BrickTop Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg kom til å tenke på noe...hvis jeg tar en bøtte med vann og legger harddisken i en plastpose og setter den oppreist i bøtten. dette skulle vel ikke bare vært glimrende kjøling for harddisken men også en fenomenal lyddemper. Det eneste jeg lurer på er om det vil komme kondens inni posen og ødelegger det elektroniske... jeg er ganske fristet til å prøve ut dette. noen innspill? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 100% garantert med kondens ja... Lenke til kommentar
eXa Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 har sett det blitt gjort før! men bakdelene\problemene er ikke verdt det får å si det sånn! du må ha spesielle poser som er 100% garantert tette(me andre ord IKKE brød\fryseposer). Fyren jeg så brukte 4liters isboks. og hadde noen litt lange spesielle poser så åpningen var godt utenfor og skikkelig gjennteipet rundt ledningene. En annen bakdel er den store luftfuktigheten rund boksen. mulig ett lokk er nok til dette men med åpne beholdere med vann i konstant kan man hvis man er skikkelig uheldig ende opp med sopp i veggen eller hva som måtte være nærmest. men med ett så lite reservoar er vel ikke det ett problem... du må ha noe kjøleveske eller annet algedrepende oppi vannet da... og tilslutt, det forsøket jeg så var bare ett kortvarig eksperiment og er ikke sikker på hvordan det går i lengden! Lenke til kommentar
BrickTop Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Nei svarte...så noen har kommet på ideen før meg ... jaja. tror ikke jeg lager noe stor sak ut av det da... Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 HeHe... på blåbærtur eller? du skal ha sikkelig peil på hva du gjør før du kondensdreper diskene dine kommer garantert til å bli kondens og da går disken til helvete Lenke til kommentar
Inc Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 rent vann skader vel ikke (destilert)... problemet blir vel å holde det rent Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 rent vann skader vel ikke (destilert)... problemet blir vel å holde det rent 6804793[/snapback] hvis du har destillert vann i en vakuum boks av noe slag da. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg tror ikke platene og lesehodene liker vann samme hvor rent det er. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 hva med å smøre inn harddisken med kjølepasta, lime på noen kjøleribber, og deretter sette ei stor bordvifte til å blåse på den? det vedder jeg på ingen har prøvd før Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Husk at harddisken er en mekanisk del. Plater som spinner, og lesearmer som beveger seg. Å dyppe dette oppi vann, tror jeg er en svært dårlig ide. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg tror ikke platene og lesehodene liker vann samme hvor rent det er. 6804864[/snapback] Jeg tror nok de er lukket inne slik at ikke luft kommer ditt, men om noen skrur opp da blir det ille, og støv vil den neppe like. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg tror ikke platene og lesehodene liker vann samme hvor rent det er. 6804864[/snapback] Jeg tror nok de er lukket inne slik at ikke luft kommer ditt, men om noen skrur opp da blir det ille, og støv vil den neppe like. 6804986[/snapback] De er støv-tette. Ikke luft- og vanntette. Lenke til kommentar
BrickTop Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Hvis dere stikker hånden ned i en plastpose og så dypper hånden ned i vann, så vil dere merke at posen klistrer seg godt inntil hånden...det var dette som var tanken bak det hele. Naturfag er ikke mitt sterkeste fagområde så hvis dere sier at det likevel kommer kondens så hører jeg på det. Men jeg spør en gang til. Er det virkelig slik at når harddisken er varmere enn omgivelsene så kommer det fuktighet rundt den? trodde ikke det var sånn det skjedde. akkurat som når det dugger i bilen og en skrur på varme og det forsvinner. Jeg skulle hatt et akvarium og brukt HDen som pynt nedi...slått to fluer i en smekk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hvis lufta inni posen blir kjølt ned av vannet vil det bli kondens. Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Ser du litt nøye på en harddisk, ser du et lite "luftehull". Der vil vannet piple inn. Veldig dårlig ide. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Og ved dette hullet står det ofte noe lignende "DO NOT COVER BREATHER HOLE!" så det å pakke den inn i en heelt tett pose er vel ikke så lurt uansett. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det vil ikke bli noe særlig kondens inni posen, tror jeg. Hvis posen og disken holder samme temperatur som vannet når den senkes nedi, vil temperaturen bare gå opp, og dermed får du ikke kondens. Kondens oppstår også når det er snakk om STORE temperaturforskjeller. Og i og med at det vil være mye varmere i vannet i nærheten av disken, kommer nok forskjellen mellom den mikroskopiske mengden luft inni posen og vannet utenfor svimlende liten. Ikke se dere blinde på kondens som et problem. Kondens oppstår også på den kalde komponenten. Det blir nesten som å si at hvis du putter maskinen i vinduskarmen om vinteren, vil den rime istykker Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Test med en gammel hdd da vel! Lenke til kommentar
BrickTop Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Ja, dette må jeg til bunns i...HDen på den andre pcen min tror jeg tar kvelden i løpet av nærmeste fremtid så den får være prøvekanin. Men skulle gått til innkjøp av en annen HD først... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det vil ikke bli noe særlig kondens inni posen, tror jeg. Hvis posen og disken holder samme temperatur som vannet når den senkes nedi, vil temperaturen bare gå opp, og dermed får du ikke kondens. Kondens oppstår også når det er snakk om STORE temperaturforskjeller. Og i og med at det vil være mye varmere i vannet i nærheten av disken, kommer nok forskjellen mellom den mikroskopiske mengden luft inni posen og vannet utenfor svimlende liten. Ikke se dere blinde på kondens som et problem. Kondens oppstår også på den kalde komponenten. Det blir nesten som å si at hvis du putter maskinen i vinduskarmen om vinteren, vil den rime istykker 6810035[/snapback] LES DETTE SVARET TIL "BaronKanon!" EN GANG TIL! Han har så evig rett i sine synspunkter, og han beskriver "problematikken" på en fortreffelig måte. Kondensproblemer oppstår først og fremst som en kombinasjon av høy luftfuktighet / lav temperatur. En harddisk vil i de ALLER fleste tilfelle ha en vesentlig høyere temperatur enn omgivelsene generelt sett, og dermed elimineres kondensfaren. Også inni en plastpose! *Si meg en ting; leser ikke dagens ungdom slike enkle fysikkrelaterte ting omkring dette"?* Jeg gremmes, om ikke.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå