Gå til innhold

Valg av bærbar pc: slepbar, bærbar eller ultraport

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bærbar pc som skal brukes på jobb, skole og hjemme. På jobb har jeg ekstern skjerm, tastatur og mus som kobles til. Hjemme har jeg også det, men bruker for det meste den stasjonære.

Sykler mye så pcen må kunne fraktes i en praktisk sekk.

Brukes for det meste til Excel og andre Office programmer, min nåværende pc sliter med hopp, kopieringer og kalkuleringer, så trenger definitivt mer prosessorkraft. Siden jeg er litt ute og reiser og vekk i lengre perioder blir denne det eneste jeg har av pc på opptil en måned. Spiller veldig lite men kan bli litt ala Halflife eller HOMM5 hvis jeg skulle kjede meg.

Den stasjonære jeg har hjemme er en Opteron 165 med 2 Gb minne og 7800gt skjermkort.

Har i dag en 15" med SXGA (ca 1400*1050), p-m 1.86 Ghz, 1gb minne, r9700 og 80 Gb hd.

Er veldig fornøyd med Intel i den bærbare og tror jeg skal gå for det, har også lyst til å velge den nye core 2 duo for å ha mulighet for 64bits prosessering (vista?). For meg er det viktig med støynivå, ytelse, batteritid, vekt, plass i sekken og kvalitet, men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen.

Har sett på to av XPS pcene til Dell, 1710 og 1210, og en fra Asus som heter V1J.

Dette er vidt forskjellige pcer og allikevel synes jeg det er utrolig vanskelig å bestemme meg.

XPS 1710: er jo råere enn den stasjonære jeg har i dag, men sliter med tonnasje og batteritid, er veldig interessert i om det er noen som har erfaringer med å drasse rundt på den daglig! XPS 1710 fikk veldig bra kritikk hos HW.no, det gjør valget enda vanskeligere. Mulighet for ”på stedet service”. 4kg

XPS 1210: rå ytelse bortsett fra grafikk løsningen, som er så dårlig at jeg ikke vet om det er vits/verdt å ha den, hører jo en del som sier at ”Intel 950gma??" ikke er så dårlig, så da skal det litt til for at 7400TC er verdt 2000. Mulighet for ”på stedet service”. 2.2 kg. WXGA begynner å bli i minste laget da jeg arbeider med ganske mye informasjon i excel på en gang, men går vel.

V1J: Ser bra ut og har grei grafikk, men den er ikke så liten og nett som XPS 1210. Dessuten koster den nesten det samme som den store XPSen. Har også hørt mye negativt om batteritiden til denne modellen, hvis den er under 2.5 timer er det helt uinteressant, noen som kan verifisere? Snakker da om i praktisk bruk, Excel/film titting. 3 kg

Er åpen for andre alternativer, men må være kvalitet, dvs ikke barebone som pc-butikkene bygger selv.

Pris skal ikke tas med i betraktningen ved kjøp, bare ved sammenlikning mellom de enkelte pcene før jeg bestemmer meg, håper den setningen ble like klar for dere som for meg.

Edit:Feil navn på Asus maskin, har også sett på en f3j, vet ikke helt hva som er forskjellen bortsett fra at den var litt dårligere utstyrt. Samt skrevet litt mer på XPS 1210.

Endret av Peder82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortsatt på utkikk, heller litt i alle retninger:hmm:, men det går ikke, jeg må velge en. :hrm:

Noen som har fraktet daglig rundt på en XPS1710/eller lignende monster i størrelse og vekt som kan komme med noen erfaringer?

Edit: ser at V1J har vga og u-dvi, hva er det, får jeg med en overgang til vanlig dvi? F3J har begge deler som standard men V1J virker ellers bedre.

Edit: stemmer det at 7900 gs go bare utvikler 20W? I så fall er vel pcen med dette skjermkortet betydelig stillere og samtidig lengre batteritid enn 7900 gtx go (45W), noen som har erfaringer?

Link: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1950390,00.asp

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...