Smirnoff Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Tja, for min egen del er det nok at det stikker litt på tunga. Når halve ansiktet blir lammet, så synes jeg ikke måltidet var noe vellykket. :!: Lenke til kommentar
stout Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Capsaicin er 16.000.000 Scoville, verdens sterkeste saus! 7210462[/snapback] Joda, ren capsaicin er selvfølgelig sterkest.. men da har det ikke mye med hverken saus eller chili å gjøre. Tror det blir ganske tynt med smak etter hvert når man kommer opp i to-tre mill. Scoville. 1 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Nå vet ikke jeg om dette er chilli det er snakk om. Men at en ting skal være sikkert, hvis man fjerner "veggene" og frøene i chillien blir den MYE svakere! 7210477[/snapback] Veggene? Er fruktkjøttet som er sterkt. Frøene har ingenting å si. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Nå vet ikke jeg om dette er chilli det er snakk om. Men at en ting skal være sikkert, hvis man fjerner "veggene" og frøene i chillien blir den MYE svakere! 7210477[/snapback] Veggene? Er fruktkjøttet som er sterkt. Frøene har ingenting å si. 7210688[/snapback] Veggene, de hvite veggene som er inne i chillien. Det samme som man skjærer vekk i paprikaen. Disse veggene inneholder det meste av "sterkheten" Lenke til kommentar
Almadora Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Capsaicin er 16.000.000 Scoville, verdens sterkeste saus! 7210462[/snapback] *MeWant* Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Veggene, de hvite veggene som er inne i chillien. Det samme som man skjærer vekk i paprikaen. Disse veggene inneholder det meste av "sterkheten" 7210749[/snapback] Da er det tid for litt mythbusting: 1. Kjøp en vanlig rød chili. 2. Skjær den opp i noen biter 3. Skjær ut frøene (og gjerne veggene, som du så fint kaller det, også) 4. Smak på frøene 5. Smak på en bit av chilien (ta en bit som var ganske nære stilken - tuppen er ikke noe sterk uansett) Det du vil oppdage er at frøene er like sterke som paprikafrø. Det er fruktkjøttet som er sterkt. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg er litt uenig med deg der.... Tørkede chillifrø er i alle fall på noen chillier mye sterkere en "kjøttet", trenger ikke diskutere! Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Fretex: Høres bra ut! Si ifra hva du synes om 357 Mad Dog Hot Sauce, når du har prøvd den. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Veggene, de hvite veggene som er inne i chillien. Det samme som man skjærer vekk i paprikaen. Disse veggene inneholder det meste av "sterkheten" 7210749[/snapback] Da er det tid for litt mythbusting: 1. Kjøp en vanlig rød chili. 2. Skjær den opp i noen biter 3. Skjær ut frøene (og gjerne veggene, som du så fint kaller det, også) 4. Smak på frøene 5. Smak på en bit av chilien (ta en bit som var ganske nære stilken - tuppen er ikke noe sterk uansett) Det du vil oppdage er at frøene er like sterke som paprikafrø. Det er fruktkjøttet som er sterkt. 7210921[/snapback] Mythbusters Homeversion! Jeg brukte en helt vanlig chilli, ca 7cm lang. Jeg skjærte først opp chillien og separerte fruktveggene (de hvite veggene), frøene og fruktkjøttet (det røde). Så var det i gang med testingen: nr1 Fruktkjøttet: Tam forsmak og det samme gjelder ettersmaken. Smaken er som besk paprika med litt pepper på og ikke stort mer. nr2 Fruktveggene: Grei forsmak, men en helsikes ettersmak. Brant greit på tunga og smakte: Sterkt! nr3 Frøene: Jeg hadde store forventninger ettersom jeg har hørt at dette er det sterkeste.(fra utenforstående personer) Jeg poppet 4 frø og tygde godt, ingenting skjer, venter, ingenting skjer. Venter litt til og innser at det ikke smakte stort og var heller ikke veldig sterkt. ChrisLox's Sterkhetsskala: Burning hell: Fruktvegger Tounge Tickeling: Fruktkjøtt Barnemat: Frøene Endret 3. november 2006 av Chris_LoX 2 Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg har opplevd at hele chillien smakte som en dårlig paprika, men frøene brant! Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg har opplevd at hele chillien smakte som en dårlig paprika, men frøene brant! 7211631[/snapback] Jepp, det var det jeg kom frem til selv. Frøene derimot kjente jeg ikke noe til. Mulig man må ta litt fler enn hva jeg gjorde. Men kom i allefall frem til at det er fruktveggene (det hvite) som er sterkt, i kombinasjon med frøene. Fruktkjøttet derimot smaker ikke veldig mye! Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Forresten, hva kommer frakten på omman kjøper en flaske fra Hot Sauce World? Vil gjerne ha en 357 Mad Dog Hot Sauce, men 600.000 scoville er kansje litt mye? Lenke til kommentar
stout Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Forresten, hva kommer frakten på omman kjøper en flaske fra Hot Sauce World?Vil gjerne ha en 357 Mad Dog Hot Sauce, men 600.000 scoville er kansje litt mye? 7211776[/snapback] Frakten er ganske dyr (ca 230,-), så sånn sett lønner det seg å handle så nærme 200-kroners grensa som mulig, dvs. i underkant av $30. Jeg fant forresten en rabattkode jeg brukte, men vet ikke hvor lenge den er gyldig. Ved å skrive "tenspot" i rabattfeltet får du 10% rabatt på bestillinga (ikke på frakten). Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Ah, litt dyr frakt for en flaske ja....Finnes det innvandrerbutikker i norge som selger slike sauser, f.eks mega dog? Lenke til kommentar
stout Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Ah, litt dyr frakt for en flaske ja....Finnes det innvandrerbutikker i norge som selger slike sauser, f.eks mega dog? 7211936[/snapback] Etter min erfaring finner man i innvandrerbutikker, foruten norske dagligvarer, hovedsakelig ting importert fra eierens hjemland og omegn. Ekstremt hotte chilisauser er vel et typisk amerikansk "best og størst"-fenomen, så sannsynligheten er ikke så stor. Ellers ser det ut til at Mega Death ligger på 550.000. Det er mer enn vanlig 357 Mad Dog (357.000), men mindre enn collectors edition på 600.000. Fant collectors edition på ebay.co.uk til £10, kanskje det blir billigere. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Hva ville du anbefale til saus, er det slik at det ikke er så stas når de overskrider en million? Og, ca 4-600.000, er dette veldig sterkt? He he, hot Chilli Lenke til kommentar
stout Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Hva ville du anbefale til saus, er det slik at det ikke er så stas når de overskrider en million?Og, ca 4-600.000, er dette veldig sterkt? He he, hot Chilli 7212248[/snapback] Aner ikke egentlig. Mega Death f.eks. får ikke akkurat skryt for smaken, men er nyttig når det kommer til å dra opp heten på diverse mat. Det er vel sånn at jo mer capsaicin, jo mindre plass blir det til andre ting, så de sterkeste sausene vil ikke bidra så fryktelig mye til smaken i en rett. Her finner du forresten mange anmeldelser av diverse sauser. Ifølge tabasco.com ligger grønn Tabasco på 600-800 Scoville, mens vanlig Tabasco er på rundt 2500-5000. Ganske langt steg opp til de virkelig sterke sausene Poenget med kjempesterke sauser: - Det er kult - A little goes a long way - du kan justere styrken på diverse retter som du vil, uten at det påvirker smaken nevneverdig. For de fleste (som meg) er sauser som Mega Death så sterke at smerten overdøver smaken. :!: Merker litt til den når jeg tynner den ut til et spiselig nivå. Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Bestilte nettopp 2 stk(jeg og en kompis spleiser) 357 Mad Dog Hot Sauce - Collector's Edition (600 000 Scoville Units), og gleder meg vannvittig til å teste hvor sinnsykt sterkt det er. Brukte rabattkoden, og de legger ved en bonussaus om man kjøper 2 eller flere av denne sorten. Meget kjapp service forresten, bestilte for et par timer siden. Deretter satte jeg på en film, og etter at den var ferdig, hadde jeg allerede fått mail om at varen er shippet. Meget bra. Takk for at du tipset om nettsiden, fretex. Endret 3. november 2006 av StaBBer Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Ser jo ut som at Mad Dog 357 får bra med skryt, jeg må nesten prøve en slik. Jeg var i mexico i fjor jul, og angrer på at jeg ikke kjøpte noe. Skal se litt rundt, men om jeg ikke finner annet skal jeg bestille fra den nettsida. Så det er slik at jeg kan handle for opp til 30 dollar og frakten blir den samme? Lenke til kommentar
stout Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Ser jo ut som at Mad Dog 357 får bra med skryt, jeg må nesten prøve en slik.Jeg var i mexico i fjor jul, og angrer på at jeg ikke kjøpte noe. Skal se litt rundt, men om jeg ikke finner annet skal jeg bestille fra den nettsida. Så det er slik at jeg kan handle for opp til 30 dollar og frakten blir den samme? 7213028[/snapback] Husker ikke hvordan det var med frakt, om det var fast pris til Europa eller hva, men vær obs på tollavgift om summen uten frakt blir på over 200. Dollaren går litt opp og ned for tida, men havner du på under $29 bør du være trygg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå