Uknuselig Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Hei, da er tiden inne for at jeg skal kjøpe min første bil. Jeg har spart i hele sommer. Jeg vil ha en stabil bil med lite feil for prisklasse rundt 20000kr. Jeg vil helst ikke ha en bil som jeg kjører i 2mnd så ryker girkassen. Har dre noen forslag. Har ikke så mye greie på bil. Endret 4. september 2006 av zigg_ Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 En brukbart holdt Toyota Corolla skulle nok duge. En bil som går og går, dog helt uten den store WOW faktoren... Uansett, har du lite peil på bil, tar du med folk som har peil, eller tester bilen hos NAF eller på verksted. mvh Raimo Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Et lite tips: Hvis du gidder, bruk god tid på å finne deg bilen du vil ha. Du kan spare deg selv mye irritasjon og mange verkstedsregninger ved å vente til du finner den "rette". Ifjor sommer kjøpte vi 3 brødre (som faktisk er brødre) en bil for å bruke når vi er hjemme i ferier osv. Alle var hypp på å kjøpe den første og beste, før sommeren var på hell. Jeg og pappa, derimot, som var de som dro og sjekket bilene ville vente til vi så en bil vi følte virkelig var verdt pengene (15000). Vi endte opp med en 87 mod mitsubishi lancer 1,6 som hadde gått utrolige 78 000 km. Ja helt riktig, bare 78, og et servicehefte som bekreftet. Styring var tight og fin, giringa var presis og god, og motoren hadde jevn og fin gange. Ingen "fising" fra eksos. Og selger hadde med kvittering på reparasjoner utført det siste året. Bilen gikk også glatt gjennom EU denne sommeren... Hilsen Jørgen Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Sku hatt bil relativt fort. Hvor mye koster en nafkontroll ? Lenke til kommentar
sjbnil Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Sku hatt bil relativt fort. Hvor mye koster en nafkontroll ? 6813864[/snapback] Sjekk www.naf.no, tror det er 1700 kroner hvis du ikke er medlem (mener jeg noen sa til meg). Når det er sagt; i fjor hadde jeg samme utgangspunkt, skulle ha en bil til maks 20 lapper. Endte opp med en Mazda 323 1990 modell.... Bilen var i og for seg grei, men det var selvfølgelig enkelte ting å utsette på den, slik som at setevarmer på førersiden var defekt, felgene var mugne, og det var ikke helt grom lyd av eksosen. I tillegg var det noen små rustbobler. Jeg har siden forbannet den dagen hvor jeg kjøpte den bilen. Rusten spredde seg som ugress i hjulbuene, på bagasjelokket, i dørene og i det hele tatt (en jeg jobbet med hadde et godt uttrykk på det; "rust er verre enn kreft!", no offence til noen på forumet). Siden har jeg nærmest kunnet avlegge fagbrevet som mekaniker etter alle timene jeg har herjet i forstillingen på den bilen, jeg har byttet bremser (sylindere og bånd og klosser), hjullagere og fytti f.... Det endte med at jeg is ommer hadde den inne hos en lokal røver som driver et verksted i bakgården, han heiste den opp på bukk og vi gikk sammen under og så på bensinlekkasje, rustent eksosanlegg fra manifolden og bak, rustne bremserør, morkne slanger, og som siste spiker i kista; rust i kanalene. Jeg vurderte å vrake den, men satte den inn på finn.no. En pakistaner kom og ga meg 5500 kroner for den, jeg hadde lyst til å kysse mannen og gi ham en vinflaske på kjøpet. Poenget er vel egentlig; du kan finne perler, men jeg tror mye på ordtaket "du får hva du betaler for". Og siden jeg har en kjip erfaring med Mazda er mitt råd; vær varsom. En liten PS: jeg kjørte Mazda'n 50.000 på et år mens jeg pendlet mellom Oslo og Drammen pluss vanlig kjøring. Det er klart at den fikk kjørt seg litt, ihvertfall når det kommer til rusten (E18 er bygget av salt, stein, tjære og mere salt). Endret 7. september 2006 av sjbnil Lenke til kommentar
sjbnil Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Og som en liten tilleggspost: Jeg har også veldig godt inntrykk av Corolla. Stabile, driftssikre. Bare vær litt forsiktig med rust, de hadde "Corolla-rust" som et uttrykk på bilene i den prisklassen du er ute etter. Uansett: lykke til! Lenke til kommentar
Blablablabla Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Kjøp Ford Granada! Bedre førstegangsbil finnes ikke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå