eskim0 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Usikker på om denne skulle plasseres her eller under musikkskaping, men la gå. Jeg, som mange andre her ute, ønsker selvsagt å få så bra sangstemme som mulig. hvilke sangteknikker/pusteteknikker og andre tips kan dere gi? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har mulighet til å gå til sangpedagog, ellers ville jeg aldri opprettet denne tråden. Her er hva jeg har lært: Synge høyt og tydelig for å få en så ren stemme som mulig. Puste inn med magen, og presse luften således ut mens man synger. Pusteteknikk: Trekke inn så mye luft som mulig i lungene, og la luften gli sakte ut igjen. Den øvelsen skal utvide lungekapasiteten, og gjøre det mulig å holde en tone lengre. Andre tips? Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Synes det er litt kleint at flere ikke har svart. Har fått en spillejobb på fredag, og da vokalisten vår bortreist er vokaloppgaven gitt til meg. Det er ikke aktuelt å avlyse spillejobben. Hvis det er slik at dere ikke ønsker å gi deres tips til allmenheten, kan dere vel sende meg en PM? Takknemlig for all hjelp jeg kan få.. Endret 5. september 2006 av eskim0 Lenke til kommentar
blured Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Har personlig ikke så veldig greie på hvordan man får bedre sangstemme. Men tviler på at du kan forbedre deg så veldig på noen dager. Men vil tro at det å varme opp ordentlig er viktig. I tilleg vil nok det at stemmen din fra før av er nogelunde ok, og at du har en solid posjon selvtillit hjelpe til. Ang det at ikke flere har svart på tråden din. Flertallet på forumet her er vel musikk entusiaster og ikke musikere/vokalister. Lenke til kommentar
llefstad Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Først må det sies at jeg ikke er noen ekspert på emnet, og alt må tas med en klype salt. - Som du sa, pust med magen, ikke med skuldrene. Viktig med masse støtte for å få rene klare toner uten for mye uønsket "vibrato". Legg en finger på øret når du holder en lang tone, og da får du innblikk i hvor ujevn/jevn pitchen din er. - Prøv å utvide registeret ditt, bare finn på en enkel melodi/linje der du gradvis stiger eller går ned for eks. en halvtone hver gang. Kjekt med for eks et piano når du øver slik, og det vil også hjelpe på pitch og klang. Husk og åpne opp godt i munn/hals når du skal ned på djupe toner. - For å få bedre luftkapasitet kan du gjøre forskjellige øvelser. For eks. pust inn dypt på et gitt interval (for eks 16 sek (4 takter i 60bpm for eks.), og pust ut på samme tid. Fyll lungene helt opp, kjenn etter at støttemuskulaturen bak på ryggen er spent, og så prøv å pust inn enda mer på et par korte innpust. Pust ut rolig. For å teste trykk kan du ta et a4-ark og sette det opp mot en vegg, pust på det hardt, og se hvor lenge det holder seg oppe. VIKTIG: Hvis du blir svimmel under pusteøvelser bør du ta deg pause. - Ellers bør du synge så mye som mulig, prøve å få til mest mulig ren og enkel stemme først, får å så sette særpreg på den senere. Begynner du med hardcore rockevokal mister du mye av det grunnleggende. Vær kritisk til uttrykket ditt, og prøv å finne noe som er eget. Bare kom med spørsmål. Selv er jeg ikke sanger (spiller saksofon), men har litt grunnleggende peiling på emnet. Stemmen er også et instrument, så det samme gjelder egentlig for blåseinstrumenter. Lykke til! Endret 6. september 2006 av llefstad Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Takk for veldig utfyllende svar. Skal prøve det du har skrevet, så får jeg se om det kan hjelpe meg Uansett, tusen takk! Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Etter at jeg har sunget en stund, gjerne partier med lyse toner, begynner jeg av en eller annen grunn å gjespe? Hvorfor skjer dette, og hvordan kan jeg forhindre det? Lenke til kommentar
ub1soft Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 har dere hørt at hvis man spiser kull så får man finere sangstemme? Lenke til kommentar
llefstad Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Etter at jeg har sunget en stund, gjerne partier med lyse toner, begynner jeg av en eller annen grunn å gjespe? Hvorfor skjer dette, og hvordan kan jeg forhindre det? 6824007[/snapback] Tviler på at gjespingen har noe spesielt med syngingen da. Ihvertfall kan ikke jeg hjelpe deg der. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Man gjesper når hjernen får for lite oksygen og dette er noe som kan forekomme når man synger for full hals. Er du bedre trent (bedre oksygenopptak) vil dette mest sannsynlig være mindre sjenerende. Lenke til kommentar
xAri Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Hei, Jeg har sunget hele livet, og gått til sangpedagog i 1 - 1 1/2 års tid .. Hadde vært kjekt å vite hva du ser på som "Bra sangstemme". Bra sangstemme for meg, er et stort reportuar, altså at man kan synge lyst og mørkt, samtidig som man skal kunne synge rent og treffe tonene. Det å treffe tonene kommer mye ann på ditt gehør. Den beste måten å øke reportuaret på er å synge sanger med mye variasjon. Jeg er et stort fan av gruppa A-ha , og synger de fleste av sangene dems hver dag. Jeg kan anbefale at du holder deg unna søtsaker som sjokolade (spesiellt) , brus, saft osv. For å være ærlig er jeg ikke så flink til det selv, men dersom jeg noen gang skulle blitt en kjent sanger, hadde jeg droppet søtsaker umiddelbart. Det som også er litt viktig , er diksjon. Jeg anbefaler at du sier setninger som; - Sprøtt knekkebrød, Sprøtt knekkebrød, sprøtt knekkkebrød (osv.) (Lett) - Stekt torsk kokt torsk, stekt torsk kokt torsk (osv.) (Ok.) gi setningene gjærne en melodi også. Falsett er også en ekstremt bra ting å trene opp.. falsett øker reportuaret ekstremt. mitt reportuar består av ca. 2 oktaver uten falsett og 2 oktaver med. 4 oktaver totalt. Det er en grense mellom ikke-falsett og falsett, noe jeg personlig kaller "klikken" , denne kan fjærnes, ved å gå opp og ned mellom falsett og ikke-falsett ca. 20-30 ganger daglig. Lykke til med treningen Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Vi får håpe Eskim0 har fått seg en fin stemme på de fira åra.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå