Gå til innhold

Fotobokser for gjennomsnitts fart, egen merking?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det er satt opp fotobokser som tar gjennomsnitter mellom to bokser, blir det satt opp egene skilt som merker disse boksene?

Svaret er ja. Foreløpig er det såvidt jeg vet kun ett sted i landet hvor såkalt streknings ATK (automatisk trafikkontroll) prøves ut, og det er på E6 ved Lillehammer. Dette er kun et prøveprosjekt og selv om du kjører for fort mellom disse to målepunktene, vil du ikke få noen straffereaksjon fra myndighetene. Årsaken er at datatilsynet ikke har gitt endelig godkjenning til denne typen automatisk trafikkontroll av den enkle grunn at alle bilister blir fotografert. Datatilsynet mener at dette kan sette personvernet i fare, og det er langt fra sikkert at en godkjenning i det hele tatt vil komme.

 

Slik fungerer streknings ATK:

 

Boks A tar ved hjelp av "usynlig" blitz bilde av alle bilene som

passerer. Det registreres data om bilen, bl.a. registreringsnummer og hastighet.

 

De digitale bildene lagres i stasjonen, men slettes automatisk etter fem minutter dersom det ikke kommer kontrabeskjed fra boks B.

 

Boks B tar også bilde av alle kjøretøyer. Systemet plukker ut bilder av kjøretøyer som har holdt for høy hastighet.

 

Slik ser skiltet som forteller at det dreier seg om strekningsmåling ut:

 

ATK-215-298_194062c.jpg

 

På veien hjem så er det 4 fotobokser hver vei, og nå er det kommet opp nye skilt foran 2 og 2 av dem som står i nærheten av hverandre.

6801882[/snapback]

Grunnen til de nye skiltene er at vegvesenet er i gang med å oppgradere skiltparken, men så lenge det ikke står noe om "streknings-måling," viser skiltet kun at du nærmer deg en god gammeldags fotoboks.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det å ta bilde av alle bilister sette personvernet i fare?

6807171[/snapback]

Det må du nok spørre datatilsynet om, men jeg tror prinsippet om anonymitet vektlegges sterkt. Det skal i prinsippet være mulig å ferdes anonymt langs veinettet uten at myndighetene skal ta bilde av deg.

 

Les mer om Streknings-ATK på datatilsynets hjemmesider: http://www.datatilsynet.no/templates/article____1099.aspx

Lenke til kommentar

Det ligger sensorer i bakken, og kun på en side av veien. Dette fordi man i norge MÅ kunne se hvem som er skyldig i overtredelsen. I england så tas bilde bak i fra, så motorsykkler også blir tatt. Men der tar de 2 bilder for å få bekreftelse for at overtredelsen har skjedd. Men kjører du fort nok så registrerer den ikke, de testet det på Top Gear, men du måtte kjøre ekstremt fort for at den ikke tok bilde.

 

Grunnen til at datatilsynet ikke liker streknings måling, er som sakt personvernet, fordi man i norge må ta bilde av føreren, så kan man i teorien finne ut hvem som kjører hvor. Siden det er bevegelses frihet i norge, så skal man ikke kunne finne ut hvordan personen beveger seg.

 

Men bombrikker blir noe annet, siden de kun registrerer bilen, men ikke hvem som kjører, foruten ved feil gjennomgang.

 

 

Skiltet jeg nevnte i første posten var kun av fotokamera og sensor indikeringen, ikke noen skrift. Da kan jeg altså gasse på i mellom :D NB har kun en bil som liker seg best i 65 km, så det blir ikke fort uansett, men det er så mye iriterende 70 grense hele veien hjem, på en gammel 80 vei.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg følgende skrekk scenarie:

Tenk på hvor mange i dag som bremser ned til LANGT under fartsgrensa når de ser en fotoboks. Bare for å være sikre på at de ikke vil bli tatt. Tenk da på hvordan det da blir med de nye. Da bremser folk ned ved første boks og tør ikke øke farten igjen før neste. :ermm:

Lenke til kommentar

Slik fungerer streknings ATK:

 

Boks A tar ved hjelp av "usynlig" blitz bilde av alle bilene som

passerer. Det registreres data om bilen, bl.a. registreringsnummer og hastighet.

 

 

 

 

 

Den "usynlige blitzen" er da lett synlig.

 

Se etter i det "lille hullet", så ser du et lite rødt blink.

Lenke til kommentar
Grunnen til at datatilsynet ikke liker streknings måling, er som sakt personvernet, fordi man i norge må ta bilde av føreren, så kan man i teorien finne ut hvem som kjører hvor. Siden det er bevegelses frihet i norge, så skal man ikke kunne finne ut hvordan personen beveger seg.

6808753[/snapback]

 

Kanskje logisk for datatilsynet, men det kan jo faktisk gå utover sikkerheten til oss andre som ferdes på veiene.

Lenke til kommentar
Kanskje logisk for datatilsynet, men det kan jo faktisk gå utover sikkerheten til oss andre som ferdes på veiene.

6811301[/snapback]

Ja, herregud for en forbrytelse det er å kjøre ti kilometer over grensa og setter liv og helse på spill. :whistle: Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Håper datatilsynet setter foten ned, for dette begynner å bli sykt!

6807157[/snapback]

Bildene som ikke representerer noen fartsovertredelse skal slettes, så det er det kontroll på.

Datatilsynet var nok tidlig inne i denne saken, de er jo ikke kjent for å ligge på latsiden

 

Hvordan kan det å ta bilde av alle bilister sette personvernet i fare?

6807171[/snapback]

Det kunne ha vært en fare for personvernet hvis bildene ikke ble slettet, men ble lagret i en database og for eksempel gjort søkbare, hvis det er mulig

 

Hei! Det folk gjør idag er å bremse nes ved fotoboksen å gi full gass igjen å vente på ny boks!

6809505[/snapback]

Nettopp. Og om de nye kommer så vil de holde den lave farta helt til neste boks. Altså enda værre.

6809709[/snapback]

Hvorfor det? det vil jo være som før, bare at det tar litt lengre tid før man gasser på igjen.

 

Hvorfor kan ikke bare alle skrive under på at de kjører i trafikken på eget ansvar?

 

Så kan de som vil kjøre seint kjøre seint, og de som vil kjøre fort! 8)

6812110[/snapback]

Problemet er jo det at man ikke er alene på veien...

Lenke til kommentar

Tingen er den at selv om bildene slettes, så kan de finnes fram igjen om politiet leiter etter en misstenkt. Så kan de (eller la oss late at de har lov\tar seg lov i ekstreme situasjoner) bla igjennom alle bildene for å se om den misstenkte har kjørt forbi fotoboksen - det gjør at man føler seg litt mindre fri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...