VP Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Kan man finne denne gratis? Den eneste distroen nettverkskortet mitt støtter:( Lenke til kommentar
oddity Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Nei, den er vel ikke gratis... Har du sjekka om du kan bruke Fedora da? Lenke til kommentar
VP Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Nei, men det er vel alltids mulig å sjekke. Det står i beskrivelsen til kortet at det støtter Red Hat 6.x og Red Hat 7.x Lenke til kommentar
Palme Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Bli ikke overrasket om kortet ditt er støttet av de fleste distroer. Gi gass og prøv Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Nei, men det er vel alltids mulig å sjekke. Det står i beskrivelsen til kortet at det støtterRed Hat 6.x og Red Hat 7.x 6803500[/snapback] Vel, RedHat 6 og 7 er gratis, men fryktelig utdatert. Fedora er etterfølgeren, og det meste som funka i RedHat funker der også. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Samt at det kan funke i andre distroer gjennom å bruke et program som heter 'alien' for å installere for eksempel .rpm pakker i et debian/ubuntu system. Ellers, dersom det er en så gammel driver som du sier, så kanskje den har kommet inn i pakksystemet til nyere distroer som for eksempel ubuntu eller fedora. Prøv å finn ut Edit: hvilket nettverkskort har du? Endret 5. september 2006 av Mental Lenke til kommentar
xeon Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Sannsynligvis fungerer nettverkskortet ditt out-of-the-box på linux. Har fremdeles til gode å komme borti et gammelt nic som ikke støttes.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hei! At det står RH 6 og 7 på den betyr antagelig at det er det leverandøren opprinnelig testet for - men dersom det på en driver-cd f.eks. følger med en bunch med kildekode er det nesten sikkert ikke noe problem. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det er bare å prøve en hvilken som helst distro. Redhat 6 og 7 er håpløst utdatert. Dessuten, det er kjernen som bestemmer hva som er støttet, ikke distroen. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 må si jeg er kjempe enig med stigfjell . vill bare tilføye at de er ikke nå tenke på , IKKE bruk red hat 6 eller 7 , bruk heller IKKE fedora , de er en håpløs distro , verste jeg har brukt . installer slackware å kompiler 2,6 kernel . eventuellt bruk gentoo eller ubuntu , alle de 3 distroene støtter de meste , kanskje med litt mer knoting når de gjelder gentoo å slackware enn ubuntu . Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Kan du gi en begrunnelse for hvorfor fedora er en håpløs distro, og hvorfor han heller burde gjøre alt med tesje i slackware? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Kan du gi en begrunnelse for hvorfor fedora er en håpløs distro, og hvorfor han heller burde gjøre alt med tesje i slackware? 6808069[/snapback] Jeg har selv vært borti Fedora, og det var ikke noe hyggelig. Knotet mer med å installere Fedora enn å konfigurere Slackware og FreeBSD slik jeg vil ha det. Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Enig med ogger egentlig, men jeg er ikke sikker på om du trenger å rekompilere til 2.6 kjernen for å få nettverkskortet til å fungere. Er liksom ikke så veldig mange nettverkskort som ikke fungerer i Linux, så lenge det er et vanlig nettverkskort (Ikke trådløst), så er de fleste støtta ganske så bra. Nå er kanskje ikke Slackware den første distroen jeg kanskje ville tenkt på til en nybegynner. Fedora. Den er no helt grei da, men ikke med meg tydligvis. Sist jeg prøvde den på laptopen ble ikke skjermen så grei etterpå, men ellers er det en fin distro. Ubuntu/Kubuntu er vel personlig noe av det værste jeg har prøvd. Å få ting til å fungere greit i Slackware er egentlig ikke så vanskelig bare du har litt manualer og guider å se etter (Om du er ny), har Brukt Slackware (Som eneste Linux) og Mutagenix (Som Linux LiveCD) og det har fungert helt greit det altså. Siden at jeg ikke liker den standaren som er i Slackware som KDE, og Lilo, så velger jeg å ikke installere disse og installerer istede Dropline-Gnome og Grub etter Slackware installasjon istede, også rekompilerer/oppgraderer jeg kjernen. Fungerer bra for meg iallefall. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Kan du gi en begrunnelse for hvorfor fedora er en håpløs distro, og hvorfor han heller burde gjøre alt med tesje i slackware? 6808069[/snapback] Jeg har selv vært borti Fedora, og det var ikke noe hyggelig. Knotet mer med å installere Fedora enn å konfigurere Slackware og FreeBSD slik jeg vil ha det. 6808099[/snapback] Har selv aldri hatt problemer med fedora sin installer - det er virkelig en av de beste, kansje den beste linux-installeren. Har installert på en haug med maskiner, hele rekka fra RH 8 og til i dag. Og den blir stadig bedre Når det er sagt, så er det ikke installasjonen jeg ville vært mest redd for - der har du stort sett enten gode installere (fedora/ubuntu/etc.), eller gode guider. Det er det å vedlikeholde systemet etterpå. Med fedora er det gjort med en kommando - "yum update". I debian/ubuntu "apt-cache update && apt-get get upgrade" (om jeg ikke husker feil) - eller tilsvarende klikk i GUI. Nå har ikke jeg selv prøvd slack (og har ingen intensjon om å prøve heller, er godt fornøyd med fedora), men bare det wil over her sier "installere ditt kompilere datt" etc. - sammenliknet med fedora hvor jeg har et mer eller mindre ferdig system "grunnsystem" innen en time eller to - avhengig av nettforbindelse og hastighet til maskinen. Pluss at det faktisk er mulig å få support utenom forum etc. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Tja, folk har forskjellige meninger om både det ene og det andre. Forøvrig synes jeg installeren til Slackware, især FreeBSD er kjempegod. Men la oss ikke starte en ny flamewar. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg bruker Slackware Ubuntu suger Jeg ønsker veldig godt å si at jeg kan kompilere kjernen, men gir ikke f. eks. Olear kred for at han har holdt meg i hånda og får det til å virke som jeg faktisk har brukt en manual. 6808128[/snapback] Takk, men de som ønsker å høre disse punktene om og om igjen kan søke på forumet. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 installer slackware å kompiler 2,6 kernel . eventuellt bruk gentoo eller ubuntu , alle de 3 distroene støtter de meste , kanskje med litt mer knoting når de gjelder gentoo å slackware enn ubuntu . 6806350[/snapback] Tåpelig å anbefale gentoo/slackware FØR Ubuntu når vedkommende åpenbart ikke har brukt GNU/Linux før. Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) RattleBattle: Ossen bullshit er det du kommer med nå? Slutt med det tullet der. Forresten, så har jeg da aldri sagt at Ubuntu virkelig suger. Har bare sagt at det er noe av det værste jeg har prøvd. Betyr ikke at jeg synes det suger. Du tolker no ting på din helt egne måte du å da. For det andre. Sitteringen din skjønner jeg ikke noe av. Har aldri skrevet det der. Endret 5. september 2006 av wil Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Jeg gikk rett på Slackware da jeg skulle prøve GNU/Linux første gang. Men det er ikke dermed sagt at det er det beste for alle. Selv er jeg ganske fornøyd med det valget, men det er meg, da. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Alle har sine valg og fordeler. Personlig foretrekker jeg kubuntu. Startet med mandrake, likte det ikke, prøvde fedora, syntes det var ganske greit... Fant ut at jeg skulle prøve Debian p.g.a. ryktene. Syntes det var ganske greit, men det var lite som fungerte out of the box og var veldig mye lesing, siden jeg ennå var en komplett rookie... Så prøvde jeg ubuntu siden det var debian basert og har brukt det noen år nå og synes ubuntu er den enkleste distroen med det mest velvillige og behjelpelige commuity jeg har vært borti, men alle distroer fungerer og det er bare et spørsmål om hvor god du er til å tilpasse den - hva du får til å gjøre på den... Er tullete å rope og skrike om at det ene suger og det andre ruler... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå