:Francis: Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Hei, jeg har meldt meg inn i fotogruppa på høgskolen der jeg går. Jeg har fått låne mamma sitt Pentax ME Super kamera men jeg lurer på å kjøpe et digitalt speilrefleks kamera i tillegg. Til pentax kameraet har jeg 3 objektiv 1 stk "SMC PENTAX-A 1:1.7 50mm" 1 stk "Sirius MC Auto zoom 1:4.0-6.5 f=70-210mm 52ø No.872906" 1 stk Vivitar 28MM 1:2.0 MC Close Focus Wide Angle No. 28500956 ø49MM I tillegg til dette har jeg masse filter. Jeg har vurdet å kjøpe Nikon D70s Canon EOS 350D Canon EOS 400D Pentax K100D Fordelen med å kjøpe et Pentax kamera er at alle objektivene jeg har vil passe? Jeg hadde egentlig sett ut Nikon D70s men jeg er så usikker. Hva tror dere? Hva er det som skiller disse fra hverandre mtp funksjoner, kvalitet, optikk osv? Takker på forhånd for all hjelp jeg måtte få! Francis Endret 4. september 2006 av paulinfrancis Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Fordelen med å kjøpe et Pentax kamera er at alle objektivene jeg har vil passe? Jeg hadde egentlig sett ut Nikon D70s men jeg er så usikker. Hva tror dere? Hva er det som skiller disse fra hverandre mtp funksjoner, kvalitet, optikk osv? Først og fremst er det ergonomi som skiller, de har omtrent de samme funksjonene og samme kvalitet. Optisk er det jo i hovedsak prisen på optikken som bestemmer, men særlig kit-optikken til Nikon og Pentax skiller seg ut i positiv retning. Siden du har tilgang til Pentax-optikk er det nok ikke dumt å vurdere det sterkt. Det er vel ikke den beste optikken til Pentax du har tilgjengelig, men 50mm f/1.7 skal være meget god. K100D har fått meget god kritikk for støy-håndtering, mer usikker på de tidligere utgavene, men de utmerker seg ikke negativt i hvert fall. Dersom budsjettet er begrenset, bør du vurdere Samsung GX-1L også, som egentlig er en (lisensiert) blåkopi av Pentax *ist-DL2. Du får ikke billedstabilisator, men for 6500 kr får du kit med 18-55 og 50-200, som er en meget god pris. GX-1S er noe dyrere, men har bedre søker. Du gjør i hvert fall ingen tabbe ved å velge Pentax/Samsung DSLR, og optikken til Pentax, særlig fastoptikken, er god. At prisene jevnt over er lavere enn Canon og Nikon, er selvfølgelig ingen ulempe heller... Lenke til kommentar
brainware Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Fotogruppa har vel tilgang på fremkallingsutstyr og scannere, så du klarer deg en stund med et analogt kamera så vidt jeg har forstått. Det er i såfall et solid startgrunnlag. Når det gjelder DSLR i økonomiklasssen, finnes det mange gode alternativer. Har man et system man vil bygge videre på eller kanskje på grunn av at man er vant med det, er jo valget enkelt. Det virker som Pentax K100D er det beste valget utfra kvalitet- og utstyrshensyn, uten at jeg har vurdert prisene så nøye. Nå er jeg ikke sikker på om du kommer inn under "har fra før" siden det er mor's kamera. Jeg ville derfor vurdere fritt andre merker også. Isåfall skiller jo Nikon og Canon seg ut. Canon har vel det beste kamera i billigklassen Canon EOS400D som snart er klar for levering, og NIkon D80 i en høyere prisklasse. Begge disse har god optikk, og en mengde kvalitets optikk fra Sigma, Tamron og Tokina. Canon og Nikon har hatt litt kompabilitetsproblemer med Sigma. Nikon D50 og Canon 30D blir litt outsidere i de to respektive prisklassene. Nikon D70S er på vei ut og kan sikkert fåes som gode kjøp nå fremover, og Canon hadde tidligere et meget bra kamera 20D som gikk ut av produksjon, og som i hovedsak er like bra som 30D. 20D kan nok bli vanskelig å få tak i nå. Nikon har forøvrig levert et nytt objektiv som stiller sterkt med hensyn til å ha påmontert hele tiden 18-135 mm zoom, og et litt bedre utstyrt 18-200 mm zoom med bildestabilisator. I det optikk-segmentet henger Canon litt etter, til gjengjeld har Canon et meget bra optikk-segment som kan kalles økonomi-Pro klasse: 17-40/f4.0 og 70-200/f4.0 og kanskje også noen litt lengre teler i samme klasse som ikke er såå rådyre som Nikon's. Som du forstår tror jeg personlig at Nikon eller Canon er de beste alternativene hvis en kjøper DSLR for første gang. Endret 4. september 2006 av brainware Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Tror ikke objektivene dine bør være grunnlaget for en avgjørelse rundt valget av DSLR. Av de Pentax K-mount objektivene du besitter er det bare 50mm f1.7 som er noe særlig- og som kan gjøre noe som helst på et DSLR. Du vil ha problemer med både fokus og lysmåling. Slik jeg ser det kan du egenlig bare starte på ny frisk, og la Pentax ME få være et fint analogt tilskudd. Jeg ville vel personlig gått for Nikon DSLR (D70 kan sannsynligvis kjøpes latterlig billig brukt) og du vil dermed ha en mengde knallbra brukt opptikk tilgjengelig via f.eks eBay. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Tusen takk for MYE god info! Har jeg forstått det rett at D70s er en utgående modell og blir erstattet av D80? I så fall hva er hovedforskjllene? Det ser ut som om det kan bli et D70s på meg. Liker det at det er mye utstyr man kan få kjøpt brukt til dette kamerate. Kommer ikke til å kjøpe før rundt juletider men jeg er den typen som liker å se seg godt rundt og tilegne meg kunnskap før jeg bestiller. Jeg kommer hovedsaklig til å ville ta snowboard bilder, natur bilder og bilder i grotter (veldig mørkt og krever kunstig lyssetting), vet ikke om dette har noe å si for kameravalget. Francis Lenke til kommentar
brainware Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det som er hovedforskjellen mellom D70s og D80, er nok i første omgang den nye bildebrikken på ca 10,2 Mpix mot den eldre brikken på ca 6.1 Mpix. Det gir adskillig høyere oppløsning. Kameraet er videre utviklet for bedre bildekvalitet på høye ISO verdier (lite skjemmende støy), lysmålingen er 3D Matrix, og den har fått en helt nye bildeprocessor. Antakelig et av de aller beste DSLR akkurat nå. D70s utmerker seg med god blitzstyring, en kanforøvrig se på høy oppløsning med en viss skepsis, og D70s har heller ikke så verst støydata på høye ISO verdier. Det vil altså si at det som kan se ut som radikale forbedringer, ikke nødvendigvis vil gi tilsvarende bedre bilder. D70s har vist seg som et meget bra kamera. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Tror ikke objektivene dine bør være grunnlaget for en avgjørelse rundt valget av DSLR.Av de Pentax K-mount objektivene du besitter er det bare 50mm f1.7 som er noe særlig- og som kan gjøre noe som helst på et DSLR. Du vil ha problemer med både fokus og lysmåling. 6802223[/snapback] Enig med Svein Gunnar, det du har av Pentax utstyr vil du ikke ha fryktelig mye glede av, så ikke la det påvirke valg av ny modell. Du har rett i at D70s erstattes av D80, men det gjør ikke D70s dårligere. Mitt råd er imidlertid å vente litt. Det er straks Photokina og mange lanseringer er allerede gjort, men det kommer nok flere. De som allerede er lansert er så nye at de ikke er i butikkene ennå og heller ikke testet. Jeg ville sett an til 400D og D80 er i butikkene og er testet. Da kan du lese noen tester og sammenligne modeller selv. Lenke til kommentar
Fotoboy Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg er i en lignende situasjon som Paulinfrancis med hensyn til om jeg skal bygge videre på mine gamle Pentax objektiver når jeg skal oppgradere til dslr. Har en rekke manuelle Pentax objektiver: 28/2,8 - 35/2,0 - 50/1,4 - 105/2,8 - 40-80/2,8-4 - 35-80/4-5,6. Eneste som har blenderautomatikk og AF er 35-80. Ellers er alle helt manuelle objektiver fra perioden 1977-ca 1985. Er veldig usikker på om jeg kommer til å bruke disse manuelle objektivene selv om jeg velger k-fatning. Ut fra hva jeg har lest ser K100D ut til å være en verdig kandidat. Samsung GX-1L er svært prisgunstig med to objektiver. Det som gjør meg usikker med hensyn til å velge Pentax/Samsung fremfor Canon/Nikon er at det knapt finnes en fotoforetning som har Pentax/Samsung, og at Canon/Nikon nesten er enerådende i fotomiljøer. For Paulinfrancis kan det være en fordel å velge et merke som flere i fotogruppa har dersom hun ser et poeng i å kunne prøve eller låne objektiver og annet tilbehør av noen av de andre i gruppen. Ser at en av nettbutikkene selger Nikon D70s med 18-70 mm for kr 7.155. Med tanke på at objektivet er lagt bedre enn 18-55 objektivet som leveres med 350D er vel ikke dette så gal pris? D70s har vel en stor fordel fremfor Pentax/Samsung med hensyn til at det kan ta flere bilder i serie. Det har betydning dersom du tar snowboard bilder. Har jeg rett i at Canon/Nikon har nesten hele markedet? Er det noen som kjenner markedsandelen til de ulike produsentene innenfor dslr markedet? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 ....Av de Pentax K-mount objektivene du besitter er det bare 50mm f1.7 som er noe særlig- og som kan gjøre noe som helst på et DSLR. Du vil ha problemer med både fokus og lysmåling. .... 6802223[/snapback] A 50mm 1,7 er som det fremgår av typebetengelsen et automatisk objektiv, i hvert fall når det gjelder eksponering. Du vil med andre ord ikke oppleve problemer med lysmåling. Med de to andre objektivene vil du få en slags semiautomatikk. Du trykker rett og slett AE knappen, da måles lyset og lukketid bestemmes av kamera. Når dette sitter i fingrene er det helt kurant. La meg føye til at jeg har et eksemplar av Sirius zoomen. Den vil jeg ikke anbefale å bruke som noe som helst annet enn papirvekt ;-) Sigma objektivet har jeg ikke kjennskap til. Når det gjelder tilgjengelighet for Pentax i Norge er det mye som tyder på at dette vil endre seg i nær framtid (les etter Photokina). Ellers har jeg lyst til å komme med standardrådet. Ta deg en tur i butikken, kjenn og føl på de ulike alternativene. Kikk i søkeren, prøv ut om fingrene dine finner knappene greit. Til syvende og sist vil ofte bruksegenskapene og ergonomien være det som har mest betydning. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 For Paulinfrancis kan det være en fordel å velge et merke som flere i fotogruppa har dersom hun ser et poeng i å kunne prøve eller låne objektiver og annet tilbehør av noen av de andre i gruppen. Hun = Han Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå