Gå til innhold

Nytt kamera og EU modell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er Garantien ja (ikke reklamasjonsrett). Med norsk modell blir kamera fikset i norge. med EU modell blir kamera fikset i utlandet (på garanti).

Også instruksjonsbok kan komme på annet språk enn norsk ved kjøp av EU modell.

6800978[/snapback]

Reklamasjonsretten gjelder for alle kjøp i Norge, kjøper man i utlandet, mister man denne og har kun garanti.

Det som er misforstått er at garanti blir reparert i Norge. Nikon feks sender mye til utlandet, uavhengig om det er norsk eller EU modell. Ikke trenger det å være særlig negativt heller, da feks Canon sitt Serviceproffen ofte har lang ventetid på service (ihvertfall har jeg opplevd det).

Japan Photo feks sender alle sine kameraer uavhengig om det er EU eller norsk versjon til Nikon norge ved reklamasjon/rep..

Instruksjonsbok kommer som du sier ikke på norsk, men det gjør det da heller ikke i den norske versjonen. Canon EOS 350D feks leveres med svensk og dansk manual, ikke norsk, den finnes ikke. Det samme gjelder sony.

Lenke til kommentar
Det er Garantien ja (ikke reklamasjonsrett). Med norsk modell blir kamera fikset i norge. med EU modell blir kamera fikset i utlandet (på garanti).

Også instruksjonsbok kan komme på annet språk enn norsk ved kjøp av EU modell.

6800978[/snapback]

Reklamasjonsretten gjelder for alle kjøp i Norge, kjøper man i utlandet, mister man denne og har kun garanti.

Det som er misforstått er at garanti blir reparert i Norge. Nikon feks sender mye til utlandet, uavhengig om det er norsk eller EU modell. Ikke trenger det å være særlig negativt heller, da feks Canon sitt Serviceproffen ofte har lang ventetid på service (ihvertfall har jeg opplevd det).

Japan Photo feks sender alle sine kameraer uavhengig om det er EU eller norsk versjon til Nikon norge ved reklamasjon/rep..

Instruksjonsbok kommer som du sier ikke på norsk, men det gjør det da heller ikke i den norske versjonen. Canon EOS 350D feks leveres med svensk og dansk manual, ikke norsk, den finnes ikke. Det samme gjelder sony.

6801079[/snapback]

Så det du mener er at det er samme f... hva slags modell man kjøper?

Ved kjøp i norsk nettbutikk så er det vell nettbutikken man skal forholde seg til, og etter norsk forbrukerkjøpslov så har man vell 5 års garanti på ting man forventer skal vare i minst 5 år. Og det forventer man jo av et speilreflekskamera.

Men det er jo selvfølgelig forskjell på hvor samarbeidsvillige de forskjellige nettbutikkene er.

Jeg bestilte ihvertfall mitt kommende canon 400d fra en nettbutikk jeg følte meg trygg på. Så får jeg satse på at ingnting galt skjer med kameraet, uansett om jeg kjøpte norsk modell :yes:

Lenke til kommentar
Ved kjøp i norsk nettbutikk så er det vell nettbutikken man skal forholde seg til, og etter norsk forbrukerkjøpslov så har man vell 5 års garanti på ting man forventer skal vare i minst 5 år. Og det forventer man jo av et speilreflekskamera.

Du har 5 års reklamasjonsrett, på ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Garanti er overhodet ikke det samme som reklamasjonsrett, dog. Men ja, det er nettbutikken du skal forholde deg til...
Lenke til kommentar

Du har 5 års reklamasjonsrett, på ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Garanti er overhodet ikke det samme som reklamasjonsrett, dog. Men ja, det er nettbutikken du skal forholde deg til...

6801427[/snapback]

Ja reklamasjonsrett er vell det rette ordet. Visste det ikke var akkurat garanti det heter, men kom ikke på noe annet :blush:

Lenke til kommentar
Så det du mener er at det er samme f... hva slags modell man kjøper?
Nja, både og. Hvis du kjøper EU modell, og butikken du kjøpte kamera fra går konkurs/stenger, så står du uten rettigheter overhodet, etter at garantien på et år er gått ut. Da mister du reklamasjonsretten på fem år. Kjøper du norsk modell, så er den norske importøren ansvarlig om butikken skulle gå konkurs. Det kan være et helvete å få en utenlandsk importør til å akseptere norsk reklamasjonsfrist.

Hvis butikken fortsatt eksisterer om fem år, så er det ikke noe problem, bortsett fra at du ikke får hjelp fra importør om butikken slår seg vrang i en reklamasjonssak. Ved norsk modell, har du på en måte to ben å stå på. Ja, butikken er ansvarlig mot deg uansett, men noen ganger kan det være greit å få hjelp fra importøren om butikken er useriøs og prøver å tvinge deg ut i en forbrukertvist for å utmatte deg.

Med EU modell er du heller ikke garantert bruksanvisning på et språk du forstår, heller ikke engelsk (Tror blant annet Nomatica og et par andre sender med fransk som eneste språk). Kjøper du norsk, får du i verste fall dansk eller svensk (du har rett på et skandinavisk språk), og flere forhandlere, som f.eks Nikon, leverer norsk bruksanvisning.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vet ikke hvorfor de kaller det "nordisk" og ikke "Norsk" garanti. Mulig de kjøper fra forskjellige importører i norden? Uansett, når du kjøper fra en forhandler som enten opererer i Norge eller spesifikt mot Norge, så har du fem års reklamasjonsrett. Største ulempen med ikke norske modeller, er hvis butikken setter seg på bakbena eller går konkurs, da har du i beste fall garantitiden som ofte er kun et år, om du ønsker å rette deg mot importør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...