Gå til innhold

Konfirmasjon. -Borgelig eller Kristlig?

Leaf

Anbefalte innlegg

Konfirmasjon er en kristen ting, konf deg kristelig eller drit i det er mer min mening. Jeg er ikke spess kristen selv i det hele tatt, men valgte kristelig konf, angrer ikke i det hele tatt, hadde det veldig morsomt på konfleir og under hele saken. Vil anbefale det ;)

6803898[/snapback]

Jepp, Jul er også en kristen ting, og, og Påske, og nei, HELE verden er i følge de kristne laget av Gud, så da er til og med jeg ett kristent legeme? Konfirmasjon handler om å bli voksen på Borgerlig Konf, og å bekrefte dåps-løfte for kristne.

Så det der var bare dumt sagt :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, Jul er også en kristen ting, og, og Påske, og nei, HELE verden er i følge de kristne laget av Gud, så da er til og med jeg ett kristent legeme? Konfirmasjon handler om å bli voksen på Borgerlig Konf, og å bekrefte dåps-løfte for kristne.

Så det der var bare dumt sagt  :thumbdown:

6810740[/snapback]

Men Jesus ble ikke født på julaften, og påska er en gammel hedensk tradisjon (Hva har påskeharen å gjøre med Jesus?). Kirka gjorde det bare enkelt og la helligdagene på allerede eksisterende tradisjoner :p

Så da burde jo egentlig Human-Etisk forbund få kopiere litt av kirka og? :hmm:

Endret av m_eide
Lenke til kommentar
Men Jesus ble ikke født på julaften, og påska er en gammel hedensk tradisjon (Hva har påskeharen å gjøre med Jesus?). Kirka gjorde det bare enkelt og la helligdagene på allerede eksisterende tradisjoner.

Det er vel strengt tatt ikke bevist at kirken adopterte en hedensk tradisjon her. Og påskeharen dukket ikke opp før på 1800-tallet. (Kilde Wilipedia.) Så man kan like godt si at en opprinnelig kristen tradisjon er blitt blandet med nye og gamle verdslige skikker.

Geir :)

Lenke til kommentar
vet om en på forumet her (uten å nevne navn)...

han konfirmerte seg ikkje pga han ikkje ville ha penger. wtf?

6809298[/snapback]

Det kalles å ha bein i nesa og stå fram for det man tror på.

6809335[/snapback]

Det gjør det slett ikke. Det kalles å være en pompøs liten drittunge, eventuelt idiot, eventuelt at pappa hadde så mye penger uansett at det var det samme hvilken konto de lå på.

Lenke til kommentar
Young Lust: Human-Etisk Forbund arrangerer, men det heter vel fortsatt borgerlig konfirmasjon.

6809470[/snapback]

Jeg vet at de arrangerer. Jeg har akkurat konfirmert meg borgerlig, og da sa de hele tiden at vi ble det siste kullet som skulle konfirmere oss "borgerlig". Fra i år av skal det hete Human-Etisk Konfirmasjon for at det skal bli mer forbundet med Human-Etisk forbund, slik jeg forstod det.

6809768[/snapback]

Navneendring:

Borgerlig er blitt Humanistisk

Landsmøtet i Human-Etisk Forbund vedtok 24.09.05 å forandre navnet Borgerlig konfirmasjon til Humanistisk konfirmasjon. Navneendringen innebærer ikke en endring i innholdet i konfirmantkurset eller i seremonien.

For allerede påmeldte med seremoni våren 2006 gjelder navnet Borgerlig konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Og fordi jeg mener det er grunnleggende galt å konfirmere noe overfor Gud så lenge man er usikker. ;)

6809921[/snapback]

Hvordan kan man være sikker? Det går jo ikke... alle er usikre og alle tviler, selv om de tror og ønsker å tro.

Uansett... vet ikke hvordan jeg skal svare på dette...

Men du sier at du ikke er ateist? Ateist = En som ikke tror på Gud. Er det ikke det du sier at du ikke gjør da? En Gud-løs religion er jo en religion det også.

Lenke til kommentar

jeg konfirmerte meg selvsagt bare for pengene.

Borgerlig eller kristelig er samme ulla, for alle vet at Kristendommen er bare oppspinn og bibelen ble skrevet at mange personer opp i gjennom tidene som fant rare sopper i skogen som de spiste.

Jeg er fortsatt medlemm av kirken, men vil ikke si at jeg tror på gud eller noe av det andre sprøytet.

-Fred ut-

Lenke til kommentar
jeg konfirmerte meg selvsagt bare for pengene.

Borgerlig eller kristelig er samme ulla, for alle vet at Kristendommen er bare oppspinn og bibelen ble skrevet at mange personer opp i gjennom tidene som fant rare sopper i skogen som de spiste.

Jeg er fortsatt medlemm av kirken, men vil ikke si at jeg tror på gud eller noe av det andre sprøytet.

-Fred ut-

6812182[/snapback]

Med den holdningen til det religiøse så lurer jeg nesten litt på hvorfor du vil støtte statskirken med medlemspengene for deg.

Lenke til kommentar
Og fordi jeg mener det er grunnleggende galt å konfirmere noe overfor Gud så lenge man er usikker. ;)

6809921[/snapback]

Hvordan kan man være sikker? Det går jo ikke... alle er usikre og alle tviler, selv om de tror og ønsker å tro.

Du har "selvfølgelig" helt rett, og "selvfølgelig" mente jeg ikke å si noe slik. Det jeg mente å si var at: Jeg mener det er grunnleggende galt å konfirmere sin tro overfor Gud så lenge man ikke regner seg selv som troende eller viser noen som helst interesse for hans ord (De ti bud, e.l.). Dette beskriver godt de personene jeg snakket om i mitt opprinnelige innlegg, som du ettersigelig mener bør konfirmere seg kristelig fordi de er "usikre", som alle andre mennesker.

Uansett... vet ikke hvordan jeg skal svare på dette...

Men du sier at du ikke er ateist? Ateist = En som ikke tror på Gud. Er det ikke det du sier at du ikke gjør da? En Gud-løs religion er jo en religion det også.

6812160[/snapback]

Fordi jeg ikke erkjenner det som står i Bibelen, så betyr det ikke at jeg avfeier muligheter for Guds eksistens. Jeg er tvert imot svært åpen for den, bare ikke slik den skildres av verdensreligionene. Du kan kalle meg en agnostiker.

Og jeg kan ikke se hvordan det er relevant om ateisme er en religion eller ei. Uansett, så er det vel ikke det. Ateister er vel tvert om irreligiøse, "gudløse", rett og slett fordi det religion som regel betegner tro på et høyere vesen. Det er nok feil.

Lenke til kommentar
vet om en på forumet her (uten å nevne navn)...

han konfirmerte seg ikkje pga han ikkje ville ha penger. wtf?

6809298[/snapback]

Det kalles å ha bein i nesa og stå fram for det man tror på.

6809335[/snapback]

Det gjør det slett ikke. Det kalles å være en pompøs liten drittunge, eventuelt idiot, eventuelt at pappa hadde så mye penger uansett at det var det samme hvilken konto de lå på.

6811755[/snapback]

Så det kalles "pompøs drittunge" om du står hele slekta i mot penger eller ikke?

En annen ting er jo at om det er det samme hvilken konto pengene stod på så har han fremdeles vist verden hva han står for.

Det står det fortsatt respekt av fra undertegnede.

Lenke til kommentar

Enig med perpyro. Det er nok av mennesker i verden som selger sine prinsipper for penger. At man er ung er en forklaring, men ikke nødvendigvis noen unnskyldning. Når man er 15 har man faktisk evnen til å tenke prinispielt, selv om det ikke alltid virker sånn.

De som synes prinsipper og holdninger er viktigere enn ny stereo eller scooter eller hva dagens konfirmanter bruker pengene til, fortjener all heder for det. Det betyr ikke at det er galt å konfirmere seg, men årsaken til at man gjør det er ikke likegyldig bare fordi man ikke er vant til å stå til ansvar for ting ennå...

Edit: Du har et trist syn på idealisme, Isbilen.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...