Gå til innhold

Bytte klokkebatteri på bærbar - hvordan?

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har en ca 2 år gammel Toshiba Satellite Pro M10 der klokke ikke klarer å holde på tidspunkt og dato når jeg tar ut hovedbatteriet og den ikke er koblet til stikkontakten. Hver gang dette skjer må jeg altså justere dato og klokkeslett i bios, samt noen andre innstillinger som boot-rekkefølge før PCen starter. Dette begynner å bli ganske irriterende og jeg vil bytte ut batteriet selv. Jeg har nye standard biosbatterier i mange størrelser så det skal ikke være noe problem. Problemet er at jeg ikke finner batteriet i PCen. Hvor bruker det å ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klokkebatteriet tikker og går fortsatt på min 11 år gamle Pentium 75, sikker på at det ikke er noe annet som er galt når maskina bare er to år gammel, for eksempel dårlige kontakter, overledning/kortslutning pga støv/fuktighet eller lignende?

Regner med det er klemt fast på selve hovedkortet, har du fått hovedkortet helt ut av kabinettet?

Lenke til kommentar

PCen er veldig pent behandlet så jeg tror ikke det er det. Men man vet jo aldri. Er absolutt verd å sjekke når man først finner batteriet.

Nei, jeg har ikke fått hovedkortet helt løst ennå. Men jeg har fått frem og sett på under og oversiden av fremre halvdel av det og sett litt rundt ellers.

Lenke til kommentar

Hvis det er et lithium batteri som sitter i, skal det normalt vare mye lenger enn 2 år, som ventl sier. Bare reklamër på vanlig måte til dem du kjøpte den av.

Håper det ikke er noen form for forsegling på PC'n din som du har brutt, ellers kan det vanskeligjøre en reklamasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt denne brukt og må nesten bla litt i papirene jeg fikk med for å se om det ligger en kvittering der.

Ingen forsegling er brutt ennå.

Jeg vet ikke hvilken type batteri klokkebatteriet er. Er det ikke sølvoksidbatteri som er det vanlige?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det er vanlig med et lithium batteri da dette holder i veldig mange år.

Alltid kjekt med kvittering, spesielt hvis produktet er under 5 år (reklamasjonstiden). Hvis du ikke finner kvitteringen, ta kontakt med selger og spør om vedkommende kan skaffe deg en kopi. Mange butikker kan fremskaffe slike (inkl. Elkjøp og Lefdal).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...