Kiwi-Kun Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jessda.. Jeg lurer på hvor effektivt og bra er egentlig komprimering? jeg mener. det gjør jo så at filene tar mindre diskplass, men er det egentlig så bra for filene? blir de skadet eller muligens korrupte av det? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Komprimering er effektivt, og det sparer tid og plass. Du kan ikke få noen diskskader/filskader av det med, men det er noen ting du burde være obs på, så jeg skriver et kort sammendrag av komprimeringsalgoritmer. Det finnes to "varianter" av komprimering, "lossless", og de som ikke er "lossless" Forskjellen er om resultatet fra komprimering er det samme som opphavet. Fordelen med digitale signaler framfor analoge er at en kopi av et digitalt medie, er nøyaktig likt, mens i analoge signaler vil en kopi alltid være dårligere en utgangspunktet. Punktum. Men når en komprimerer, vil det vanligvis være slik, avhengig av hvordan det er komprimert. De vanligste "lossless" komprimeringsalgoritmene heter LZH/LZW: Dette er den som brukes i Zip/Rar/Arj/Ace/Gif/Png og resultatet vil være *identisk* med utgangspunktet. Denne fungerer ved at filen inneholder en eller flere ordbøker, som tar opptil 2048 byte (2K) og som inneholder de vanligste variantene innenfor. Huffman: Denne fungerer på bitnivå, ved at den leser bit for bit for å bla seg igjennom et tre med varianter, slik at de vanligste bytene tar liten plass, f.eks. "E" er veldig vanlig i et tekstdokument, og ligger lavt på treet, og tar bare noen få bit for å bli representert. Disse to er lossless, resultatet er identisk med opphavet. Men på media kreves det mer komprimering for at filene tar liten plass, og derfor dukker Jpg, Mp3, Wma, Ogg, Mpeg osv. opp. Disse er ikke lossless (selvom Wma og flac står oppført som lossless er ikke dette tilfellet) Alle fungerer veldig likt, ved å prøve å fjerne ting du ikke ser/hører allikevel. Du kan høre det på Mp3/Wma/Ogg ved lav bitrate, hør etter på diskanten så kan du høre en sinus skurrelyd, og på Jpg kan du se det ved lav komprimering ved at det oppstår "firkanter" i bildet, samme gjelder for Mpeg/DivX/xvid/Mpeg4 Håper du har fått en enkel innføring i komprimering, og at du ikke lenger er redd for at filene kan bli korrupte, for det kan de ikke. Lenke til kommentar
Kiwi-Kun Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Nydelig! tusen hjertelig takk for denne fordypelsen. nå kan jeg trygt komprimere filene mine ^^ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Disse er ikke lossless (selvom Wma og flac står oppført som lossless er ikke dette tilfellet) 6801959[/snapback] Hvorfor mener du FLAC (Free Lossless Audio Codec) ikke er lossless? Lenke til kommentar
roac Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Disse er ikke lossless (selvom Wma og flac står oppført som lossless er ikke dette tilfellet) 6801959[/snapback] FLAC er lossless, og WMA kan være lossless, men kan også være lossy. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg har sjekket det ved å bruke CDEx til å utvinne et cd-track Incubus, A Crow Left Of The Murder - Pistola (Album Version) (ganske kjedelig CD egentlig) Til en Wav fil, og en flac fil, og dekomprimert flac til wav, og kjørt comp "Pistola (Album Version).wav" "Pistola (Album Version) Original.wav" Og det returnerte at filene er identiske. Min feil. Men med en komprimering på 28.5% (33,3 MB), mot Ogg Vorbis (Xiph.org) som hadde en komprimering på 89.3% (5,4 MB) på samme sangen i ~160 Kb/s Ogg Vorbis gir ikke tilbake en identisk fil, med samme "comp" kommando. Men jeg kan ikke høre forskjellen på de to filene. Tror jeg skal begynne å bruke Ogg Vorbis... Lenke til kommentar
Cryovat Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ogg Vorbis gir god lydkvalitet, men planlegger du å bruke musikken på en mp3-spiller, er du bedre tjent med mp3 eller wma. Finner veldig få spillere som støtter Ogg, og de er for det meste flashspillere i den høyere prisklassen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg har kikket på Ogg Vorbis dokumentasjon nå, og det har mange fordeler. Nettopp derfor jeg fortsatt bruker Mp3, på tross av alle feilene ved formatet: - Mp3 er kun Stereo eller Mono - Mp3 kan ikke spilles av "gapless" - Mp3 gir dårligere komprimering - ID3 er noe skit (ID3 v1 er 128 siste byte i fila, ID3 v2 er skit komplisert å lese, noe som gjør at det tar tid å oppdatere ID3 v2 data, siden fila må skrives på nytt) - Mp3 er patentert av Fraunhoffer + Mp3 lar seg spille av stort sett over alt - Ogg Lar seg ikke spille på de aller fleste duppeditter (bil-stereo, mp3 spiller) + Ogg gir bedre lydkvalitet på lavere bitrate + Ogg kan ha opptil 255 kanaler + Ogg kan spilles uten tomrom "gaps" + Ogg Vorbis er et tøft navn + Ogg støtter meta tags. + Ogg er open source Lenke til kommentar
roac Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 - Mp3 er kun Stereo eller Mono 6811958[/snapback] Nope, du har også joint stereo som tidvis er noe styggedom. Her lagres gjennomsnittet av de to kanalene og forskjellen mellom dem, i steden for nivået på hver av kanalene. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Det er heller ikke riktig: - mode: 0 "stereo" 1 "joint stereo" 2 "dual channel" 3 "single channel" - mode extension: 0 MPG_MD_LR_LR 1 MPG_MD_LR_I 2 MPG_MD_MS_LR 3 MPG_MD_MS_I Jeg har lest dokumentasjonen så jeg er klar over det, men du får ikke mer en maks 2 kanaler, siden det kun er satt av 4 bit totalt til dette formålet, men to av dem er i bruk for å definere hvordan joint stereo brukes (mode extension) Lenke til kommentar
roac Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Nå vil jeg ikke starte noen krig her, men jeg hadde mao rett siden man også har joint stereo. (Svaret mitt utelukket så vidt jeg kan se ikke andre også). Ellers har du vel to bit når du har 0..3, ikke fire. Uansett, at det er begrensninger i MP3 er det vel ingen tvil om, men det er nå som du sier engang slik at MP3 er det klart mest utbredte formatet, og OGG er ikke en gang i nærheten av den utbredelsen som MP3 har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå