Gå til innhold

Helt, helt ny i PHP :|

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny i PHP.

men jeg har veldig lyst til å lære meg det:D

Jeg har Macromedia Dreamweaver, men når jeg lagrer fila, blir det bare et php-script, den vil jo ikke åpne i nettleser! :S

Trenger jeg noen programmer?

Men jeg vil gjerne kunne gjøre det på en PC jeg har uten spørsmål(ingen spørsmål hvorfor, takk :p ) Er det mulig?

Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

php er et serverside språk. hvilket vil si at du trenger en server som kan kjøre det.

for eksempel apache. og så trenger du php tingene til å lese dem med...

det var noe dårlig forklart... i know...

menneh... søk på google etter wamp. det er en ferdigpakkeinstallasjonsting med apache php og mysql. enkel og grei å bruke til leking :)

Lenke til kommentar
PHP er et server språk, som kjøres på serveren før det blir sendt ut kode i form av HTML til klienten, altså din nettleser. Derfor kan du ikke åpne php fila, for php en har ikke blitt kjørt.

som sagt, last ned xampp, lett og innstalere og lett og bruke ;)

6803726[/snapback]

Skjønte ingeting jeg:S

Jeg lagrer det som et .php dokument, skal jeg åpne det, åpnes det i dreamweaver for redigering igjen :S

Lenke til kommentar

Rundt om kring på internettet står det mange servere som sender internettsidene til deg når du (nettleseren) spør om det. Dette er web-servere som skal servere HTTP-kode til brukere i hele verden.

På noen av disse serverene er det installert en PHP-modul i web-serveren slik at internettsidene som sendes til brukerene kan bli dynamiske (forandre seg).

Begge disse (web-server og PHP-modul) må du installere på din PC. Et enkelt verktøy for å gjøre det er XAMMP. Den installerer Apache 2.2 web-server og PHP 5.1, og i tillegg MySQL database-server og noe annet småsnask.

Når du har installert det, må server-programmet kjøre på din maskin (hele tiden). Du sender forespørsler til den på adressene http://localhost eller http://127.0.0.1

Filene som skal ligge på serveren må også ligge en bestemt plass på harddisken slik at serveren vet hvor den har de. Hvor de skal ligge står oppgitt i manualen til programvaren.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Rundt om kring på internettet står det mange servere som sender internettsidene til deg når du (nettleseren) spør om det. Dette er web-servere som skal servere HTTP-kode til brukere i hele verden.

På noen av disse serverene er det installert en PHP-modul i web-serveren slik at internettsidene som sendes til brukerene kan bli dynamiske (forandre seg).

Begge disse (web-server og PHP-modul) må du installere på din PC. Et enkelt verktøy for å gjøre det er XAMMP. Den installerer Apache 2.2 web-server og PHP 5.1, og i tillegg MySQL database-server og noe annet småsnask.

Når du har installert det, må server-programmet kjøre på din maskin (hele tiden). Du sender forespørsler til den på adressene http://localhost eller http://127.0.0.1

Filene som skal ligge på serveren må også ligge en bestemt plass på harddisken slik at serveren vet hvor den har de. Hvor de skal ligge står oppgitt i manualen til programvaren.

Lykke til. :)

6810837[/snapback]

Takk, men jeg har vanligvis brukt "drag'nDrop" til å få filene på nett, men det er ingen måte å få filene på serveren?

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Takk, men jeg har vanligvis brukt "drag'nDrop" til å få filene på nett, men det er ingen måte å få filene på serveren?

6815643[/snapback]

Har du en server på internett som du laster filene opp til?

Er det PHP-støtte på den serveren?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...