Gå til innhold

[Ikke løst ennå likevel] WLAN i SuSE 10.1


GeO

Anbefalte innlegg

Oioi, nå skjer det ting! Trådløslampen lyser!

 

Fikk nesten sjokk da jeg fikk se det. Jeg lente meg tilbake etter å ha dristet meg til å skrive kommandoen 'echo "enabled : 1" > /proc/acpi/acer/wireless', og fikk se at det lyste oransje!

 

Men nå har jeg selvsagt ikke noe wlan0 under iwconfig. Neste trinn er vel da å ta i bruk dette MadWifi-opplegget? Problemet er at jeg ikke har madwifi inne etter meldingene jeg får i terminalen å dømme, og i tillegg finner jeg det ikke når jeg søker etter madwifi i YaST.

 

Føler meg adskillig nærmere en løsning nå - hadde vært fantastisk å få ferdig konfigurasjonen i kveld ...

 

Edit: w00t! Det virker! Jeg er trådløst på nett!

 

Prøvde meg frem litt på egen hånd (og med litt hjelp fra forskjellige wikier og guider på nettet), og lastet ned, kompilerte og installerte MadWifi selv.

 

Er det nå noe jeg må gjøre for at dette fortsatt skal fungere når jeg booter?

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... men funker det når du rebooter?

 

Hadde du svart på om 'sudo modprobe madwifi' hjalp, ville jeg visst om en av disse metodene ville funke:

 

Legg til denne linjen i /etc/rc.local (mulig at rc.local ligger i /etc/rc.d/rc.local):

modprobe madwifi

(Det er viktig at den siste linjen i rc.local er 'exit 0').

 

Burde også funke å lage en fil i /etc/modules.d/

/etc/modules.d/madwifi

alias wlan0 madwifi

Men du trenger ikke å bruke begge metodene, den siste er vel den som er "mest riktig" å bruke.

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Vel, jeg har jo ikke rebootet etter at jeg fikk opp nettet i dag. Har ingen grunn til å tro at det skal funke likevel, siden det ikke holdt seg fra i går til i dag.

 

Jeg visste som sagt ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg kjørte alle kommandoene på nytt, mer eller mindre. Prøver å gjengi sånn ca. hva jeg gjorde og i hvilken rekkefølge.

acer_acpi:

make
make install
modprobe acer_acpi
echo "enabled : 1" > /proc/acpi/acer/wireless

Dette får trådløslampen på PC-en til å lyse oransje, men jeg har ingen wlan0 under iwconfig.

 

MadWifi:

make
make install
modprobe ath_pci

Så vidt jeg husker, var det dette som gjorde utslaget for at PC-en skulle finne nettet.

 

Vet ikke om det var nødvendig å gjøre absolutt alt dette, med kompilering og sånn, på nytt, men jeg tok nå ingen sjanser, og prøve å gjøre akkurat som i går da jeg først fikk det til å virke.

 

Edit: Kan jo presisere at det altså ikke er noen kommando som involverer ordet madwifi her.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

I filen /etc/rc.d README står følgene å lese (/etc/rc.local finnes ikke):

 

Some people expect the system startup scripts in /etc/rc.d/.

We use a slightly different structure for better LSB compliance.

You can find the equivalent files in /etc/init.d/.

I /etc/init.d/ er det mye spennende. Siterer like gjerne videre (fra en readme-fil i mappen):

 

NAME

       INIT.D - The SuSE boot concept

 

SYNOPSIS

       /etc/init.d/*

 

       /etc/sysconfig

 

DESCRIPTION

       The scripts for controlling the system are placed in /etc/init.d/ (they

       have been moved according to the Linux Standard Base  (LSB)  specifica-

       tion).    These   scripts   are  executed  directly  or  indirectly  by

       /sbin/init,  the  father  of  all  processes.  The   configuration   of

       /sbin/init is given by the file /etc/inittab (see inittab(5)).

Så - hvordan gjør jeg det? Er iallfall ikke dristig nok til å prøve meg frem selv ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Kjempe bra at ting går rette veien for deg. :)

/etc/rc.d/boot.local er det du vil ha tak i.

Der kan du legge til egne ting du vil skal skje i oppstarten som f.eks:

#! /bin/sh
#
# Copyright (c) 2002 SuSE Linux AG Nuernberg, Germany.  All rights reserved.
#
# Author: Werner Fink <[email protected]>, 1996
#         Burchard Steinbild, 1996
#
# /etc/init.d/boot.local
#
# script with local commands to be executed from init on system startup
#
# Here you should add things, that should happen directly after booting
# before we're going to the first run level.
#


modprobe acer_acpi
modprobe ath_pci


 

Du kan jo reboote og prøve bare og skrive de to som root og se om det virker. Bare for og sjekke.

Lenke til kommentar

Vet dere, jeg har ikke vært så fornøyd som jeg er nå på lenge, lenge. Bootet nettopp, og WLAN-lampen sloknet faktisk ikke et sekund under prosessen. Umiddelbart etter at lastingen av KDE var ferdig, fant PC-en nettet og koblet seg opp. Utrolig bra!

 

Måtte logge inn som root for å legge til de linjene i boot.local-filen, siden jeg ikke kan å gjøre det i terminal ennå. Festlig bakgrunn som dukker opp når man logger inn i KDE som root - et collage av bomber og varseltrekanter. Her skal du liksom skjønne at du er i stand til å gjøre noe galt. La også inn Mentals kommando, men hvis det var meningen at dette skulle få locate til å fungere, så tror jeg noe må ha gått galt. Vel, vel, det er jo ikke så farlig ennå.

 

Tusen takk, sir-ivar og Mental, dere har vært til uvurderlig hjelp. Forhåpentligvis blir dette det siste fra meg i denne omgang, men jeg vet hvor jeg skal henvende meg hvis jeg trenger annen hjelp i fremtiden!

Lenke til kommentar

Hm, helt bra er det jo fortsatt ikke, dette. Argh.

 

I natt var PC-en av igjen, og da jeg bootet, hadde jeg ikke nett. WLAN-lampen lyste heller ikke.

 

Prøvde å skrive de to linjene jeg la til i den filen i går, dvs. 'modprobe acer_acpi' og 'modprobe ath_pci'. Da dette ikke gav noe resultat, kom jeg på at jeg kanskje måtte inn med 'echo "enabled : 1" > /proc/acpi/acer/wireless', som fikk lampen til å lyse, men fortsatt fant jeg ikke noe nett.

 

Kjørte derfor MadWifis oppskrift på av- og reinstallering, og skrev './madwifi-unload.bash' og

'./find-madwifi-modules.sh /lib/modules/' inne i madwifi/scripts-mappen. Da jeg deretter kjørte vanlig installasjonsprosess med 'make', 'make install' og 'modprobe ath_pci', fikk jeg straks nett. Hadde prøvd å bare reinstallere uten å avinstalere skikkelig først - det hjalp ikke.

 

Det kan da ikke være nødvendig å holde på slik? Av- og reinstallere MadWifi for hver gang jeg har hatt PC-en avslått over natten?

Lenke til kommentar

Samme prosedyre i dag.

 

/etc/rc.d/boot.local hos meg ser ut nøyaktig slik sir-ivar postet sin lenger oppe på siden, men jeg la i tillegg til den PATH-linjen før de to linjene med modprobe. Mulig jeg misforstod totalt, og ikke skulle gjøre det slik? Iallfall, kan summere opp hva jeg faktisk må gjøre for å komme meg på nett.

 

# modprobe acer_acpi
# echo "enabled : 1" > /proc/acpi/acer/wireless
/home/gerhard/madwifi/scripts # ./find-madwifi-modules.sh
/home/gerhard/madwifi/scripts # ./madwifi-unload.bash
/home/gerhard/madwifi # make
/home/gerhard/madwifi # make install
# modprobe ath_pci

Lampen for trådløst nettverk på PC-en lyser etter de to første linjene. Merk at det virker helt nødvendig å gjennomgå linjene 3-6, å hoppe direkte fra 2 til 7 hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Legg til denne linjen etter de to modprobe linjene i boot.local:

exit 0

 

Ellers kan du se i profilen min for ICQ nummer, så kan du ta kontakt med meg der dersom det går for sakte å få svar her.

 

Du kan forøvrig gjøre tre ting rett etter en reboot:

Sjekke hva som kommer av output om du skriver:

lsmod | grep acer

lsmod | grep ath

less /proc/acpi/acer/wireless

 

Og poste resultatet av alle tre linjene her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...