Fungus Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jaja, da går det mot rettsak... Dette er jo regelrett en SKAM, og den regjeringen som bestemte at fregattene skulle bygges i spania, istedet for å fremme norskt arbeidsliv og la kontraktene havne innenlands, kan være inderlig glad de har tredd av... Husker ikke helt detaljene, men det var FORSVINNENDE liten sum som skillte ett high-quality norsk velrenommert verft, ifra ett lurium verft i spania som tidligere har bygget om gamle hermetikkbokser til skjit og lort.. Nyhetene idag, så har verftet kommet med en ekstraregning på 650 mill om undersøkelsene, som faktisk har påpekt over 1000 feil på fregatten fortsetter. les mer på http://www.nettavisen.no/innenriks/article728335.ece Så mye for å spare noen lusne kroner på å outsource bygging. ! Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Vet du hvor mye det ville kostet å lage disse innenlands ? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Dette høres litt ut som bullshit, fordi forsvaret har hatt innsyn, og påvirkningskraft gjennom hele byggeprosessen. Om det nå er store uenigheter, er så sin sak. Det blir mere spennende å følge utviklingen videre. En annen ting er at Spania er ikke akkurat amatører når det kommer til sjøfart, så jeg ville ta det litt rolig med karakteristikker. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Jaja, da går det mot rettsak... Dette er jo regelrett en SKAM, og den regjeringen som bestemte at fregattene skulle bygges i spania, istedet for å fremme norskt arbeidsliv og la kontraktene havne innenlands, kan være inderlig glad de har tredd av... Husker ikke helt detaljene, men det var FORSVINNENDE liten sum som skillte ett high-quality norsk velrenommert verft, ifra ett lurium verft i spania som tidligere har bygget om gamle hermetikkbokser til skjit og lort.. Nyhetene idag, så har verftet kommet med en ekstraregning på 650 mill om undersøkelsene, som faktisk har påpekt over 1000 feil på fregatten fortsetter. les mer på http://www.nettavisen.no/innenriks/article728335.ece Så mye for å spare noen lusne kroner på å outsource bygging. ! 6803747[/snapback] Ja for man opplevde jo en fantastisk suksess forrige gang forsvaret benyttet norske verft... (Det var ironisk ment ) Synd ikke tyskerne fikk oppdraget, men de kunne ikke levere 5 fregatter for den prisen, kun 4. Spanjolene prøver seg bare fordi Norge har et helt annet krav til kvalitet enn det spanjolene har. Er litt forskjellig virkelighetsoppfatning. Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Kan ikke si at jeg er veldig lite overrasket med hva jeg nå hører. Har en del erfaring med spansk industri, og vet at de er litt "slumsete" iht. kvalitet, leveringstid osv. En av våre hovedlevrandører på jobb har fabrikk i spania. Pt. operer de med minimum 4 ukers leveringstid. Så at dette prosjektet gikk som det gikk er jeg svært lite overrasket over. MVH LordArild Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg mener at det er litt synd at forsvaret ikke benytter jeg av norsk industri, men samtidig så er det bra at dem ikke sløser penger på produktet skal være stemplet "Made in Norway". Det kan forøvrig nevnes at LNG-anlegget til Statoil, som står i Hammerfest ble produsert i Spania. Og det annkom Hammerfest til planlagt tid så vidt jeg vet. Det eneste store problemet under leveringen var vel at det var for mye vind for å sette det på plass den dagen dem skulle sette det på plass. Og det har ingen ting med spanjoler å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Kan ikke si at jeg er veldig lite overrasket med hva jeg nå hører. Har en del erfaring med spansk industri, og vet at de er litt "slumsete" iht. kvalitet, leveringstid osv.En av våre hovedlevrandører på jobb har fabrikk i spania. Pt. operer de med minimum 4 ukers leveringstid. Så at dette prosjektet gikk som det gikk er jeg svært lite overrasket over. MVH LordArild 6816717[/snapback] Alle kan være "slumsete", både kunde og leverandør. La oss nå se hva hva som dukker opp etterhvert. Kan hende det er leverandør som er slumsete, og kan være at kunden har vært det. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Kan ikke si at jeg er veldig lite overrasket med hva jeg nå hører. Har en del erfaring med spansk industri, og vet at de er litt "slumsete" iht. kvalitet, leveringstid osv.En av våre hovedlevrandører på jobb har fabrikk i spania. Pt. operer de med minimum 4 ukers leveringstid. Så at dette prosjektet gikk som det gikk er jeg svært lite overrasket over. 6816717[/snapback] Fregattverft skylder på Norge Mange av feilene Forsvaret har oppdaget på de nye fregattene er gjort av norske underleverandører. Blir du overrasket av dette? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Navantia bruker mye norsk industri som underleverandør, noe som var del av avtalen. Det var også norsk industri som bygget minerydderne og det var ingen utelukkende positiv opplevelse. Nordmenn har stilt kvalitetskrav som er høyere enn det spanjolene er vant med. Krisemaksimering er heller ikke noe særlig poeng med. Nå har vi Nansen og må se hvordan den virker i praksis. Tilbakemeldingene fra besetningen der er nå veldig positive, dette er fregatter som overgår det meste annet i samme klasse. Når man leser hva enkelte skriver skulle man nesten tro situasjonen er helsvart. Det er lite som tilsier at norske verft automatisk ville gjort en bedre jobb. Men de ville nå blitt dyrere. Det er en grunn til at spanjolene vant kampen mot norske verft. Tilbudet fra nordmennene var rett og slett for dårlig. Edit: I artikkelen til Feynman ser man spanjolenenes problemer. Nå synser de om at de mener at forsvaret bør kontrollere kvaliteten til norske underleverandører. Det blir temmelig banalt. Navantia kvalitetssjekker det som underleverandørene gjør, godkjenner og fullfører. Så kvalitetssjekker forsvaret produktet. Spanjolene kan gjerne skylde på norsk industri, men de har tydeligvis godkjent dette siden delene er montert på både Nansen, Amundsen og Sverdrup. Så det blir banalt av dem å sutre i ettertid over at de ikke gjør som påkrevd i avtaleverket. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Tsk, hadde man gått til tyskland hadde man fått fregatter smidige som greyhounds, slitesterke som lær og harde som Krupps stål. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Tsk, hadde man gått til tyskland hadde man fått fregatter smidige som greyhounds, slitesterke som lær og harde som Krupps stål. 6821962[/snapback] Kanskje det, men man hadde kun fått fire, en under det absolutte minimum av hva man anser som forsvarlig Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Tsk, hadde man gått til tyskland hadde man fått fregatter smidige som greyhounds, slitesterke som lær og harde som Krupps stål. 6821962[/snapback] Kanskje det, men man hadde kun fått fire, en under det absolutte minimum av hva man anser som forsvarlig 6822118[/snapback] Men er det ikke bedre med 4 som funker, enn 5 som delvis funker? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Tsk, hadde man gått til tyskland hadde man fått fregatter smidige som greyhounds, slitesterke som lær og harde som Krupps stål. 6821962[/snapback] Kanskje det, men man hadde kun fått fire, en under det absolutte minimum av hva man anser som forsvarlig 6822118[/snapback] Men er det ikke bedre med 4 som funker, enn 5 som delvis funker? 6822166[/snapback] Ingenting som tyder på at de vi får nå ikke fungerer, eller kun delvis fungerer. Snarere tvert imot Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Tsk, hadde man gått til tyskland hadde man fått fregatter smidige som greyhounds, slitesterke som lær og harde som Krupps stål. 6821962[/snapback] Hvordan vet du det? Dessuten kunne uttalelsene passet et propagandaskriv fra Goebbels. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Tsk, hadde man gått til tyskland hadde man fått fregatter smidige som greyhounds, slitesterke som lær og harde som Krupps stål. 6821962[/snapback] Hvordan vet du det? Dessuten kunne uttalelsene passet et propagandaskriv fra Goebbels. 6822289[/snapback] Touché! Godt mulig det var han som skrev det, men var ikke han som sa det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå