fffuuu manchu Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Hei. Jeg har et gammelt hovedkort (MSI K8N NEO4-F) som bråker veldig. Jeg åpnet opp kabinettet og fant ut at det var den viften som sitter på selve kortet som bråkte. Den nede til venstre. Fant ut at det var den som bråkte ved å blåse på den med kompressor en gang jeg skulle fjerne støv. Det jeg da lurer på er om det går ann å bare koble ifra denne viften? Den ser ikke ut til å være koblet til noe spesielt. Ser mest ut som den bare er overflødig. Håper på ikke-forvirrende svar, da jeg ikke er noen ekspert på data. --Bakkland Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 det er chipsett vifta de . den må du ha. kan kjøle den passivt, men det er ofte konflikt med skjermkort. har du etsvært skjermkort som er over? du kan plugge ut vifta og sette den inn i kontakten som er midt på kortet. den kan du regulere med speedfan. Lenke til kommentar
fffuuu manchu Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Takk for kjapt svar. Jeg har skjermkortet mitt rett over chipset-vifta, så hvis det kan bli konflikt med det tror jeg ikke jeg skal kjøle den passivt. Og på kontakten midt på kortet er prosessor-vifta koblet på, men jeg ser når jeg kikker inn i maskinen at jeg muligens kan sette den over på en annen kontakt, som befinner seg nede på høyresiden av prosessoren. Men kan jeg dempe farten på vifta med speedfan (regner med det er det programmet brukes til) tilstrekkelig nok til at det ikke blir mer støy? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 jeg brukte en manuell spennings regulator. før jeg viste om speed fan. senker du hastighet med 40% blir det mye stillere. slik jeg merket på mitt kort er det bare en kontakt speedfan funker på Lenke til kommentar
fffuuu manchu Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Ok. Jeg får prøve Speedfan da. Men jeg får vel ikke overopphetingsproblemer hvis jeg senker den til 40%? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 mente senke med 40% til 60% går vel på 8000 rpm. så et et sted melom 4-5000 rpm. Lenke til kommentar
fffuuu manchu Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Ok. Skal prøve dette nå idag. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Du kan med stor fordel kjøpe deg en slik: + Ren kobber , stille , kjøler supert . - Mangler RPM sensor avlesning http://www.microplex.no/product.aspx?pid=CCBA1C&mcat=c45 Har samme selv på mitt NF4 hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå