Simen1 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg har en ca 2 år gammel Toshiba Satellite Pro M10 der klokke ikke klarer å holde på tidspunkt og dato når jeg tar ut hovedbatteriet og den ikke er koblet til stikkontakten. Hver gang dette skjer må jeg altså justere dato og klokkeslett i bios, samt noen andre innstillinger som boot-rekkefølge før PCen starter. Dette begynner å bli ganske irriterende og jeg vil bytte ut batteriet selv. Jeg har nye standard biosbatterier i mange størrelser så det skal ikke være noe problem. Problemet er at jeg ikke finner batteriet i PCen. Hvor bruker det å ligge? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Klokkebatteriet tikker og går fortsatt på min 11 år gamle Pentium 75, sikker på at det ikke er noe annet som er galt når maskina bare er to år gammel, for eksempel dårlige kontakter, overledning/kortslutning pga støv/fuktighet eller lignende? Regner med det er klemt fast på selve hovedkortet, har du fått hovedkortet helt ut av kabinettet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 PCen er veldig pent behandlet så jeg tror ikke det er det. Men man vet jo aldri. Er absolutt verd å sjekke når man først finner batteriet. Nei, jeg har ikke fått hovedkortet helt løst ennå. Men jeg har fått frem og sett på under og oversiden av fremre halvdel av det og sett litt rundt ellers. Lenke til kommentar
Meth Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hvis det er et lithium batteri som sitter i, skal det normalt vare mye lenger enn 2 år, som ventl sier. Bare reklamër på vanlig måte til dem du kjøpte den av. Håper det ikke er noen form for forsegling på PC'n din som du har brutt, ellers kan det vanskeligjøre en reklamasjon. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Jeg har kjøpt denne brukt og må nesten bla litt i papirene jeg fikk med for å se om det ligger en kvittering der. Ingen forsegling er brutt ennå. Jeg vet ikke hvilken type batteri klokkebatteriet er. Er det ikke sølvoksidbatteri som er det vanlige? Lenke til kommentar
Meth Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Min erfaring er at det er vanlig med et lithium batteri da dette holder i veldig mange år. Alltid kjekt med kvittering, spesielt hvis produktet er under 5 år (reklamasjonstiden). Hvis du ikke finner kvitteringen, ta kontakt med selger og spør om vedkommende kan skaffe deg en kopi. Mange butikker kan fremskaffe slike (inkl. Elkjøp og Lefdal). Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Lithiumbatteri type CR2032 er vel bortimot standard på alt som skal holde lenge, er i hvertfall standard på stasjonære pc'er, vet ikke om man bruker ett mindre for å spare plass i bærbare? Lenke til kommentar
kalle_04 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Fant i alle fall ett bilde av hvordan batteriet muligens ser ut. Kanskje det hjelper deg litt videre på veien? Bilde av batteri Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 hm. om det er klokkebatteriet er det en ganske annen løsning enn på stasjonære, ihvertfall. Skulle nesten tro at det var såpass stort at det var lett å få øye på? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Jeg har CR2032 liggende men trodde det var sølvoksid. Godt mulig jeg tok feil der. Kalle: Den batteripakken hjelper meg muligens på vei. Skal åpne opp igjen og se hva jeg finner ut. Lenke til kommentar
Meth Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg syns det er rart at du våger å gjøre dette hvis det finnes en mulighet for at kvittering kan fremskaffes. Vel, det er dine penger. Lenke til kommentar
zacka Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Prøv dette før du evt. velger å bytte CMOS-batteriet: http://askiris.toshiba.com/ToshibaSupportS...%200%2014152667 Det hjalp for meg på Toshiba Tecra 9100. Ser det gjelder for en rekke andre modeller også Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Meth: Jeg har ikke ødelagt noen PCer til nå så jeg tar risikoen. Det er godt mulig jeg stoler litt mye på meg selv så du får krysse fingrene mens jeg roter inni PCen zacka: Takk. Jeg skal prøve det når jeg kommer hjem og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå