Gå til innhold

Koble fire lydkort til ett sett høytalere


Anbefalte innlegg

Jeg har bygd en PC til gamle Win9x/DOS spill som har følgende lydkonfigurasjon:

 

AWE64 Gold

Gravis Ultrasound Max

Roland SCC-1

Roland LAPC-I

 

Høytalerene jeg vil koble til er ett sett Klipsch Promedia Ultra 2.0.

Vet ikke helt hva jeg trenger for å kunne få til dette. finnes det en enkel enhet med fire minijack inputs og en minijack output? Se vedlegg for illustrasjon over oppsett

Sound_Setup.bmp

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bygd en PC til gamle Win9x/DOS spill som har følgende lydkonfigurasjon:

 

AWE64 Gold

Gravis Ultrasound Max

Roland SCC-1

Roland LAPC-I

 

Høytalerene jeg vil koble til er ett sett Klipsch Promedia Ultra 2.0.

Vet ikke helt hva jeg trenger for å kunne få til dette. finnes det en enkel enhet med fire minijack inputs og en minijack output? Se vedlegg for illustrasjon over oppsett

6799739[/snapback]

 

Ønsker du å kunne ha lyd fra alle samtidig? I så fall må du skaffe deg en (linje)mikser av et eller et annet slag. Skjekk musikkbutikker som fx riff.no eller kickmusic.no.

 

Ellers så mener jeg å ha sett noen switchbokser for phono et eller et annet sted. Clas Ohlsson, muligens, men da får du bare lyd fra en av gangen. Kjenner du noen som kan lodde, kan du få laget deg en switchbox, evt om du har en vgs med elektro i farvannet.

 

Å bare koble sammen utganger vil neppe funke og vil gjerne kunne ødelegge et eller et annet.

 

 

M.

Lenke til kommentar

Best med noe som takler fire kanaler på en gang ja, men det burde også holde med noe som takler to kanaler på en gang. Ingen spill jeg har kommet over som har mulighet for å bruke mer enn to lydkort samtidig.

 

Er nok en type mikser jeg trenger ja :hmm:

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Best med noe som takler fire kanaler på en gang ja, men det burde også holde med noe som takler to kanaler på en gang. Ingen spill jeg har kommet over som har mulighet for å bruke mer enn to lydkort samtidig.

 

Er nok en type mikser jeg trenger ja  :hmm:

6799879[/snapback]

 

Ser ut som om det rimligste er en Behringer 502 Jeg gjorde et kjapt søk etter linjemiksere (som burde være billigere) men de er stort sett i proffutførelse med ditto priser.... Hvis du vil ha opp alle lydkortene samtidig, så må du opp på en 1002

 

Jeg tror begge disse har phono + stor jack inn og ut, så du trenger noen overganger i hvert fall for minijackene dine.

 

 

Edit: Fant BehringerMX 400, firekanals linjemixer til ca 200 kr, men jeg lurer på om den er mono...

 

NB, jeg garanterer ikke at de butikkene jeg viser til har de beste tilbudene på ting, det er litt halvtilfeldige valg.

 

 

Lykke til!

 

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Best med noe som takler fire kanaler på en gang ja, men det burde også holde med noe som takler to kanaler på en gang. Ingen spill jeg har kommet over som har mulighet for å bruke mer enn to lydkort samtidig.

 

Er nok en type mikser jeg trenger ja  :hmm:

6799879[/snapback]

 

Ser ut som om det rimligste er en Behringer 502 Jeg gjorde et kjapt søk etter linjemiksere (som burde være billigere) men de er stort sett i proffutførelse med ditto priser.... Hvis du vil ha opp alle lydkortene samtidig, så må du opp på en 1002

 

Jeg tror begge disse har phono + stor jack inn og ut, så du trenger noen overganger i hvert fall for minijackene dine.

 

 

Edit: Fant BehringerMX 400, firekanals linjemixer til ca 200 kr, men jeg lurer på om den er mono...

 

NB, jeg garanterer ikke at de butikkene jeg viser til har de beste tilbudene på ting, det er litt halvtilfeldige valg.

 

 

Lykke til!

 

M.

6799934[/snapback]

 

Interessant. Ser ut til man er på rett spor nå. Har ikke så mye kunnskap om dette. Stor jack inn og ut? Hva er dette?

Lenke til kommentar
Interessant. Ser ut til man er på rett spor nå. Har ikke så mye kunnskap om dette. Stor jack inn og ut? Hva er dette?

6799967[/snapback]

 

Maken til minijack men ca 6mm tykk. Brukes til bla hodetelefoner på stereoanlegg.

 

Du kan laste ned bruksanvisninger for mikserene på Behringer.com, da ser du bedre hvordan du kobler det, ellers regner jeg med at de du eventuelt kjøper mixeren av kan si hva du trenger om du viser dem diagrammet ditt.

 

M.

 

Edit: markup feil.

Edit2: Bare spør om det fortsatt er uklart med inn- og utganger, men jeg har ikke tid til å skjekke manual nå.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Interessant. Ser ut til man er på rett spor nå. Har ikke så mye kunnskap om dette. Stor jack inn og ut? Hva er dette?

6799967[/snapback]

 

Maken til minijack men ca 6mm tykk. Brukes til bla hodetelefoner på stereoanlegg.

 

Du kan laste ned bruksanvisninger for mikserene på Behringer.com, da ser du bedre hvordan du kobler det, ellers regner jeg med at de du kjøper mixeren av kan si hva du trenger om du viser dem diagrammet ditt.

 

M.

 

Edit: markup feil.

Edit2: Bare spør om det fortsatt er uklart med inn- og utganger, men jeg har ikke tid til å skjekke manual nå.

6800002[/snapback]

 

OK. Takk for hjelpen :) Skal sjekke ut manualen

Lenke til kommentar

Dersom du ikke trenger lydnivå-justering så kan det gjøres fryktelig enkelt. Grunnen til at du ikke bare kan koble dem sammen er at du vil kortslutte utgangene mot hverandre. Det du kan gjøre er å koble sammen alle jord til en felles jord vha 10kOhm motstander. Det må gjøres to ganger, en for hver kanal. Deretter gjør du det samme med høyre og venstre lydkanal (altså 10kOhm fra lydkort til felles punkt). Du vil tape 6dB i signalnivå på dette Du vil da få fire punkter som er henholdsvis høyre jord, venstre jord, høyre + og venstre +. Dette er den absolutt enkleste måten å gjøre det på. Dersom du vil bli litt avansert, kan du koble inn en variabel motstand på hvert av signalene, slik at du kan justere lydnivå, men da begynner det fort å bli mye signaltap, og mye sjau.

 

Motstandene vil ikke koste deg mange kronene uansett, og du kan vel justere nivå i spillene/programmene?

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Dersom du ikke trenger lydnivå-justering så kan det gjøres fryktelig enkelt. Grunnen til at du ikke bare kan koble dem sammen er at du vil kortslutte utgangene mot hverandre. Det du kan gjøre er å koble sammen alle jord til en felles jord vha 10kOhm motstander. Det må gjøres to ganger, en for hver kanal. Deretter gjør du det samme med høyre og venstre lydkanal (altså 10kOhm fra lydkort til felles punkt). Du vil tape 6dB i signalnivå på dette Du vil da få fire punkter som er henholdsvis høyre jord, venstre jord, høyre + og venstre +. Dette er den absolutt enkleste måten å gjøre det på. Dersom du vil bli litt avansert, kan du koble inn en variabel motstand på hvert av signalene, slik at du kan justere lydnivå, men da begynner det fort å bli mye signaltap, og mye sjau.

 

Motstandene vil ikke koste deg mange kronene uansett, og du kan vel justere nivå i spillene/programmene?

 

-Ko_deZ-

6800050[/snapback]

 

Volumjustering kan enkelt gjøres i software ja

 

Mulig det du bekriver er fryktelig enkelt for de som kan dette. Desverre har jeg null erfaring med å koble ledninger/elektrisk utstyr. :no:

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

Lette litt rundt på nettet og tror jeg nå har funnet en liten og fin mikser er helt perfekt til mitt bruk. Rolls MX42 RCA Stereo Mini Mixer.

 

"The Rolls MX42 Stereo Mini Mixer Is A Four Channel Mixer With Stereo RCA Inputs, and A Stereo RCA Output. The Unit Is Completely Passive and Utilizes Stereo Potentiometers. Ideal For Submixing Stereo Sources Such As DVD Players, CD Players, MP3 Players Etc."

 

http://www.amazon.com/Rolls-MX42-Stereo-Mi...cal-instruments

Lenke til kommentar
Lette litt rundt på nettet og tror jeg nå har funnet en liten og fin mikser er helt perfekt til mitt bruk. Rolls MX42 RCA Stereo Mini Mixer.

6808115[/snapback]

Den der ser rimelig perfekt ut, ja. Innmaten i den boksen er temmelig nøyaktig hva Ko_deZ foreslo. Til den prisen lønner det seg knapt å bygge selv... :)

 

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...