Gå til innhold

Forum med push-teknologi

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og tenker innimellom. Av og til går det bra. Nå kom jeg til å tenke på hvor fint det hadde vært hvis en eller annen klare å legge om forumet slik at det ble oppdatert i browseren slik at jeg slipper å reloade for å sjekke om det har kommet noen nye tråder/svar.

VG bruker jo dette når de dekker fotballkamper live. Det er bare å ha siden oppe, så oppdaterer den seg selv. Jeg vet ikke hvordan dette gjøres selv, men en eller annen her har kanskje en idè?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan funker den da? Stiller du inn browseren til å oppdatere seg selv med jevne mellomrom? I så fall kan det jo være irriterende at skjermen blir hvit rett før du skal til å klikke på en link, eller holder på å skrive noe...

Skulle ønske at bare forum-vinduet oppdaterte seg...men opera virker kanskje slik?

Lenke til kommentar

de som lager forumene kan smekke denne kodelinjen inn i koden til forumsiden

<meta http-equiv="refresh" content="10;URL=url.php?innlegg=34&start=45">

contet settes hvor mange sek. det skal ta mellom hvære oppdatering

de som er inteligente nok til å lage et froume forstår nok denne kodebiten...

edit: smekk det inn i <head> delen av sia da ..

[ Denne Melding var redigert av: Chiclins på 2002-10-27 18:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Chiclins skrev (2002-10-27 18:33):

[snipp]

Ja, det er kanskje ein god ide, men å gjere det på denne måten er ikkje ein god ide. Om du t.d. skal skriva noko, og plutselig oppdaterer sida seg akkurat når du skal trykka på Send? Då forsvinn alt som du har skrevet. Det same gjeld Opera sin automatiske oppdateringsfunksjon (som du forøvrig slår på ved å høgreklikka, velge "Reload every" og "Enable").

Det er nok litt meir arbeid enn ein trur i byrjinga, nemlig.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Chiclins skrev (2002-10-27 20:43):

Du trengr ikke ha den meta- greia i den sida der du skriver inn nye innlegg da

du kan ha den i den sia der man leser innleggene...

Problemet er som følger; det er eit statisk design rundt eit dynamisk forum. Dvs., logoen til HW.no, sammen med linkene til Anbefalinger, Bruktmarked, osv. ligger i ei template-fil som vert lagt rundt alle sider som vert henta frå forumet. Dette gjer at det ikkje er så enkelt som det kanskje ser ut til. Det vil faktisk krevje svært mykje tilpassing av forumet for å få noko slikt som dette til. :smile:

Lenke til kommentar

Det kan ikke være så vanskelig med dagens teknologi og ordne sånn at kun er den ene siden som de siste meldingene ligger på blir oppdatert automatisk!

Så lenge det kun gjelder på den ene siden så blir ikke meldinger du skriver slettet av noen automatisk oppdatering. Som nevnt tidligere så blir dette brukt på vg.no, og der er det kun utvalgte sider som blir automatisk oppdatert. Hvor vanskelig kan det være å få til det på forumet?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-27 20:46, skrev kilogram:

Det vil faktisk krevje svært mykje tilpassing av forumet for å få noko slikt som dette til. :smile:

Ja det er vel egentlig på høy tid at det blir gjort noe uansett, for det er ikke bare oppdatering som er problemet her. Det går uutholdelig tregt her oftere og oftere syns jeg.

Edit: :sad:

[ Denne Melding var redigert av: Ferdinand på 2002-10-27 21:06 ]

Lenke til kommentar

det er mulig og orden det.

du kan f.eks legge en if setning i head delen av siden der du du tester om det er lesing av innlegg eller om det er skriving av innlegg

hvis det er lesing printer if setningen meta teksten, hvis ikek skjer det ingenting.

dette er ikke noe som helst problem. faktisk veldig enkelt. det som kan være problemet her er dt at det kanskje kan være ganske irriternde med en sånn refresh sak. men hvis det settes til å f.eks oppdateres hvært minutt eler hvært andre minutt skal heller ikke dette været et problem.

Lenke til kommentar

For guds skyld... ikke legg inn autorefresh på siden - hverken i nåværende eller fremtidig versjon.

De som vil ha det, får ordne det på klient-siden med f.eks. Opera.

I det hele tatt - hva er vitsen?

Har du/dere vitsen for å oppdatere "siste meldinger" hvert 10 sekund? Trykk F5 (eller hva du nå enn bruker) og oppdater manuelt.

Lenke til kommentar

det var IKKE jeg som startet denne tråden, jeg sier bare at det ikke er vansklig å gjøre dette. Fordeler og ulemper bryr jeg meg ikke om, bare ingen sier at det er vansklig å lage det fordi forumet har et statiks desigt +++

jeg ville heller ikke likt en autorefresh, men det er enkelt å lage den ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...