Gå til innhold

[Ikke løst ennå likevel] WLAN i SuSE 10.1


GeO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den siste linken der ble litt i tyngste laget for meg, tror jeg. Argh.

 

Men er det slik at du foreslår å installere ndiswrapper på nytt, med din metode? Kompilering og så videre? Syntes det virket litt komplisert ... Og hvis jeg gjør det, må jeg da avinstallere det jeg har installert med Mental-metoden, YaST osv.? Kjøre de kommandoene i Mentals siste innlegg, for å fjerne all ndiswrapper-konfigurasjon?

 

Fristende å utsette dette prosjektet til i morgen, egentlig.

 

Edit: Ja, jeg er root når jeg kjører iwconfig. Hjelper altså ikke.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Ny kveld, nye muligheter.

 

Prøvde å laste ned Wlassistant, pakke ut og åpne mappen i Konqueror, men da jeg valgte 'Installer med YaST', fikk jeg bare beskjed om at pakken wlassistant ikke fantes på mediet ...

 

Ellers har vi jo dette NdisWrapper-opplegget, da. Sett at jeg vil prøve sir-ivar sin metode - da bør jeg vel avinstallere den versjonen jeg la inn med Mentals metode først. Hvordan gjør jeg i så fall det? Jeg kan jo lite og ingenting om å legge til/fjerne programmer ...

Lenke til kommentar

Du kan jo starte med å fjerne ndiswrapper modulen fra å kjøre:

'sudo modprobe -r -f ndisfrapper'

så, dersomd du har lagt den til å starte i oppstarten, må du fjerne 'ndiswrapper' fra listen i /etc/modules

Dersom den ikke ligger der på SUSE, kan du skrive 'locate modules' for å finne den.

deretter skriver du:

'ndiswrapper -l' -> finner navnet på installerte drivere

'sudo ndiswrapper -e [driver]' -> fjerner den driveren du vil fra konfigurasjonsfilene.

 

Deretter bruker du YaST til å fjerne filene til ndiswrapper.

Vet ikke nøyaktig hvilke flagg du bruker da, men skriv YaST --help så finner du ut hvordan du avinstallerer en pakke.

Kanskje 'yast -r ndiswrapper'

 

EDIT: Men det ser ikke ut som det er ndiswrapper som er problemet ditt. Da kan du heller prøve med andre versjoner av windowsdriver'ne, les på ndiswrapper sine hjemmesider for å finne en liste over de beste driverne for diverse brikker.

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Gå i yast og skriv ndiswrapper så kommer den du har installert frem med en hake på. Trykk et par gangen på haken til det kommer en søppelbøtte, da er denne merket for sletting.

Så skriver du kernel source og søk så kommer det opp:

 

Kernel source

Kernel source-debuginfo

 

Vist det kommer opp flere så vil de avike fra kernel source navnet du skal kun ha den, ikke noe ekstra. Merk denne med en hake og trykk ok.

Nå slettes ndiswrapper og kernel source vil bli installert.

 

Ok, da kommer vi til det jeg skrev i begynnelsen til deg. Bare lag en mappe i ditt hjemme dir /home/dittbrukernavn som du kaller f.eks. tmp eller hva du vil.

Der legger du win driverene og ndiswrapper som du har hentet ned fra linken jeg ga deg. Når du ha pakket ut begge er du klar til og begynne. Så følger du instruksjonene jeg har skrvet på første side.

Ikke så mangen minutt til nå så er du på nett. :) Grunnen til at du ikke ser noen som helst form for valg av trådløst nett med Connection manager er at ingen ting dukker opp før kortet er installert.

Lenke til kommentar

Greit nok frem til jeg skal skrive make. Da synes jeg det blir skremmende mange Error i meldingen jeg får opp ...

 

gerhard@HAL9000:~/ndiswrapper-1.23> make
make -C driver
make[1]: Entering directory `/home/gerhard/ndiswrapper-1.23/driver'
make -C /lib/modules/2.6.16.13-4-default/build SUBDIRS=/home/gerhard/ndiswrapper-1.23/driver
make[2]: Entering directory `/usr/src/linux-2.6.16.13-4-obj/i386/default'
make -C ../../../linux-2.6.16.13-4 O=../linux-2.6.16.13-4-obj/i386/default
/usr/src/linux-2.6.16.13-4/scripts/gcc-version.sh: line 11: gcc: command not found
/usr/src/linux-2.6.16.13-4/scripts/gcc-version.sh: line 12: gcc: command not found
make[4]: gcc: Command not found
 LD      /home/gerhard/ndiswrapper-1.23/driver/built-in.o
 CC [M]  /home/gerhard/ndiswrapper-1.23/driver/hal.o
/bin/sh: gcc: command not found
make[5]: *** [/home/gerhard/ndiswrapper-1.23/driver/hal.o] Error 127
make[4]: *** [_module_/home/gerhard/ndiswrapper-1.23/driver] Error 2
make[3]: *** [_all] Error 2
make[2]: *** [all] Error 2
make[2]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.6.16.13-4-obj/i386/default'
make[1]: *** [default] Error 2
make[1]: Leaving directory `/home/gerhard/ndiswrapper-1.23/driver'
make: *** [all] Error 2

 

Dette er vel ikke som det skal være? Tør liksom ikke gjøre noe uten å være sikker på at jeg ikke gjør noe galt. (Men det er litt artig å holde på med dette. Har allerede lært en del, syns jeg ... Hehe.)

Lenke til kommentar

Begynner å skjønne litt av systemet nå, og fikk til å laste inn kompileringsverktøyet for C, C++ og tok like gjerne med Java med det samme. Fikk kompilert ndiswrapper og installert uten problemer, og lagt inn driveren (mulig jeg uttrykker meg litt feil, men dere skjønner). Driveren ligger nå i \etc\ndiswrapper, så alt skal være i orden der.

 

Men fortsatt står det ESSID off/any når jeg kjører iwconfig, også etter at jeg har kjørt iwconfig wlan0 essid <nettverksnavn>. iwlist wlan0 scan gir meg beskjed om at operasjonen ikke støttes av interfacet. Hva er neste trinn? Annen driver?

 

Jeg vet at det ikke skal være noe galt med selve nettet, siden SSID kringkastes og det ikke er noen kryptering. Det fungerer fint på en stasjonær PC med trådløst PCI-kort et annet sted i huset, og jeg sitter til og med en halv meter fra ruteren. Network Manager finner ikke noe trådløst nett, og det lyser ikke i trådløslampen foran på PC-en ...

Lenke til kommentar

som root.

iwconfig wlan 0 up

for og aktivere det trådløse kortet ditt. så burde det begynne og lyse hvist du har lys på knappen din. Så skal du finne trådløse netverk. hva fikk du når du skrev ndswrapper -l ? Modprobe ndiswrapper ga ingen error, sant ? Når alt er ordnet så trenger du ikke den mappen med ndiswrapper og win driveren. Det kan bare slettes.

Lenke til kommentar
som root.

iwconfig wlan 0 up

for og aktivere det trådløse kortet ditt. så burde det begynne og lyse hvist du har lys på knappen din. Så skal du finne trådløse netverk. hva fikk du når du skrev ndswrapper -l ?  Modprobe ndiswrapper ga ingen error, sant ? Når alt er ordnet så trenger du ikke den mappen med ndiswrapper og win driveren. Det kan bare slettes.

6816910[/snapback]

 

Ikkje stol på lyset. Er godt kjent at ndiswrapper veldig ofte ikkje klarar å få det til å virke.

Lenke til kommentar

net5211 driver installed, hardware present

står det når jeg skriver ndiswrapper -l. Ser jo ikke ut til å være noe galt der.

 

ifconfig wlan0 up (funket ikke med iwconfig wlan0 up som du skrev ...) gir ingen feilmelding, men heller ikke noe resultat. Lampen lyser selvsagt heller ikke.

 

Oppsummering etter dagen: er stort sett akkurat hvor jeg var i går, dog med en nyere versjon av NdisWrapper, som jeg attpåtil har kompilert selv. Har lært mye Linux, synes jeg, altså ikke noen bortkastet dag. Videre forsøk med "Operasjon WLAN" i morgen.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Se om du finner ut hvilken versjon av windows driveren som er anbefalt på denne sida:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List

 

Her finner du alt du trenger å vite om å installere og bruke ndiswrapper:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawi...x.php/Main_Page

 

Edit:

Et utsnitt fra supported cards list, du kan prøve dette:

Laptop: Acer Ferrari 3400LMi

 

* Chipset: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Controller (rev 03)

* Other: Much like all the other Broadcom/Acer cards, but won't scan/work right unless you set the boot options "apm=off acpi=noirq" in /boot/grub/menu.lst so that the kernel starts up that way. Tested with SuSE 9.1 (with SuSE 9.2 2.6.8 kernel security fix rpm as an easy way to upgrade to more recent kernel) and ndiswrapper 1.1rc2, using Acer broadcom driver. The "apm=off" allows the proprietary driver to exit without hanging the unit, too =O)

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan skjønne, er NdisWrapper skikkelig installert nå, og fungerer fint. Det må vel nesten være driveren som er problemet, eller hva? Jeg har brukt den NdisWrapper-wikien sammen med din egen oppskrift fra side 1 her for å installere, og alt har gått etter instruksene frem til der driveren skal begynne å fungere, for å si det slik.

 

Følgende er sakset fra et Fedora-forum, men jeg syntes fortsatt det lød interessant. Denne fyren har annen distro og laptop enn meg, men samme trådløskort. Han får følgende svar:

 

You have an Atheros card so the madwifi drivers should work for it. Check out these links:

General info on madwifi - http://madwifi.org/

kompatibilitetslisten til MadWifi står kortet mitt, Atheros 5005G, oppført. De har også tatt med følgende bemerkning:

 

This chipset works on the Acer Aspire 5040 if you install the acer_acpi driver: http://www.archernar.co.uk/acer_acpi/acer_acpi_main.html

Sistnevnte link kan du/dere sikkert sjekke. Jeg syntes dette virket litt lovende, men kanskje er jeg på villspor. Se etter om det kan være noe av interesse for meg, siden jeg ikke er så dreven selv. Tusen takk.

Lenke til kommentar

Jeg synes du skal prøve det der.

 

Følg instruksene jeg gav over for å slutte å bruke ndiswrapper først. Du trenger ikke å avinstallere ndiswrapper med yast. Kan kanskje repetere: Som root: 'modprobe -r -f ndiswrapper'. Så fjerner du ndiswrapper fra /etc/modules eller /etc/modules.conf eller /etc/rc.local - Så er du klar til å gå videre med madwifi...

 

Du kan bare følge installasjonen til acer_acpi som du linker til her og prøve.

Skriv:

'echo "enabled : 1" > /proc/acpi/acer/wireless'

etter at du har installert det.

 

Madwifi ligger vanligvis inne i nyere kjerner.

 

skriv: 'lsmod | grep madwifi' - kommer det ut noen linjer her, så er madwifi inne, står det et tall annet enn 0 på samme linje, er det også en enhet som bruker modulen. Dersom du ikke finner madwifi der, så kan du bruke yast og installere den.

 

Så laster du den med å skrive 'modprobe madwifi' som root.

 

Og legger den til en av de configfilene jeg nevnte over for at den skal lastes hver gang i oppstarten. Hva du skriver for å laste inn driveren er ikke det samme for hver av filene.

 

Her er fra ndiswrapper installation wiki (bytt ut ndiswrapper her, med madwifi):

Most distributions will load all modules listed in /etc/modules at boot time. Mandrake 10.x uses /etc/modprobe.preload. For them, you can add a line

 

ndiswrapper

 

in /etc/modules. For Fedora Core5, add a line

 

alias wlan0 ndiswrapper

 

in /etc/modprobe.conf. If this does not work, instead add a line

 

modprobe ndiswrapper

 

in /etc/rc.d/rc.local.

Lenke til kommentar
Jeg synes du skal prøve det der.

 

Følg instruksene jeg gav over for å slutte å bruke ndiswrapper først. Du trenger ikke å avinstallere ndiswrapper med yast.  Kan kanskje repetere:  Som root: 'modprobe -r -f ndiswrapper'. Så fjerner du ndiswrapper fra /etc/modules eller /etc/modules.conf eller /etc/rc.local - Så er du klar til å gå videre med madwifi...

6819899[/snapback]

De mappene du nevner der, har jeg ikke, men det ligger en fil ved navn ndiswrapper i /etc/modprobe.d. Dette er en tekstfil som inneholder linjen "alias wlan0 ndiswrapper". Trenger jeg å fjerne dette? Og i så fall - hvordan? Fikk ikke til å legge den i papirkørja fra Konqueror, så jeg må kanskje gjøre det i terminal som root? Mangler uansett kommandoen.

 

OT: En annen ting - går det an å konfigurere denne forferdelige touchpaden? Jeg vil jo ikke at Opera skal rulle 50 sider tilbake bare jeg streifer borti med fingeren i nedre kant av touch-feltet! Argh.

Lenke til kommentar

Den linja lager ndiswraper for deg med ndiswrapper -m du kan bare slette den med rm filnavn som root. eller vist du skal slette et dir så bruker du rm -rf. Virker som driveren ikke er støttet ja. Den delen fra fedora forumet ville jeg og prøvd. Vist ikke det gir noen utslag så må du nesten begynne og lete etter alternative drivere som vil funke med ndiswrapper.

Lenke til kommentar

Ble litt utålmodig i stad, så jeg lastet ned og kompilerte acer_acpi mens jeg ventet på svar. Det gikk greit nok, og 'make install' og 'modprobe acer_acpi' gav heller ingen feilmeldinger. Men på slutten av 'dmesg'-teksten står dette:

 

acer_acpi: module not supported by Novell, setting U taint flag.
acer_acpi: Acer Laptop ACPI Extras version 0.3

Ikke bra, hva?

 

Edit: I /proc/acpi/acer ligger nå dokumentene bluetooth, mailed, version og wireless, men alle er blanke.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...