Gå til innhold

PK, AK og nå WK

Anbefalte innlegg

Om Pål virkelig ønsker å dele kunnskap så burde han formidle denne kunnskapen på en som tilgjengeligjør den på best mulig måte. Det gjør han ikke ved å legge blå tekst på svart bakgrunn eller ved å bruke animerte bakgrunner. Han formidler ikke teksten på en god måte ved å bruke Word til å lage nettsiden siden det for det første gjør det vanskelig for søkemotorer å forstå siden, det gjør det vanskelig for mange nettlesere å tegne opp siden og det gjør det vanskelig for blinde å få hørt teksten siden programmet deres ikke forstår nettsidas syntaks.

Men pål må gjerne bruke Word og uleselig design for min del, men jeg kommer ikke til å få stort ut av nettsiden hans.

Pål bryr seg ikke om søkemotor "hysteriet".

Som standard står f.eks Google innstilt til å vise 10 søkeresultater pr.side, en kan endre dette til 100.

Undersøkelser viser at personer er utålmodige og faktisk ikke blar lenger enn til side 3 (og da tror jeg at det var basert på 10 poster pr. side)

Å da sette tanker i hodet på Pål, om viktigheten å kode for søkemotorer er jo helt bak mål og mening. Pål har ingen kommersiell side, har ikke penger på hodet, ønsker kun å dele sin hobby med andre.

Når alternativet til Pål er ingen webside, så må du vel si deg enig i at han tross alt formidler teksten bedre enn alternativet som er ingen tekst.

Hvis du holdt på med akvarium og trengte hjelp til noe, var inne på et Akva Forum, fikk link til Pål sin side med tips om nettopp det du trengte hjelp til.

Da ville altså ikke du tatt i mot hjelpen, siden siden var så "dårlig" ?

Jeg er temmelig sikker på at du omså hadde gått inn i kildekoden for å hente kunnskapen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Som standard står f.eks Google innstilt til å vise 10 søkeresultater pr.side, en kan endre dette til 100."

En som snakker om hvor vanskelig alt er og hvor enkelt alt kunne ha vært vis ting var som du ønsket. Og samtidig snakker om hvordan folk selvfølgelig bare kan endre standardinnstilligene til Google...

ganja: Du er så langt utenfor virkeligheten at jeg ikke orker å bruke energi på å hjelpe deg inn ( beklager). Håper noen andre har krefter til å hjelpe deg....

Lenke til kommentar
Sida mi bruker wordpress. Har ikke den et personlig preg?

Hvorfor blir sidene til Pål hacket fordi han har installert wordpress?

Vil absolutt si at siden din har personlig preg.

Siden du bruker Wordpress, vil du anbefale det til Pål som har svært begrenset kunnskaper ?

Handler mest om å skru på datamaskinen og bruke nytteprogrammer som han har, f.eks Office, nettleser o.l.

En allminnelig databruker.

Var ikke ment at har en wordpress, ja da blir en garantert hacket. For slik er det jo ikke.

Men wordpress er ikke så lett som tråden kan late til, eller ?

Og det blir vel heller ikke lettere, skal en tilpasse Wordpress slik du har gjort.

Ut fra sidene dine, anslår jeg at du garantert ligger over gjennomsittet når det gjelder web-kunnskaper.

Hvordan tror du det ville vært for Pål, som ikke er på ditt nivå ?

Hvis du hadde laget en identisk lik side uten bruk av Wordpress, ville ikke det gitt deg enda mer ?

Jeg tror at for Pål ville det blitt svært - svært vanskelig å gjøre det samme som du har gjort med din side (personlig preg). Og Pål er nok ikke alene.

Hvordan blir det da med f.eks 40.000 av Pål som har "like" Wordpress sider ?

Roper du hipp-hipp-hurra, eller sier du kjedelig ?

Vi er forskjellige og jeg legger ikke skjul på at jeg verdsetter mye det visuelle, og følte meg veldig tilfreds på din side.

Andre er mer tekstbaserte og bryr seg ikke om det visuelle,

For å hoppe tilbake til det med hacking, så er det nå slik at kode som alle kan se (php i dette tilfelle), så vil det alltid være sikkerhetshull og en må ta høyde for dette, både med tanke på å sørge for alltid ha siste versjon av wordpress, samt helst følge med på forum o.a. med fokus på wordpress.

Kan ikke dette bli litt for mye for Pål ?

Ble litt bekymret når jeg fant denne på wordpress sitt forum

"Or, you had a weak password (a word found in a dictionnary). With an automated script, it is very easy, a simple question of time. And thanks to the editors you found in "Manage > Files", "Presentation > Theme editor", "Plugins > Plugins editor", "Links > Import links" and "Import", you can freely edit and import new files in your web folder. I told this security flaw to the developpers but they didn't care. It is there choices, they have to assume it "

Dette er da en bruker som skriver, men stemmer det at utviklerene ikke bryr seg, ja da er det ille.

Egentlig tviler jeg på det, tror at utviklerne bryr seg.

Legger ikke ut link, da posten handler om en som er blitt hacket (webhotellet da), og link til den hackete siden ligger på forumet, og har der en liten mistanke om at en faktisk talt får seg en trojaner ved å oppsøke siden. (såfremt en trykker på å innstallere Java tillegget som ønskes innstallert)

Jeg kunne jo ha trykket på innstaller og kommet tilbake med tilbakemelding, arg xxx Internet Explorer, siden IE tvang meg til å klikke. Hypnotiserte meg :ohmy:

Helt klart er det en svakhet at det også benyttes et default brukernavn, for kombinasjonen unikt brukernavn + passord er bedre enn fast brukernavn + passord.

Tar man også hensyn til at den vanlige bruker, har gjerne et enkelt passord, ja da har man i realitet en nesten åpen løsning.

En datamaskin utfører millioner av operasjoner i sekundet, veldig vanskelig å forstå for oss levende.

Tror du Pål tar dette passordet : #JhPNbiSv23b.LB#

eller blir det kanskje paaln ?

Det første har faktisk mening og er rimelig trygt.

#Jeg heter Pål Nordmann bor i Svaneveien 23b. Liker Blues#

Lenke til kommentar
"Som standard står f.eks Google innstilt til å vise 10 søkeresultater pr.side, en kan endre dette til 100."

En som snakker om hvor vanskelig alt er og hvor enkelt alt kunne ha vært vis ting var som du ønsket. Og samtidig snakker om hvordan folk selvfølgelig bare kan endre standardinnstilligene til Google...

ganja: Du er så langt utenfor virkeligheten at jeg ikke orker å bruke energi på å hjelpe deg inn ( beklager). Håper noen andre har krefter til å hjelpe deg....

Beklager, beklager.

I motsetning til deg, skal jeg bruke energi på å hjelpe deg, selv om det blir en avsporing.

Her er link til Google sine sider.

http://www.google.no/

Til høyre for boksen (der du skriver inn søkeord), finner du en link med navn Innstillinger, klikker du på denne kommer du til en ny side, her blar du ned til du finner Antall resultater, der finner du en nedtrekksliste som du kan velge antall poster. Velg det du ønsker og klikk så knappen Lagre innstillingene ( nede i høyre hjørne)

Grunnen til at jeg opplyste om muligheten til å endre antall poster, var enkelt å greit at det ville nok vært en liten mulighet for - Buhuu, Feil, Feil - Jeg viser 100 poster pr.side.

Har en liten mistanke om at et slikt svar faktisk kunne kommet fra deg, eller ?

Lenke til kommentar

Det spiller da ikke noen rolle om du bruker Wordpress eller noe annet hvis du har et svakt passord? Og Wordpress er virkelig enkelt å installere :) Og det hadde vært fantastisk å bytte ut alle piczo sider med standard Kubrikk tema til Wordpress ;)

Det at du går i fella og installerer et virus er da ikke Wordpress sin skyld?

EDIT: Gi meg en database med masse ord og jeg kan enkelt lage et skript som prøver alle passordene :)

Endret av Judofyr
Lenke til kommentar
Følgr Pål opp siden sin med sikkerhetsoppdateringer, vil han slippe dette problemet. Den vanligste måten populære tjenester og script blir hacket på er faktisk at inntrengeren finner en svakhet hos webhotellet, som en dårlig sikret og eksponert database. Den statiske siden som aldri hadde blitt noen kunnskapsbase, ville hatt like lett for å bli hacket, og hvis Pål skulle lært seg PHP utenom HTML og CSS (hadde han for det første brukt mye mer tid) men kunne også ha vært sikker på at siden kom til å bli hacket ved at noen skrev f.eks.

Ja, hvis Pål skulle lært seg PHP så ville det jo absolutt ikke blitt noe lettere.

Hvorfor skulle ikke en statisk side kunne bli en kunnskapsbase ?

F.eks siden:

http://lissies.gotdns.com/tips/tips.htm

Som er en statisk side med kjerringråd, der jeg tolker det dithen at brukere sender inn tips via mail.

Personen bak sidene legger ut eventuelle tips eller spørsmål.

Vil absolutt kalle siden en kunnskapsbase, da med forbehold om at kjerringråd er kjerringråd og råd som går mot helse, bør en vel rådføre seg med lege.

Selv om det å ta back-up er noe som man er sløve med så er det betydelig lettere med statiske sider kontra det å bruke f.eks database og PHP.

Man oppdaterer sidene lokalt og laster så opp, kontra en database der oppdatering skjer online.

Husk på at å hacke et nettsted kan sammenlignes med å bryte seg inn i et hus.

Var det da så smart å skrive den kode du skrev ?

At du i tillegg legger til: "En flott SQL-injection" kan lett skape et feil inntrykk.

Endret av ganja
Lenke til kommentar
Det spiller da ikke noen rolle om du bruker Wordpress eller noe annet hvis du har et svakt passord? Og Wordpress er virkelig enkelt å installere :) Og det hadde vært fantastisk å bytte ut alle piczo sider med standard Kubrikk tema til Wordpress ;)

Det at du går i fella og installerer et virus er da ikke Wordpress sin skyld?

EDIT: Gi meg en database med masse ord og jeg kan enkelt lage et skript som prøver alle passordene :)

Helt klart ikke, absolutt ingenting i mot Wordpress her, tror faktisk at jeg ville anbefalt Wordpress for de som ville ha en ferdig løsning for blogg.

Men ville også sagt at jeg tror det er en tildels krevende løsning og en dermed trenger litt kunnskaper.

Så jeg sender ikke mail til Pål med melding :

Opprett deg Wordpress blogg, er kun et par klikk for å innstallere, du vil aldri få problemer. Lett som bare det.

Har en liten tanke om at artikler og kommentarer i bloggen er gull verdt for eier av bloggen, og da er det absolutt ikke hyggelig skulle man miste alt.

Derimot sender Pål meg en mail om at han skal prøve seg på Wordpress, ja da skal jeg såklart si: Sporty gjort !! Og kan jeg hjelpe med noe, så skal jeg såklart hjelpe.

Lenke til kommentar

Dette er muligens en avsporing men følte for å klarne opp dette med hvilken verdi som gjelder for et element med mange verdier.

Videre er det absolutt ikke så enkelt å forstå det med arv o.l. i CSS.

F.eks:

#test {
color:#CC9900;  /*oransj*/
}
#test i {
color:#0033CC;  /*blå*/
}
.tull p i {
color:#669900;  /*grønn*/
}
p i {
color:#FFFF00;  /*gul*/
}
i {
color:#990000;  /*rød*/
}

<div id="test">
        <div class="tull"><p><i>hvilken farge</i></p></div>
</div>

Hvilken farge blir det på teksten "hvilken farge" ?

Tror nok de aller fleste vil synes det er veldig vanskelig å svare på og blir nødt til å teste koden.

6803819[/snapback]

Dette er egentlig ikke så vanskelig å finne ut, bare man vet hvordan.

Hvordan finne ut hvilken verdi som et element kommer til å få:

Start med tre nummer: 000

Har selectoren noen ID? Viss ja, øk første nummeret med med en for hver ID (f. eks selectoren har en ID, da blir det 100).

Har selectoren noen klasser (pseudo-klasser telles også her)? Viss ja, øk det andre nummeret med en (f. eks. viss den tilhører to klasser blir det 020).

Har selectoren noen tager? Viss ja, øk siste nummeret med en for hvert element (f. eks selectoren har en tag, da blir det 001).

I tilfelle i sitatet blir det:

#test { color:#CC9900; } 100

#test i { color:#0033CC; } 101

.tull p i { color:#669900; } 012

p i { color:#FFFF00; } 002

i { olor:#990000; } 001

Da kan man enkelt se at det er fargen #0033cc (blå) skriften får (det er det høyeste sifferet som gjelder).

Kilde: Head First HTML with CSS & HTML - O'REILLY

EDIT: Dette står også i CSS offisielle dokumentasjon

EDIT2: Det er også en artikkel på HTML Dog om dette temaet.

Endret av bynhffba
Lenke til kommentar
Hva er det du har den kaffen din egentlig? Vi er på vei mot et mer åpent og brukervennlig internett, der innhold kan leses av alle, uavhenig av diverse funksjonshemninger brukeren måtte ha. At det blir jobbet mot en standard er helt naturlig, og egentlig helt bak mål at dette ikke har vært i større fokus før nå.

Hva tror du hadde skjedd om du ville fremkalle noen bilder fra en "vanlig" analog film hvis det ikke var satt en standard for dette? ISO/ASA verdien, størrelsen på filmen (35mm) osv. Da kunne du bare fremkalt bildene dine hos den ene butikken som solgte akkuratt disse filmene. Syns du et slikt monopol er helt greit?

Edit: Skrivefeil

Jo, stemmer sikkert det at man er på tur mot et mer "åpent" og brukervennlig Internett.

Poenget var da at det blir så kompleks at det ikke er rom for Pål.

Åpent uthever jeg da det kan jo også bety åpent i den forstand at en kan bruke sin ytringsfrihet uten sanksjoner.

Dette er innskrenket. I dag googler arbeidsgivere både arbeidere og eventuelle nye. Myndigheter følger også godt med.

Helt, helt galt spør du meg, Internett bør ha en uhøytidelig form, der personer kan "leke", dette kan være å ta stå for et annet synspunkt enn det en egentlig gjør i virkeligheten. Hvorfor ?

Jo, for enhver debatt har godt av å få belyst alle sider, og da bør fokus ikke være på person med på ordene.

Ender vel med et Internett for AK, PK og WK ?

Nåde den som sier imot "eliten".

Var inne på et forum for en stund siden, og "avsporet" debatten, fikk en kraftig advarsel fra moderator om å holde meg til tema.

Svarte moderator med at vi mennesker er ulike, hvis du sier gul tenker jeg på solen, mens naboen kanskje tenker på plommen i egget.

Opplyste moderator om at jeg brukte en høflig tone, og kanskje moderator heller burde bruke sin tid på de trådene der brukerne slengte dritt til hverandre, som jeg absolutt ville legge under avsporing.

Da ble jeg kastet ut.

Eneste monopolet jeg har sansen for er forbruker-monopolet, og det går overhodet ikke overens med dagens "markeds-styrte" samfunn.

Man sier at konkurransen fungerer, alt blir så bra.

Men det er vel ikke slik ?

Er det heller ikke slik at konkurransen bringer frem det verste i en ?

Hvorfor doper idrettsfolk seg ?

Hvorfor går store bedrifter nesten over "lik" for å kapre marked ?

Er det egentlig ikke anstendighet som burde vært i stedet for konkurranse ?

Se på Norge, det er jo store bedrifter og kjeder som i all hovedsak er enerådende, og det er jo absolutt grunn til å tro at de titter litt ihverandres prisliste.

Det ender nok på monopol, uansett hvordan en vrir på det.

Ja, jeg er enig med deg, det burde vært fokus på standardene forlengs, men tror også at man burde tatt det litt roligere i svingene (dvs styre utviklingen)

Nå virker det jo som om det langt på vei er bare å klaske igjennom standarder, der man tar pent lite hensyn til fortiden. Og blir forbrukere tatt hensyn til ?

Forbruker Internett eller kommersielt Internett ?

Slagordet til standardene burde jo være: "Oppgrader deg, eller piss off"

Hvem blir skviset ut ? Er det ikke nettopp de med minst muligheter ?

F.eks personer som ikke har råd til å kjøpe ny programvare.

Og er ikke dette et tydelig tegn på et kommersielt Internett ?

Ellers når det gjelder data generelt har jeg som forbruker ingen problemer med at det finnes mangfold, og setter absolutt intet krav om at alt skal fungere på alle plattformer.

Ved å legge listen så høyt tror at man kveler alt som har med skaperglede å gjøre.

Burde ikke ukjente Mr.X ha lov til å utvikle f.eks FebOS, et operativsystem som i meget begrenset grad følger noen standarder , da Mr.X ikke har kompetanse nok til å inkludere alle standarder ?

For da også svare på filmen din, hva er så galt med at Mr. X lager et kamera med en helt ny type filmrull, som jo da naturligvis må fremkalles i spesielle butikker ?

Klart må forbruker ta en sjanse, men samtidig så gir det jo mangfold og det man kan kalle "sunn" konkurranse.

Er ikke dette et bedre alternativ enn en verden kun for de "store", der det vel snart er tatt patent på "blomster", plukker du en rose koster det 50 kr.

At Internett skal være åpent , en smeltedigel der alle plattformer kan møtes, er jo en veldig god tanke, men det må jo ikke bli slik at den vanlige forbruker blir skivset ut, siden alt blir så kompleks.

Nå har jeg vel skrevet meg til Sibir her :ohmy:

Får sikkert kjeft av moderator for å spore av debatten, men det får så være.

Lenke til kommentar
Dette er muligens en avsporing men følte for å klarne opp dette med hvilken verdi som gjelder for et element med mange verdier.

Hei, vil nå heller kalle det for en "innsporing" (nyttig - nyttig info), det er vel jeg som har avsporet i alle retninger.

Så jeg sier takk for meg, og slipper friskt blod til.

Lenke til kommentar
Følgr Pål opp siden sin med sikkerhetsoppdateringer, vil han slippe dette problemet. Den vanligste måten populære tjenester og script blir hacket på er faktisk at inntrengeren finner en svakhet hos webhotellet, som en dårlig sikret og eksponert database. Den statiske siden som aldri hadde blitt noen kunnskapsbase, ville hatt like lett for å bli hacket, og hvis Pål skulle lært seg PHP utenom HTML og CSS (hadde han for det første brukt mye mer tid) men kunne også ha vært sikker på at siden kom til å bli hacket ved at noen skrev f.eks.

Ja, hvis Pål skulle lært seg PHP så ville det jo absolutt ikke blitt noe lettere.

Hvorfor skulle ikke en statisk side kunne bli en kunnskapsbase ?

F.eks siden:

http://lissies.gotdns.com/tips/tips.htm

Som er en statisk side med kjerringråd, der jeg tolker det dithen at brukere sender inn tips via mail.

Personen bak sidene legger ut eventuelle tips eller spørsmål.

Vil absolutt kalle siden en kunnskapsbase, da med forbehold om at kjerringråd er kjerringråd og råd som går mot helse, bør en vel rådføre seg med lege.

Selv om det å ta back-up er noe som man er sløve med så er det betydelig lettere med statiske sider kontra det å bruke f.eks database og PHP.

Man oppdaterer sidene lokalt og laster så opp, kontra en database der oppdatering skjer online.

Husk på at å hacke et nettsted kan sammenlignes med å bryte seg inn i et hus.

Var det da så smart å skrive den kode du skrev ?

At du i tillegg legger til: "En flott SQL-injection" kan lett skape et feil inntrykk.

6809511[/snapback]

Å sende inn mail til Pål vil jo være ressurs- og tidkrevende for stakkars Pål som ikke har tid til å lære seg grunnleggende HTML.

Søk på "sql injections", og du får bedre eksempler en mitt (som forøvrig inneholder feil).

Å påstå at WP er utrygt fordi Pål potensielt kan velge et lett passord blir bare tull. Pål vil antageligvis ha det samme passordet på FTP-kontoen sin, og er dermed like langt. Det er ikke noe vanskeligere å gjette passordet til FTP enn WP.

Lenke til kommentar

For å prøve å dra det litt tilbake: I de aller fleste tilfeller lager man standarder for å gjøre livet enklere for folk, inkludert utviklere og brukere med diverse hemninger. Standarder kan være kompliserte, men heldigvis finnes det i dette tilfellet (HTML/CSS) flere gode nettsider hvor man kan få hjelp til å lære seg standardene, uansett kunnskapsnivå. Om man ikke har tid, greit nok, men da må man antageligvis betale i form av færre besøkende.

Mange kommer til dette forumet og ber om hjelp. Om de da ikke følger standardene ser jeg på det som en selvfølge at folk hinter om at bruk av standarder gjør livet enklere for de fleste, og at man gjør dette på en høffelig/respekterende måte. Om personen som trenger hjelp fortsatt ikke er interessert i lære seg standardene, så bør personen fortsatt få hjelp til problemet sitt. Men litt press for å følge standardene---som ofte også løser mange problemer på en enklere måte---skader ikke.

Endret av balletryne
Lenke til kommentar

Nå må vi ikke glemme at vi som svarer på spørsmål her på forumet gjør det av egen fri vilje. Hvis vi mener det er feil å drive med vranglære, eller at det er mer ressurskrevende for oss å hjelpe en som driter i standardene står vi fritt til å la være og hjelpe. Da kan vi henvise til å lære seg ting på en skikkelig måte. Personen har jo tross alt brukt tid på å lære seg å kode med spagettitabeller eller hva det nå går i. Å omstille seg er ofte vanskeligere enn å lære seg rett fra begynnelsen av.

Nå begynner dette eksempelet med Pål å bli passe utvannet. Det er grenser for hvor lat han kan være. Hvis han har greid å laste opp en side med FTP, greier han å installere wordpress.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med balletryne og forsåvidt rødøyne også.

Vil gjerne ta opp en ting rødøye sa.

Hvis vi mener det er feil å drive med vranglære, eller at det er mer ressurskrevende for oss å hjelpe en som driter i standardene står vi fritt til å la være og hjelpe.

Jo det har vi jo absolutt rett til. Vi sier jo at vi må streve(prøve så godt vi kan) etter å følge standaren og burde vi ikke da streve etter å få andre til å følge standaren og?

Vi står jo til slutt med velge mellom å bruke resursser på å få folk til å bruke standaren eller å få sider som ikke følger standaren.

Vi kan til en viss grad være med å avgjøre hvor mye standaren blir fulgt.

Ja, Pål er noe skamvilt utvannet. Eid på høyt nivå. :p

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at vi skulle kutte ut å hjelpe de som ikke kan standarder fra før. Jeg sa klart og tydelig at vi hjelper de som er villige til å høre på oss. Enkelte mennesker er bare av den typen som vet best selv. De får bare ha det så godt. Slike folk finnes over alt, så det er bare å leve med dem. Jeg forklarer ikke hvordan du skal lage en tabell for å få et tokolonnersoppsett når det er mye enklere med <div> og CSS.

Lenke til kommentar
Jeg sa ikke at vi skulle kutte ut å hjelpe de som ikke kan standarder fra før. Jeg sa klart og tydelig at vi hjelper de som er villige til å høre på oss. Enkelte mennesker er bare av den typen som vet best selv. De får bare ha det så godt. Slike folk finnes over alt, så det er bare å leve med dem. Jeg forklarer ikke hvordan du skal lage en tabell for å få et tokolonnersoppsett når det er mye enklere med <div> og CSS.

Ok, hvis Pål skal høre på deg.

Å lage en infoside om akvariefisk er kjempebra, så lenge den ikke er skadelig for blinde Jonas, Dystre Eplepsileif og alle oss andre.

Tror du det blir noen side, eller ikke ?

Vil faktisk heller påstå at du har hjulpet Pål til å ikke lage noen side.

Tror jeg skulle ha klart å lirket frem en WK setning ala "Jeg forlater en side som bruker tabeller feil, med engang. Tabeller skal brukes til tabulær data."

Vet du hva jeg ville svart da ?

Synd, synd der mistet forumet en bruker.

For denne siden er jo bygget opp av tabeller, når du nevner tokolonners oppsett, ja så passer vel det fint akkurat for denne siden (forumet)

Da har du jobb ;)

Og når du er igang, kan du vel ta Norsk Webforum samtidig ?

Jeg har ingen problemer med at Norsk Webforum og dette forum bruker tabeller, tvert om forståelse for det.

Svaret er vel noe så enkelt som: Bruker fremfor standard.

Å sammenligne en on-line tjeneste med et FTP program, synes nå jeg blir helt feil.

Hvis jeg setter opp en innloggingsside på Internett, samt setter opp en FTP klient mot det samme området (websiden).

Opplyser at brukernavn er: aa og passord er: aa. Både for innloggingsside (php) samt for FTP klienten.

Så er det altså like lett å bryte seg inn på begge ?

.................................................

Jeg er ikke Pål, og jeg forstår at det å tenke som Pål er sikkert vanskelig for alle andre enn Pål. (spesielt på et forum, som vel i aller høyeste grad består av personer som ikke er sammenlignbare med en bruker uten data(web) kunnskaper.)

Poenget mitt var å prøve å tenke som en bruker uten data(web) kunnskaper.

De siste konkluderende innleggene viser jo veldig godt at:

1. Det er blitt mere krevende (tid-vanskeliggrad) å lage websider, forhold som gjerne ikke passer for en som ikke er spesielt interessert (f.eks Pål).

PS: Ja, det finnes et hav av ressurser for å kunne lære seg HTML, CSS o.a. MEN det tar tid. I et inkluderende samfunn setter man standarden på den som lærer tregest.

Attpåtil er dette en ny trend, at det er blitt et "krav" at en skal lære seg standarden.

2. WK finnes faktiskt talt.

3. Målet helliger middelet

I den iver etter å oppfylle standard, gjøre webben til "en bedre" plass, skviser man ut de minst ressurssterke.

Frykter også at man i sin iver, legger banen fri for et kommersielt Internett.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med at Norsk Webforum og dette forum bruker tabeller, tvert om forståelse for det.

Så du mener at om ting funker for deg selv, så er det ingen vits å endre det? Litt kjipt for de som ikke er akkurat som deg, da.

Lenke til kommentar

Om du (trådstartar) - og alle andre for den del - vil ha lesestoff med gode forklaringar, konkrete eksempel og argumentering både for og mot standardar kjøp gjerne boka Designing With Web Standards (1st), skrive av Jeffery Zeldman i 2003. Litt gammal for å halde oppe med dagens nivå, men gir mykje god info om emnet som blir diskutert her.

:)

I tillegg vil eg (igjen) dele mine einge skriveri om saken med folket - så treng eg ikkje forklare ting så mange gonger :)

http://www.herlig.net/arkiv/2005/01/22/kast-tabellane

http://www.herlig.net/arkiv/2005/01/14/markering-er-viktig

http://www.herlig.net/arkiv/2005/03/22/f%c3%b8lg-w3c

Edit: Innlegg #8888 :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

6815049[/snapback]

Dette blir litt for enkelt. Klart at folk skal få lov til å utfolde seg fritt, men det må skje innenfor visse rammer. Ikke alt passer over alt. En viss form for struktur er i de fleste tilfeller nødvendig for at folk skal klare å leve sammen. Hvis man absolutt nekter å følge slike strukturer ender man ofte opp alene eller i mindre gjenger (jmfr. Pål og hans vennekrets).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...