom.

 

En liten PS: jeg kjørte Mazda'n 50.000 på et år mens jeg pendlet mellom Oslo og Drammen pluss vanlig kjøring. Det er klart at den fikk kjørt seg litt, ihvertfall når det kommer til rusten (E18 er bygget av salt, stein, tjære og mere salt).

Endret av sjbnil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...