Leaf Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hei! Lurer rett og slett på, hva deres meninger om borgerlig kontra kristlig konfirmasjon er.. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal.. Noen som har gjort det borgerlig, som har noen tilbake meldinger? Hva er bra, hva er ikke bra, hva lærer man osv. Kan godt høre om kristlig også, om noen har prøvd det! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Er du i tvil om du vil ta kristelig, ta borgerlig. Du lærer uansett ting om livssyn, toleranse osv osv. En ting til; ikke la besteforeldrene bestemme hva du skal velge, har hørt om altfor mange som valgte kristelig bare for å "glede" besteforeldrene, og har også hørt om de som ble trua med å ikke få penger til konfirmasjon hvis de valgte borgerlig. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Når jeg komfirmerete meg ble det kristelig, jeg angrer som det ruver. Jeg skal ærlig innrømme at det har vært det dummeste valget i mitt liv, hvorfor? Fordi jeg er en harbarka ateist, og har alltid vært det. Nå sitter du vel og lurer på hvorfor denne karen alikevel gjorde det i kirka? Jo, for og "glede" dvs at jeg ikke orket den store krangelen som kom til og oppstå, men det var mitt valg ikke hennes. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Er du kristen, så er det nærliggende å ta kristelig konfirmasjon. Er du ikke-troende, så ville jeg sterkt vurdert å la være å konfirmere noe som helst. Borgerlig konfirmasjon synes jeg er et snodig påfunn. Hva er det man konfirmerer der? Selv valgte jeg å ikke konfirmere meg, til tross for rynk på nesen hos enkelte, og angrer ikke på det valget. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Er du kristen, så er det nærliggende å ta kristelig konfirmasjon. Er du ikke-troende, så ville jeg sterkt vurdert å la være å konfirmere noe som helst. Borgerlig konfirmasjon synes jeg er et snodig påfunn. Hva er det man konfirmerer der? Selv valgte jeg å ikke konfirmere meg, til tross for rynk på nesen hos enkelte, og angrer ikke på det valget. 6803778[/snapback] Det var ikke bare og skrive seg inn i kirken som hadde noe og bety, grunnen til at du får penger til komfimatsjonen er at det er starten på det voksne liv. Og at du skulle ut i verden. Jeg syns ikke at borgerlig er et dumt påfunn. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Konfirmasjon er en kristen ting, konf deg kristelig eller drit i det er mer min mening. Jeg er ikke spess kristen selv i det hele tatt, men valgte kristelig konf, angrer ikke i det hele tatt, hadde det veldig morsomt på konfleir og under hele saken. Vil anbefale det Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det var ikke bare og skrive seg inn i kirken som hadde noe og bety, grunnen til at du får penger til komfimatsjonen er at det er starten på det voksne liv. Og at du skulle ut i verden. Med andre ord en ren tradisjon, som vi ikke lengre har noe behov for i dag. Hvis man gjør det kun for pengenes skyld, så lar man seg kjøpe til å gjøre noe med seg selv man ikke egentlig vil. Og isåfall er det egentlig ett fett hva man velger, man gjør det uansett av feil grunn.. Jeg syns ikke at borgerlig er et dumt påfunn. 6803823[/snapback] Men hva er det man "konfirmerer"? At man er blitt voksen? Da kan man likegodt se om man har kjønnshår, eller fått alle 32 tennene.. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det var ikke bare og skrive seg inn i kirken som hadde noe og bety, grunnen til at du får penger til komfimatsjonen er at det er starten på det voksne liv. Og at du skulle ut i verden. Med andre ord en ren tradisjon, som vi ikke lengre har noe behov for i dag. Hvis man gjør det kun for pengenes skyld, så lar man seg kjøpe til å gjøre noe med seg selv man ikke egentlig vil. Og isåfall er det egentlig ett fett hva man velger, man gjør det uansett av feil grunn.. Jeg syns ikke at borgerlig er et dumt påfunn. 6803823[/snapback] Men hva er det man "konfirmerer"? At man er blitt voksen? Da kan man likegodt se om man har kjønnshår, eller fått alle 32 tennene.. 6803961[/snapback] Hvorfor skal de kristne få et bedre utgangspunkt enn de ikke-kristne? Som borgerlig konfirmant konfirmerer (bekrefter) man at man er blitt/er på vei til å bli voksen.. Lenke til kommentar
Leaf Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Jeg skal enten konfirmere meg kristlig eller borgerlig.. 75% mot kristlig! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Enig med Klilleng for en sjelden gangs skyld ... Vil legge til at det i tillegg til at det er et formelt rituale for overgang mellom barn og voksen, er det også en markering for hele familien, som igjen har en funksjon som kulturelt "lim" innad i denne. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Med andre ord en ren tradisjon, som vi ikke lengre har noe behov for i dag. Hvis man gjør det kun for pengenes skyld, så lar man seg kjøpe til å gjøre noe med seg selv man ikke egentlig vil. Og isåfall er det egentlig ett fett hva man velger, man gjør det uansett av feil grunn.. Yes, jeg syns egentlig at det er en "fæl" tradsjon. Selvfølgelig er det kjekt og ha litt ekstra penger i lommen til moped etc. Men da syns jeg heller at det er bedre at folk får litt mer penger til 16årsdagen enn en tradisjon som ikke har noe verdi uten om at du blir skrevet inn i kriken en gang til. Så altså burde Komf. vært et lite te selskap, ikke noe mer. Men hva er det man "konfirmerer"? At man er blitt voksen? Da kan man likegodt se om man har kjønnshår, eller fått alle 32 tennene.. 6803961[/snapback] Nå må du gi deg, det er fra gammelt av at det er sånn. Nå er du ikke voksen før du har pasert 50, og er færdig med 40 årskrisa. Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hvorfor konfirmere deg kristelig om du ikke er kristen? Ta borgelig du! Og til dere som mener at borgelig konfirmasjon er et rart påfunn, så er det vel egentlig ikke det. Det er ikke en ekte konfirmasjon, kanskje. Men nå er jo også kristendom selv et enda rarere påfunn spør du meg. Koz Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 tok kristelig jeg, selv om jeg synes en halvtime i kirka er uuutholdelig. Men det er morsomt på sånn kristen leir, fant på så mye tull der Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hvorfor konfirmere deg kristelig om du ikke er kristen? Ta borgelig du! Og til dere som mener at borgelig konfirmasjon er et rart påfunn, så er det vel egentlig ikke det. Det er ikke en ekte konfirmasjon, kanskje. Men nå er jo også kristendom selv et enda rarere påfunn spør du meg. Koz 6804221[/snapback] Sant, å hvis du pluttselig finner ut at jesus er noe for deg. Da kan du bare melde deg inn vet du Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Er du kristen og tror på gud så konfirmer deg kirkelig, er du ateist så drit i det. Konfirmasjon er en bekreftelse på sin kristne tro og er en tradisjon kirka har. Dette betyr ikke at alle og en hver trenger å ape etter bare for å ha noe lignende. Du har et like godt om ikke bedre utgangspunkt om du ikke konfirmerer deg. Årsak: En borgelig konfirmasjon betyr ingenting, det er bare en tåpelig feiring for de stakars folkene som ikke konfirmerer seg i kirka. De som ikke konfirmerer seg i kirka har rett og slett valgt et annet levesett og trenger ingen erstatning til konfirmasjon. Ha heller bein i nesa og le av denne tåpelige tradisjonen og møt resten av livet med hevet hode. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Tenk deg, du er 15 år. 20 tusen i på den ene siden, ingenting på den andre. Man trenger ikke vitenskap for og finne ut hva de fleste vil ha i den alderen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Trist at det må en konfirmasjon til for å få utløst pengene. Det beviser bare enda mere hvor tullete denne tradisjonen er. Hilsen en som ikke er konfirmert hverken kristelig eller borgelig. Lenke til kommentar
Leaf Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Hva om jeg sløyfer konfirmasjon, men arrangerer stooor fest ? Neida.. Det blir nok kristlig når jeg får tenkt meg om.. Jeg er døpt, og føler det mest naturlig! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Nå er det 3-4 år siden jeg stod på valget, og for meg var det veldig enkelt: borgerlig! Hvorfor? Jo, fordi jeg er ikke kristen og jeg vil ikke fornye et løfte som jeg ikke kan holde; altså å leve etter Bibelen osv... Jeg er så utrolig lei av og blir nesten irritert på hvordan mange av de jeg kjenner velger kristelig pga. eller sier bestemor at man ikke får penger eller noe sånt... da er jo vitsen borte med å konfirmere deg, for husk at du fornyer løfte som fadderne dine hadde ved døpen. Nemlig å oppdra deg i kristen tro. Men kan si mye positivt om den borgerlige konfirmasjonen hvis du velger den. Utrolig hyggelige gruppeledere (der jeg var hvertfall) og jeg tør nok påstå at vi lærte en god del om alt mulig. Alt i fra prevensjon til valg man kanskje må møte senere. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 KlippeklippeHva om jeg sløyfer konfirmasjon, men arrangerer stooor fest ? Neida.. Hørtes ut som en glimrende ide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå