Gå til innhold

Får ikke helt til dette med tilkoblinger

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny inne dette med reciver og hjemmekino, så nå når jeg skal koble opp dette så har jeg et stort problem.

Det første problemet mitt er for å få tilkoblet ting til TV.

Tidligere brukte jeg scart fra dvd og tuner, mens fra xbox hadde jeg tre ledninger, to til lyd og en til bilde. (vet ikke hva dette heter).

Nå som jeg skal koble ting via recivere blir ting litt anderledes. Jeg må nå bruke en annen kabel til xboxen for å få digital lyd. Denne har bare scart og s-video som utgang, og som nevnt over er begge scartene i TV mitt opptatt, og jeg har ikke noen inngang til svideo på TV. Så her skulle jeg hatt muligheten for å koble det til slik det var gjort med den andre kabelen.

Så da er spørsmålet: Hvordan kan jeg få koblet til alle tre tingene uten å måtte bytte om bak tv hver gang jeg skal koble til xbox?

Det neste jeg lurer på er om det vil ha noen nytte å ta bilde delen på tingene som skal kobles til via recivere? Slik jeg ser det så er det s-video inn på reciveren, og svideo ut, så da må jeg vel i så fall ha en omformer fra scart til svideo og så tilbake til scart?

Jeg har bare 5 høyttalere, center, bak og front. Skal bak-høyttalerene kobles som sorrund eller sourrund-back?

I manualen står det at jeg skal bruke både digital utgang til lyd, og analog. Er dette nødvendig, i så fall hvorfor?

Jeg må vel på et vis få koblet opp reciveren til tv slik at jeg får opp menyen, så hvordan bør jeg gjøre dette utifra de ingangene jeg har på tv?

Reciveren er en Pioneer 916.

Håper på svar på nybegynner spørsmålene mine. Er bare forvirrende dette :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal vi se.. tv'n din har to scart innganger.

denne du har?:

http://www.pioneer.no/no/product_detail.js...xonomy_id=42-98

sånn den ser ut bak ikke sant?

vsx916back_medium.jpg

hmm.. du bruker ikke den interne tunern på tvn slik jeg forstår.

Skal vi se.. forsterkern din har kompoent, s-video og komposite ut.

en av disse bruker du til tv. du bruker f. eks en s-video kabel fra forsterker til tv. Hvor du bruker en scart overgang fra s-video til scart.

Koble dvd til forsterker med komponent hvis dvdspiller har mulighet til det, eller s-video. Lyden kobler du på vanlig måte. det samme med tuneren din.

Xbox scarten kobler du direkte i tvn og lyd i forsterkern.

da skal du de fleste koblet til.

Når det gjelder tilkobling av bakhøyttalere skal disse kobles til surround. og IKKE surround back

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...