Thlom Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Gjør man noe Human-Etisk i kurset før "Borgerlig konfirmasjon"?Eks: gå for TV-aksjon, hjelpe gamle damer over veien e.l. 6805882[/snapback] De siste årene har humanistiske konfirmanter samlet inn penger for humanetisk forbunds frihetsaksjon. I fjor tror jeg pengene gikk til arbeidet for tampelprostituertes rettigheter. Forsåvidt så er det en misforståelse at den kristne konfirmasjonen er en bekreftelse av din tro. Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten. http://www.kirken.no/Moteplasser/konfirmasjon.cfm Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ikke er jeg døpt, ikke sto jeg til kirkelig konfirmasjon og vil helst unngå å gifte meg kirkelig og. Hva du skal velge er det egentlig bare du som kan avgjøre, valget mitt falt naturlig nok på Borgelig konfirmasjon. Spesielt siden jeg kutta ut kristendomslære allerede i 2.klasse på barneskolen og hadde siden den gang ALU (Alternativ Livssyns Undervisning) Hører enkelte sier at du får mer penger dersom du står kirkelig, dette høres vitterlig ut som sprøyt i mine øyne og håper for deres egne familiers del at dere kødder. Jeg vil tro at familien din kommer til å støtte deg like mye om du står kirkelig, borgelig eller tar Bar Mitzvah for den del. Er ihvertfall sånn det burde være. Forskjellige folk sier "er du i tvil, ta kirkelig" eller "er du i tvil, ta borgerlig". Jeg sier "er du i tvil, les litt om begge deler og så gjør deg opp en mening selv". Ta det som høres mest fristende ut, det være seg kirkelig, borgerlig eller ingen konfimasjon i det hele tatt. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Kirkelig konfirmasjon koster i utgangspunktet ingenting (annet enn evt fest), med mindre det er leir eller annet opplegg som nødvendigvis må koste for å ikke gå for mye i underskudd. Hva skulle de med en seremoni? Det var mitt poeng, men jeg er ikke så krass. Gjør man noe Human-Etisk i kurset før "Borgerlig konfirmasjon"? Eks: gå for TV-aksjon, hjelpe gamle damer over veien e.l. 6805882[/snapback] Det er daft. Mulig det har forrandret seg siden jeg konfirmerte meg, men vi hadde noen få møter før seremonien, der vi snakket om alt mulig. Ikke noe stress. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det heter dessuten konfirmasjon fordi at man konfirmerer troen ovenfor Gud. Hvordan kan du gjøre det dersom du "konfirmerer" deg Borgerlig? Øh... Konfirmasjon betyr "bekreftelse". Kristelig konfirmasjon betyr bekreftelse av troen over gud, eller noe i de baner. Borgerlig konfirmasjon betyr da noe sånt som "bekreftelse av at man begynner å bli voksen og gradvis må ta mer og mer ansvar osv.". Er så møkkalei av at kristne krever monopol på ord. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Hvis du får gaver uansett hva du velger, kan du jo argumentere for å drite i konfirmasjonen overhodet, og bare holde en stor fest for hele slekta. Dette har vi begynt med i vår familie. Det sparer penger og barna unngår den noe ensrettede informasjonen man blir utsatt for på konf.undervisningen uansett hva man velger. Dessuten slipper man å bekjenne seg til hverken humanismen eller kristendommen, noe som er hyklerisk hvis man ikke mener noe med det. Jeg var den siste i slekta som konfirmerte meg, og gjorde dette borgerlig. Det angrer jeg på. Jeg trengte ikke å bli fortalt de tingene de ville lære meg, og de få som kunne hatt behov for å høre det, var bare ute etter å lage bråk i timen, nøyaktig som på skolen. Jeg har ikke et så positivt menneskesyn som humanetisk forbund prøvde å prakke på meg, og ikke var jeg kristen heller. EDIT: "Konfirmanten" får selvsagt like mye gaver som på en vanlig konfirmasjon. Endret 5. september 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Isbilen: Den borgerlige konfirmantundervisningen var i mitt tilfelle ikke ensrettet på noen måte, vi lærte om moral, etikk, vi lærte om forskjellige religioner, kristendommen inkludert. Og så videre... Dette, eller seremonien i seg selv har ingenting med å bekjenne seg på noen som helst måte til humanismen. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 borgelig eller kristlig? Spørs jo. Kristlig er jo tradisjon. Slekt elsker jo tradisjoner... ehm. Men. Jeg gikk selv kirkelig. Selv om jeg ikkje liker noe med kristendommen. Men gikk der pga. 80% av slekta mi er kristen. Så jeg tenkte å være snill og tvinge meg igjennom kristlig konfirmasjon. Ok da.. Så var jeg liten og trudde at siden jeg tok kristlig så ville jeg få mer penger av den kristne delen av slekten en at jeg hadde valgt borgelig Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg valgte borgerlig konfirmasjon. Jeg var usikker på om jeg trodde noe særlig på Gud, og da følte jeg at det ble veldig feil å stå i kirka og sverge evig troskap. Fikk en veldig fin seremoni som borgerlig konfirmasjon også. Men det heter vel Human-Etisk nå, såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 vet om en på forumet her (uten å nevne navn)... han konfirmerte seg ikkje pga han ikkje ville ha penger. wtf? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) vet om en på forumet her (uten å nevne navn)... han konfirmerte seg ikkje pga han ikkje ville ha penger. wtf? 6809298[/snapback] Det kalles å ha bein i nesa og stå fram for det man tror på. Endret 5. september 2006 av perpyro Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det synes jeg var tøft gjort, det må jeg si! Det er vanskelig å motstå å konfirmere seg, når det er snakk om såppas mye penger som det er. Ikke alle klarer det. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Young Lust: Human-Etisk Forbund arrangerer, men det heter vel fortsatt borgerlig konfirmasjon. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg har hørt om folk som konfirmerer seg kristelig uten å være kristne. Direkte latterlig, det er det er. Ikke har jeg hørt noen holdbare argumenter for det heller. La de troende ha kirka i fred. 6804945[/snapback] Hvordan kan du si at de ikke tror? Hvordan kan vite noe som helst om forholdet mellom Gud og de som du har hørt at ikke var kristne? Er det ikke ganske arrogant å si at du vet bedre? Hvordan kan du vite noe som helst om dette? 6805596[/snapback] Jeg skjønner ikke helt hvor du tar kritikken din fra. De ikke-kristne jeg snakker om, har vanligvis erklært overfor meg at de verken tror på Gud eller det som står i Bibelen. Hovedargumentet for valget deres tar vanligvis utgangspunkt i utenforstående menneskers meninger/tanker, særlig dette med (beste)foreldre som man ønsker å tilfredsstille ved å velge «rett» (et valg som dernest kan medføre større konfirmasjonspresanger). Handler det ikke om å tro? Hvordan kan man tro uten å tvile? Som sagt, når jeg snakker om ikke-kristne i anledning av konfirmasjonsvalget, så snakker jeg om mennesker som ikke tror på det kristne tror på. Selvfølgelig kan man ikke tro uten å tvile, men jeg kan ikke se hvordan dette har noen som helst relevans for debatten. Tror du virkelig det er noen som virkelig tror som ønsker å ha kirka for seg selv? Nei, dersom du er i tvil sier jeg heller: Konfirmer deg i kirka. Her skjønner jeg selvsagt at vi er uenige. Du er kristen, og du ønsker antakelig å frelse oss ikke-kristne. Konfirmasjonsopplegget er en anledning til å kristne ungdommen. Det borgerlige konfirmasjonskurset tilstreber faktisk en objektiv fremstilling av alle verdensreligionene. Deltakerne blir inspirert til å tenke selv og finne ut hva de tror og mener om de store spørsmålene. Jeg synes faktisk det er litt trist at du i dette tilfelle ønsker subjektiv kursing fremfor objektiv. Beklager om jeg tilegner deg meninger du ikke har her, men jeg synes den siste påstanden din virker litt småtragisk. Kan du utdype deg? Det heter dessuten konfirmasjon fordi at man konfirmerer troen ovenfor Gud. Hvordan kan du gjøre det dersom du "konfirmerer" deg Borgerlig? Les innlegget til tom_waits_for_alice, er du grei. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Jeg fikk tilbud fra mor om å få 20000kr dersom jeg ikke konfirmerte meg (10 år siden nå), men jeg gjorde det allikevel. Endte ikke opp med like mye penger, men det var ikke pengene som var årsaken til at jeg gjorde det heller. Edit: Til Sanoj_20: Om å lese innlegget til tom_waits_for_alice, ang. At Gud bekrefter sin tro på deg. Det var ikke slik da jeg konfirmerte meg for 10 år siden, men jeg observerte at det var slik da jeg var i konfirmasjon i år. At du griper til antakelsene fordi du ikke forstår hva jeg skriver, kan ikke jeg noe for. Jeg ville bare stille noen spørsmål som kanskje kunne være til hjelp for noen. Og jeg spør igjen, er det ikke ganske arrogant å tro at en vet noe som helst om det finnes en Gud eller ikke? Man kan ikke vite sånnt. Det handler om å tro det ene eller det andre. Og hvorfor skal så mange ateister utale seg så innmari negativt om andre religoner? Dersom jeg får barn, skal jeg gi dem alternativet mellom å få penger av meg eller å konfirmere seg i kirken. Endret 5. september 2006 av Mental Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Konfirmerte meg borgelig, lærte veldig mye om sex, etikk og moral. Var forresten med på "På Flukt" eller hva det her, var sånn et døgn hvor vi løp rundt i utkanten av Trondheim og lekte flyktninger uten mat et døgn. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Young Lust: Human-Etisk Forbund arrangerer, men det heter vel fortsatt borgerlig konfirmasjon. 6809470[/snapback] Jeg vet at de arrangerer. Jeg har akkurat konfirmert meg borgerlig, og da sa de hele tiden at vi ble det siste kullet som skulle konfirmere oss "borgerlig". Fra i år av skal det hete Human-Etisk Konfirmasjon for at det skal bli mer forbundet med Human-Etisk forbund, slik jeg forstod det. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Og jeg spør igjen, er det ikke ganske arrogant å tro at en vet noe som helst om det finnes en Gud eller ikke? Man kan ikke vite sånnt. Det handler om å tro det ene eller det andre. Og hvorfor skal så mange ateister utale seg så innmari negativt om andre religoner? Dersom jeg får barn, skal jeg gi dem alternativet mellom å få penger av meg eller å konfirmere seg i kirken. 6809513[/snapback] Beskylder du meg for å gripe til antakelsene? Klart jeg gjorde det, men jeg tok også forbehold om at jeg leste deg feil. Jeg utlyste rett og slett en bedre begrunnelse eksempelvis for din mening om at man bør konfirmere seg kristelig om man er usikker, en begrunnelse jeg ikke ennå har fått. Og jeg spør igjen, er det ikke ganske arrogant å tro at en vet noe som helst om det finnes en Gud eller ikke? Man kan ikke vite sånnt. Det handler om å tro det ene eller det andre. Og hvorfor skal så mange ateister utale seg så innmari negativt om andre religoner? 1. Her griper du til ville antakelser. Jeg er like lite ateist som jeg er troende. Jeg vet ingenting. Det er akkurat derfor jeg mener man bør velge borgerlig konfirmasjon hvis man er usikker, fordi da får man av all sannsynlighet undervisning av personer som ikke tror de vet, i motsetning til det kristne konfirmasjonskurset... 2. ...ja, nettopp. Det er slik jeg opplever det: Religiøse vet i mye større grad enn folk flest. Mange er så overbevist i sin tro at de ikke evner å se at det kan finnes flere svar på de store spørsmålene. Dette gjelder i hvert fall mange prester, som vier livet sitt til troen sin. Tror du kanskje det er deres arbeid å dyrke den etter min mening sunne tvilen som herjer hos konfirmantene? Nei. Målet er selvfølgelig at konfirmantene skal ta til seg det snevre virkelighetsbildet kristendommen presenterer. Det borgerlige konfirmasjonskurset presenterer derimot flere forskjellige ulike livssyn, og det inspirerer deltakerne til å tenke selv, gjøre opp sine egne meninger om ting, osv. Du spør «hvorfor så mange ateister skal uttale seg så innmari negativt om andre religoner». Det kan selvfølgelig ikke jeg svare deg på, men jeg kan si at det borgerlige konfirmasjonskurset i hvert fall ikke søker å fremstille noen religioner negativt eller positivt, i motsetning til det kristelige. Det er nettopp derfor jeg mener usikre bør velge borgerlig eller ingenting. Og fordi jeg mener det er grunnleggende galt å konfirmere noe overfor Gud så lenge man er usikker. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det jeg synes er trist er for det første at flesteparten av de som konfirmerer seg i dag gjør det for pengenes skyld. De som velger Kristlig Konfirmasjon gjør det sjeldent fordi de tror på gud. Jeg har hørt alt for mange ganger at folk sier "Borgelig konfirmasjon er bare tull!" Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Som mange sier her, er ikke "konfirmasjon" et religiøst ord. Jeg synes man burde konfirmere seg kristelig hvis man tror på gud, borgelig hvis man har lyst til å konfirmere seg alikevell, eller ikke konfirmere seg.. Jeg er verken døpt, meldt inn i statskirken eller konfirmert.. angrer ikke, og lider ingen nød.. Lenke til kommentar
pwnde Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Som så mange har sagt: - Konfirmer deg i kjerka hvis du er kristen - Ikke-troende: fest for familie, med masse god mat og karamellpudding - Hvis du føler veldig sterkt for en sermoni, men du ikke er kristen, borgerlig Jeg hadde borgerlig, men synes det var et digert jalla-opplegg. Lærte ikke noe nyttig. Hadde jeg valgt i dag hadde jeg droppa sermonien og bare hatt selskap med familien. Var det som var høydepunktet uansett. (Hjemmelaget karamellpudding ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå