JBlack Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) En borgelig konfirmasjon betyr ingenting, det er bare en tåpelig feiring for de stakars folkene som ikke konfirmerer seg i kirka. 6804383[/snapback] Det som er så tåpelig er at de kaller det borgerlig 'konfirmasjon', da det har null med å konfirmere (bekrefte) sin tro på noe som helst. Fra gamle dager av, og i de fleste kulturer, så har man ritualer for å feire at man blir voksen. Uten at det trenger å være noe religiøst over det. Det kunne man fortsatt hatt, helt uavhengi av religion, i Norge også. Men å kalle det for 'konfirmasjon' ødelegger jo hele poenget da det reduserer hele opplegget til en kvasi-kristelig kopi-tradisjon i stedet. Endret 4. september 2006 av JBlack Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 KlippeklippeHva om jeg sløyfer konfirmasjon, men arrangerer stooor fest ? Neida.. Hørtes ut som en glimrende ide. 6804489[/snapback] Ja, heller det enn å konfirmere seg fordi det er det alle andre gjør og siden man er døpt... ikke for å virke negativ eller noe mot noen, ikke ta det personlig, men slike argumenter ligger det ingenting bak. Man bare skyver det fra seg og følger mengden. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg tok selv borgerlig og angrer ikke ett sekund, likte møtene og sermonien veldig godt. Synes folk skal få bestemme hva de skal ta uten påvirkelse fra foreldre, besteforeldre osv. Når mange jeg hører om ikke hadde fått penger eller andre gaver hvis de ikke står til konfirmasjon et bestemt sted synes jeg det bare blir dumt. Når den tid kommer vill jeg heller si noe sånt som: Du får ikke gave hvis du ikke har bestemt selv osv. Mitt råd til alle er å ta det du selv føler for, ikke heng deg på eller la deg presse av andre, da blir konfirmasjonstiden helt sikkert en bedre opplevelse. Lenke til kommentar
Leaf Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Det jeg mener også.. Men kan vel strengt talt ikke det.. Tviler på at familien gir meg så mange penger da.. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det jeg mener også.. Men kan vel strengt talt ikke det.. Tviler på at familien gir meg så mange penger da.. 6804737[/snapback] Hvorfor skal noen gi deg mindre penger for at du velger det ene framfor det andre? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Jeg konfirmerte meg ikke jeg heller. Tenkte "Voksen når man er fjorten år? Nei trokke det" - Ikke føre bil - Ikke kjøre moped - Ikke kjøpe røyk - Ikke kjøpe alkohol - Ikke føre buss - Ikke føre stor båt - Ikke jobbe - Ikke stemmerett - Ikke bestemme over seg selv = Ikke være voksen. Lurer sterkt på om jeg skal konfirmere meg når jeg er blitt 18/21 eller noe, for _da_ er man kommet inn i det "voksne" riket. Har heller stor glede av så mange penger når jeg er i den alderen, enn når jeg var fjorten. Nå har jeg fått barn, har egen bil (snart førerkort også), egen leilighet (kjøpt), samboer/forlovet osv.. Nå føler jeg meg snart voksen. Angrer ikke på at jeg ikke konfirmerte meg, av prinsipp synes jeg det er teit å gjøre det bare for pengene sin del. Mitt synspunkt er at konfirmasjon ikke er en kristen ting, ikke jula heller egentlig. Edit; Hvis jeg finner på å konfirmere meg, blir den borgelig selvfølgelig. Edit2; Tenk hva det koster foreldrene deres å holde selskap da! Mamma og pappa sa i den tiden jeg måtte bestemme meg at hvis jeg valgte å ikke holde selskap, sparte dem masse penger som heller fikk komme meg tilgode til andre ting. Og det gjorde dem også Edit3; Sorry, heter Humanistisk nå, ikke borgelig. Endret 4. september 2006 av BeFs Lenke til kommentar
Leaf Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Det jeg mener også.. Men kan vel strengt talt ikke det.. Tviler på at familien gir meg så mange penger da.. 6804737[/snapback] Hvorfor skal noen gi deg mindre penger for at du velger det ene framfor det andre? 6804797[/snapback] Om jeg dropper konfen, og ber inn til "gi meg penger-fest" er det sikkert ikke like fristende? :S Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg har hørt om folk som konfirmerer seg kristelig uten å være kristne. Direkte latterlig, det er det er. Ikke har jeg hørt noen holdbare argumenter for det heller. La de troende ha kirka i fred. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hva med Akademisk Konfirmasjon Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det jeg mener også.. Men kan vel strengt talt ikke det.. Tviler på at familien gir meg så mange penger da.. 6804737[/snapback] Hvorfor skal noen gi deg mindre penger for at du velger det ene framfor det andre? 6804797[/snapback] Om jeg dropper konfen, og ber inn til "gi meg penger-fest" er det sikkert ikke like fristende? :S 6804809[/snapback] Kan du ikke si at du velger å ikke konfirmere deg, men velger heller å holde en stor fest. Tror nok din familie hadde gitt deg det samme da. Eneste forskjellen er at du slipper å stå i hvit kjortel i kirken. Jeg har hørt om folk som konfirmerer seg kristelig uten å være kristne. Direkte latterlig, det er det er. Ikke har jeg hørt noen holdbare argumenter for det heller. La de troende ha kirka i fred. 6804945[/snapback] Ja, så absolutt enig! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Det som er så tåpelig er at de kaller det borgerlig 'konfirmasjon', da det har null med å konfirmere (bekrefte) sin tro på noe som helst. 6804519[/snapback] Akkurat det kan være en populær misforståelse: Når vi humanister skulle feire overgangen fra barn til voksen valgte vi å kalle det konfirmasjon, fordi det er det eneste navnet som er dekkende. Ordet kommer ikke fra det engelske confirm (bekrefte), men fra det latinske ordet confirmare. Det betyr å støtte og styrke. Kilde: Human-Etisk Forbund Konfirmasjon (av latin confirmare, «å styrke sammen») er et overgangsrituale som skal være en bekreftelse eller styrking av konfirmanten. Kilde: Wikipedia In the teaching of the Catholic Church, Confirmation, known also as Chrismation (Catechism of the Catholic Church, 1289), is one of the seven sacraments instituted by Christ for the conferral of sanctifying grace and the strengthening of the union between individual souls and God. The Catechism of the Catholic Church in its paragraphs 1302-1303 teaches: It is evident from its celebration that the effect of the sacrament of Confirmation is the special outpouring of the Holy Spirit as once granted to the apostles on the day of Pentecost. From this fact, Confirmation brings an increase and deepening of baptismal grace: - it roots us more deeply in the divine filiation which makes us cry, "Abba! Father!" (Romans 8:15); - it unites us more firmly to Christ; - it increases the gifts of the Holy Spirit in us; - it renders our bond with the Church more perfect; - it gives us a special strength of the Holy Spirit to spread and defend the faith by word and action as true witnesses of Christ, to confess the name of Christ boldly, and never to be ashamed of the Cross: [snip] The roots of confirmation are found in Acts of the Apostles 8:14-17, "Now when the apostles in Jerusalem heard that Samaria had accepted the word of God, they sent them Peter and John, who went down and prayed for them, that they might receive the Holy Spirit, for it had not yet fallen upon any of them; they had only been baptized in the name of the Lord Jesus. Then they laid hands on them and they received the holy Spirit." See also the Gospel of Saint John, chapter 14 where Christ speaks of the coming of the Holy Spirit on the Apostles. Edit: Kilde: Engelske Wikipedia CONFIRMATION (Lat. confirmatio, from confirmare, to establish, make firm) , in the Christian sense, the initiatory rite of laying on of hands, supplementary to and completing baptism, and especially connected with the gift of the Holy Ghost to the candidate. Kilde: Online Encyclopedia Geir Endret 4. september 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Men da syns jeg heller at det er bedre at folk får litt mer penger til 16årsdagen enn en tradisjon som ikke har noe verdi uten om at du blir skrevet inn i kriken en gang til. Ja. Jeg synes det burde være uproblematisk å invitere slekt og venner til en skikkelig 15- eller 16-årsdagsfeiring, og samtidig informere om at man ikke ønsker å konfirmere seg, men heller markerer "overgangen" til voksen (som alle er så opptatt av..) på den måten istedet. Jeg tror man vil få inn en god del cash på den måten også, hvis det er hele poenget for personen.. Og om man går glipp av en tusenlapp eller to fra et par gammelkristne tanter, så er vel ikke det en veldig stor pris å betale for å slippe å selge sjela si, for å si det sånn.. Men hva er det man "konfirmerer"? At man er blitt voksen? Da kan man likegodt se om man har kjønnshår, eller fått alle 32 tennene.. 6803961[/snapback] Nå må du gi deg, det er fra gammelt av at det er sånn. Nå er du ikke voksen før du har pasert 50, og er færdig med 40 årskrisa. 6804128[/snapback] Hehe, sant nok. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 er ingen av delene ett alternativ? Hvor var jeg når de sa fra om det?! Jeg vil ha tilbake 100 timer av mitt liv som jeg tilbragte på jesusleir. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Kristen konfirmasjon, gjør det om: -Du er kristen og/eller vil bekrefte dåpsløftet ditt -Menigheten din har et leirtilbud som du har hørt andre synes er bra. Blir sannsynligvis en god opplevelse, enten du er kristen eller ei. Kristne vil ikke ha kirka for seg selv. Vi vil invitere alle inn (og ikke for å tvangskristne folk med trussel om steining). Borgerlig konfirmasjon: -tom waits har greiet litt ut om navnet, men jeg mener de heller kunne kalt det "Human-Etisk kurs for unge" e.l. for å unngå forvirringen -Synes "seremonien" er litt rip-off. Men kurset er et godt tilbud, og er ikke noe i veien for å avslutte det med en "bli-voksen-fest". Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hehe, på hvilken måte er seremonien rip-off? Er ikke altfor mange måter å utføre en slags seremoni på, kirka er bytta ut med kulturhus, rettssaler eller lignende, gud er bytta ut med etikk og moral... Lenke til kommentar
magicus Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Konfirmer deg kristelig og du får mest sannsynlig mer peng samtidig som alle i familien er glad. Vet at det kostet flesk å ta borgerlig konfirmasjon i tillegg, men husker ikke om kirken skulle ha noe for sin konfirmasjon. Men er du villig til å tape litt peng og samtidig miste en stjerne i boken hos besteforeldrene dine så er borgerlig klart det beste alternativet. Eg tok penga og gikk kristelig. Er ateist, men angrer ikke. Its just business Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Jeg har hørt om folk som konfirmerer seg kristelig uten å være kristne. Direkte latterlig, det er det er. Ikke har jeg hørt noen holdbare argumenter for det heller. La de troende ha kirka i fred. 6804945[/snapback] Hvordan kan du si at de ikke tror? Hvordan kan vite noe som helst om forholdet mellom Gud og de som du har hørt at ikke var kristne? Er det ikke ganske arrogant å si at du vet bedre? Hvordan kan du vite noe som helst om dette? Handler det ikke om å tro? Hvordan kan man tro uten å tvile? Tror du virkelig det er noen som virkelig tror som ønsker å ha kirka for seg selv? Nei, dersom du er i tvil sier jeg heller: Konfirmer deg i kirka. Det heter dessuten konfirmasjon fordi at man konfirmerer troen ovenfor Gud. Hvordan kan du gjøre det dersom du "konfirmerer" deg Borgerlig? Endret 4. september 2006 av Mental Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg valgte borgerlig konfirmasjon, da jeg ikke er kristen, og kunne ikke tenke meg å ha en kristen seremoni (ironisk). Men har nå i ettertid sett hva humanetiskforbund står for, og innsett at borgerlig var også feil valg. Men fikk pengegaver som kom virkelig godt med da Lenke til kommentar
Knast Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Kirkelig konfirmasjon koster i utgangspunktet ingenting (annet enn evt fest), med mindre det er leir eller annet opplegg som nødvendigvis må koste for å ikke gå for mye i underskudd. Hva skulle de med en seremoni? Det var mitt poeng, men jeg er ikke så krass. Gjør man noe Human-Etisk i kurset før "Borgerlig konfirmasjon"? Eks: gå for TV-aksjon, hjelpe gamle damer over veien e.l. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Konfirmer deg kristelig og du får mest sannsynlig mer peng samtidig som alle i familien er glad. Vet at det kostet flesk å ta borgerlig konfirmasjon i tillegg, men husker ikke om kirken skulle ha noe for sin konfirmasjon. Men er du villig til å tape litt peng og samtidig miste en stjerne i boken hos besteforeldrene dine så er borgerlig klart det beste alternativet. Eg tok penga og gikk kristelig. Er ateist, men angrer ikke. Its just business 6805580[/snapback] Jeg håper du forstår etter hvert hva du valgte... du valgte ikke bare penger, men også å tro på Gud... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå