GTS Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Hva er egentlig Intel Itanium? Hva vil det si at det er en 64-bits CPU? Kan den da brukes til vanlige hjemme-CPer, eller er den kun bra i servere? HVordan er dens ytelse i forhold til Pentium II Xeon? Jeg har lagt merke til at Itanium kjører på en forholdsvis lav klokkefrekvens...er den sånn som Athlon XP, at ikke klokkefrekvensen sier alt om den ytelse? Lenke til kommentar
Eudoxos Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Itanium er en prosessor fra Intel som først og fremst er beregnet for servere. Den har et helt nytt instruksjonssett noe som vil si at for å kunne kjøre vanlige programmer laget for Intels x86-instruksjonssett må du gjøre dette om til Itanium-instruksjoner, en prosess som får Itanium til å kjøre disse programmene saktere enn f.eks P4. Operativsystemet må vel etter som jeg har forstått være laget spesielt for Itaniums instruksjonssett. Så sant du får tak i de programmene du tregner, kompilert for Itanium, så skulle det ikke være noe problem å ha Itanium. Men jeg tror det vil bli vanskelig å få tak i Itanium-versjoner av alt. Derfor vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe Itanium til hjemmebruk... Det at prosessoren er 64-bits vil si at i stedet for å kunne behandle 32 bits (4 bytes) på en gang, kan prosessoren behandle 64 bits (8 bytes) på en gang. -- Eudoxos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå