Kenneth Dammyr Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Lenge har det kun vært et reelt opptaksmedium for folk flest. I riktig gamle dager var VHS alternativet, så ble det diverse mindre videobånd før dagens DV-standard tok over. Nå er det kanskje på tide å lukte på en ny mulighet? Vi lukter på en hardiskvariant! Les mer Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det står i testen: For eksempel at en hest tråkker på det så vil harddisken og alle sommerfilmene være ødelagt for godt, i motsetning til en miniDV-tape hvor du bytter kassett jevnlig og legger dem bort. Men jeg håper da inderlig at de som kjøper et slikt kamera laster over filmene til en datamaskin omtrent like jevnlig som man skifter DV-tape. Det er jo ingen hemmelighet at harddisker kollapser fra tid til annen... Dessuten - 30GB er jo ikke på langt nær nok til å ta vare på alt man filmer før man skifter kamera (normalt i hvert fall), så backup/overføring av film er en nødvendighet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Lenge har det kun vært et reelt opptaksmedium for folk flest Ett, ikke et. Denne setningen var forvirrende. Og det heter harddisk, ikke hardisk. edit: urg. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Ein liten skrivefeil i linken til guiden til opptaksmedium på side to: optpaksmedier Av tilkoblinger finner vi en merkbar ting bortsett fra de naturlige. Dette er en plugg som det kun står ”remote” på. Noen søk på internett rundt dette gjør oss ikke spesielt mye klokere, men vår fornuftige sans forteller oss at du antakelig kan koble sammen to eller flere slike kameraer og la de utveksle innstillinger.Min fornuftige sans seier at ein mest sannsynleg kan kople til ein fjernkontroll, slik som dei mange LANC-kontrollarane sin finn. Den gjer kanskje at ein kan styre start/stopp av opptak, zoom og fokus. Skal ikkje seie det sikkert, men Camcorderinfo.com seier dette om SR100: This port allows the user to directly connect a remote control to the camcorder body. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Fixed, fixed and fixed. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) det står fortsatt "harddisk" med én d flere steder. Det skal altså være to. Forøvrig skuffende at dette kameraet ikke begeistret mer enn det gjorde, for jeg hadde veldig store forventninger til det og håpet at det endelig var kommet et harddisk-basert kamera som traff spikeren på hodet. Du nevner forresten ingenting om videokvalitet ifht kompresjon og muligheter for å endre denne, hva det har å si for kvalitet og lagringsplass osv. Kan du teste dette og legge til et avsnitt eller to til artikkelen din? Endret 5. september 2006 av asbjornu Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Du kan velge tre kvalitetsmoduser. På beste kvalitet kan du spille inn 7 timer. 7(t)*60(m)*60(s)25200 sekunder 28608 Megabyte(harddisk) / 25200 = 1,13MegaBytes/s = 9,04Megabits/s (trekk fra litt til lyd) Komprimeringen skjer i MPEG2, det samme som DVD. En DVD har ifølge Wikipedia en bitrate på mellom 3 og 10 Mb/s. Altså er komprimeringen helt på høyde med DVD. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Forøvrig skuffende at dette kameraet ikke begeistret mer enn det gjorde, for jeg hadde veldig store forventninger til det og håpet at det endelig var kommet et harddisk-basert kamera som traff spikeren på hodet.Kanskje Sony HDR-SR1 vert betre. Det bruker òg MPEG2 til SD-opptak, men MPEG4 (AVCHD) til HD. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Akkurat. Jeg blandet kanskje dette kameraet med SR1 jeg da, for jeg mente det skulle ha MPEG-4-komprimering. Da får jeg bare vente på en SR1-test og håpe at jeg ikke blir skuffet når den kommer. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 SR1 er skrevet opp, det virket utifra bildene som et langt mer gjennomført kamera. Nå er det snart tomt på hylla for kameraer uansett, så vi må få inne noe nytt. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Høres helt fortreffelig ut! Gleder meg til en SR1-test! Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Stod det pris der? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 På SR90? Det vert nemnt at det koster over 8500kr nederst på side tre av testen. Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 På SR90? Det vert nemnt at det koster over 8500kr nederst på side tre av testen. 6870985[/snapback] jepp, takk Skal lese mer nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg