Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Egnet Routermodem til IP Telefoni

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå hatt IP telefoni fra Telio i to og ett halvt år.

Dette har fungert meget bra med mitt Billion myGuard 7500GL routermodem.

Da denne tok kvelden i vår pga tordenvær måtte jeg finne en erstatning og har siden forsøkt følgende :

Billion Bipac 7202G

Zyxel Prestige 600 Series (model P-660HW-T3)

Zyxel Prestige 600 Series (model 650R-33)

Problemet mitt er at jeg ikke får ringt enkelte andre som er Telio kunder, jeg kan ringe til fasttelefon, mobil og utland. Det merkelige er at jeg kan ringe til noen men ikke andre Telio kunder......

Jeg har forsøkt alt når det gjelder innstillinger av brannmur, DMZ og NAT.

Jeg fikk heldigvis tak i den siste Billion Bipac 7500G som komplett hadde så jeg er berget så lenge den fungerer.

Jeg lurer på om andre har erfaringer med routermodem som fungerer godt med Telio IP telefon og som har FUNGERENDE QoS.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, jeg hadde Telio før, men jeg fikk aldri sip informasjonen som trengs for å benytte eget utstyr? Hvordan har du fått til dette?

Jeg har prøvd noen VoIP'er - generelt er den beste hjelpen jeg kan gi deg å si - ikke velg ZyXel! Kundesupport som er av aller aller værste sort, og en firmware update rutine som er under enhver kritikk. Har blitt veldig glad i D-Link sin DVL-2001-S, som desuten er den rimeligste som er å få kjøpt i Norge. Aner ikke om QoS'en er noe tess, bruker egen gateway til dette (Clarkconnect linux server).

Lenke til kommentar
Hm, jeg hadde Telio før, men jeg fikk aldri sip informasjonen som trengs for å benytte eget utstyr? Hvordan har du fått til dette?

Jeg har prøvd noen VoIP'er - generelt er den beste hjelpen jeg kan gi deg å si - ikke velg ZyXel! Kundesupport som er av aller aller værste sort, og en firmware update rutine som er under enhver kritikk. Har blitt veldig glad i D-Link sin DVL-2001-S, som desuten er den rimeligste som er å få kjøpt i Norge. Aner ikke om QoS'en er noe tess, bruker egen gateway til dette (Clarkconnect linux server).

6800211[/snapback]

Jeg bruker ikke eget utstyr og har ikke fått sip informasjon fra Telio......

Jeg bruker eget router/modem som Telios IP telefonadapter er koblet til.

Når jeg snakker om instillinger i brannmur, dmz og NAT er det routeren jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Hei hei, jeg selv har problemer med telio. jeg har hatt telio i en stund nå. og alt har fungert supert. Nå trengte jeg trådløst nett, den skyld kjøpte jeg meg en trådløst ruter. jeg koblet den opp på kabelen som kommer ut videre fra telioadaptern. (jeg mener den kabelen som jeg hadde i pcen før) men det funka dårlig. plutselig så jeg at den rutern heter Zyxel prestige 600 series. og gamle modeme jeg hadde koblet på etter adsl splittern het akkurat det samme. derfor så koblet jeg ut den gamle modeme og kobla opp den nye. da fikk jeg opp nette trådløst heldigvis men da mista jeg telio. Det ligger ingen ip adresse i telefon porten på telio adaptern. veit ikke hva jeg burde gjøre nå egentlig altså... hadde vært hyggelig hvis noen kunne ha hjalpt. har sendt mail til kundeserviece på telio og telenor. men dem er litt trege som jeg har skjønt!

Lenke til kommentar

Hvis du har det nye adapteret fra telio med lan og wan.

Eller lan og pc som det kansje står så bør du bruke ett bridge modem.

Selv hvis du har telenor, du kan sette opp telio boksen med

PPPoe. Da kommer du rett på nett uten noen form for brannmur.

Så kan du koble pc eller router i lan(pc) porten på

telio adapteret. Qos skal vist virke til en vis grad med det oppsettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...