Gå til innhold

Vil A64 X2 4600+ S939 falle nevneverdig i pris?


MistaPi

Anbefalte innlegg

Ser nå at denne CPU'en ligger på rundt 2000,- og jeg lurer på om jeg slå til nå før den blir faset ut for AM2.

 

Ny oppgraderings runde nærmer seg med Vista og next-gen GPU'ene og i den annledning har jeg også tenkt å bytte til en dual-core CPU. Core duo 2 frister, men det betyr også mye høyere prislapp på oppgraderingen og mtp fremtidige shader intensive spill og at jeg skal kjøre i 1680x1050 vil nok neppe en G80 eller R600 lide med en X2 4600+.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Ser nå at denne CPU'en ligger på rundt 2000,- og jeg lurer på om jeg slå til nå før den blir faset ut for AM2.

 

Ny oppgraderings runde nærmer seg med Vista og next-gen GPU'ene og i den annledning har jeg også tenkt å bytte til en dual-core CPU. Core duo 2 frister, men det betyr også mye høyere prislapp på oppgraderingen og mtp fremtidige shader intensive spill og at jeg skal kjøre i 1680x1050 vil nok neppe en G80 eller R600 lide med en X2 4600+.

6798551[/snapback]

Har ikke noen konkret svar på dette, bortsett i fra at prisen på den har gått opp med ca. 500,- hos www.komplett.no de siste 2 ukene.. :ohmy:

 

+200,- hos www.netshop.no, de siste dagene.. :(

 

Sitter sjøl med samme problem stillingen..

 

Sitte med min AMD Athlon 64 3700+ (393), for så å oppgradere til AM2 sokket senere, eller kjøpe en 62 x2 4600+ CPU nå.. :hmm:

 

har grublet over det i en ukes tid nå, å velget bli nok å utsette avgjørelsen til senere.

Der jeg nå heller oppgraderer OS/SPill disken til 2st 74GB raptor disker i raid 0, og 3st WD SATA2 320GB disker i RAID 5 til resterende lagring..

(Da denne oppgraderingen kan takes med senere, når jeg en gang kommer til å skifte til en "annen" PC. :thumbup: )

Lenke til kommentar
Lurer faktisk på det samme, hørte at amd skulle falle enda litt mer i pris i løpet av oktober? Eller har jeg drømt?

6961975[/snapback]

Man kan ikke annet enn håpe!! :)

 

..og man skulle tru det, siden AMD kommer til å slippe noen nye CPUer snart.. :cool:

Hvem som kommer på 939 er så klart noe helt annet.. :hmm:

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

Hvem som kommer på 939 er så klart noe helt annet..  :hmm:

6967972[/snapback]

 

AMD er nok ferdig med å lage flere CPUer til 939. Kommer ingen flere.

 

Tror ikke de vil falle noe særlig mer ned i pris, de begynner vel etterhvert å falle ut av markedet, etter det jeg har sett

6968006[/snapback]

 

Enig... de er, etter hva de selv har annonsert, ferdige med 939.

Det betyr at det som finnes igjen av 939 blir solgt til det er tomt.

 

Ser man på historikken generelt, så synker prisene til et lavt nivå, slik som de har falt hittil, og så forsvinner dem helt.

Et eksempel ny nylig var 512MB versjonen av ATi X1900XT.

 

Neste stopp blir bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Hvem som kommer på 939 er så klart noe helt annet..  :hmm:

6967972[/snapback]

 

AMD er nok ferdig med å lage flere CPUer til 939. Kommer ingen flere.

 

Tror ikke de vil falle noe særlig mer ned i pris, de begynner vel etterhvert å falle ut av markedet, etter det jeg har sett

6968006[/snapback]

 

Enig... de er, etter hva de selv har annonsert, ferdige med 939.

Det betyr at det som finnes igjen av 939 blir solgt til det er tomt.

 

Ser man på historikken generelt, så synker prisene til et lavt nivå, slik som de har falt hittil, og så forsvinner dem helt.

Et eksempel ny nylig var 512MB versjonen av ATi X1900XT.

 

Neste stopp blir bruktmarkedet.

6969334[/snapback]

Så.. Ja.. Vil det si at 64 X2 4600+ høys sansynlig ikke faller i pris igjen, siden den de siste ukene akkurat har gått opp med 500,-? :cry:

Lenke til kommentar

Mye av årsaken til at prisen har gått opp i det siste er at dollaren har blitt dyrere i forhold til norske kroner, og prisen på silisium har gått opp.

 

Vil tippe AMD i utgangspunktet ikke hadde ønsket det lave prisnivået som er nå, de dumpet jo prisene når Core 2 Duo ble lansert, og det vil neppe skje noe drastisk med prisen med det første.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha den prosessoren bør du nok gå for den nå. Den kommer nok ikke til å bli noe billigere, og den fases ut. Se for eksempel på Komplett og hva de har på lager til 754, kun én prosessor. Nå er den sokkelen riktignok litt eldre, men det tar vel ikke lang tid før det tømmes for 939 også, de har kun 3 enkeltkjerner og 2 dobbeltkjerner på lager nå, hvis du ser bortifra Opteron og FX-prosessorene.

 

Jeg har en X2 4200+ og er rimelig fornøyd.

Lenke til kommentar

Finner ingen gode sammenlignings tester, x2 vs opteron 165 og oppover ved overklokking..

Vil en opteron yte bedre eller dårligere enn x2 eller samme ved f.eks. 2500 Mhz?

Vurderer sterkt å bestille den opteron fra komplett jeg og, men sitter litt på gjerdet foreløpig..

En test klarte å påstå at man egentlig kan kalle opteron 165 fro x2 3500+, stemmer dette eller ligger det mer bak denne cpu`n.. Foruten at den yter bedre i 3D pga. 2 MB L2 cache..

Lenke til kommentar

Har to stk. Opteron 165,og begge klarer 2.7 ghz på standard spenning.Bare husk:ikke orginalkjøler.De blir endel varmere enn sc.

Har vannkjøling på en,og den på luft kjører 2.5 ghz 1.275v. spenning stabilt.

 

Er vel samme tendens da det gjelder dc som på sc,at Opteron klokker i gjennomsnitt lengre enn Athlon.

 

En Opteron 165 har jo 200mhz lavere hastighet enn X2 3800+,men dobbel cache.

Opteron har maks 9x multiplier mot X2 3800+ som har 10x multi.

Skal en komme langt med en 165,må en ha hovedkort som takler høy fsb.Mange av de seneste 165 steppingene klarer opp mot 3.0ghz,og krever da hovedkort som klarer over fsb 330 selvsagt.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Finner ingen gode sammenlignings tester, x2 vs opteron 165 og oppover ved overklokking..

6974028[/snapback]

 

Står litt om forholdet mellom Opteron 165 og x2 3800+ her:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...pteron-165.html

 

Det spørs om det ikke var den her testen du refererte til når du sa at man egentlig kan kalle opteron 165 fro x2 3500+.

 

Altså, skal man ikke klokke så kan man like gjerne kjøpe en x2, men forholdet blir annerledes hvis man har tenkt å klokke + at Opteron har høyere cache som kan være til stor fordel i endel spill.

 

Jeg hadde selv tenkt å kjøpe en x2 3800+, men tilgjengligheten på x2 prosessorer er mildt sagt stusselig om dagen, så da prisraset på opteron kom nå, synes jeg valget var ganske enkelt.

Endret av pluto68
Lenke til kommentar
Finner ingen gode sammenlignings tester, x2 vs opteron 165 og oppover ved overklokking..

6974028[/snapback]

 

Står litt om forholdet mellom Opteron 165 og x2 3800+ her:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...pteron-165.html

 

Det spørs om det ikke var den her testen du refererte til når du sa at man egentlig kan kalle opteron 165 fro x2 3500+.

 

Altså, skal man ikke klokke så kan man like gjerne kjøpe en x2, men forholdet blir annerledes hvis man har tenkt å klokke + at Opteron har høyere cache som kan være til stor fordel i endel spill.

 

Jeg hadde selv tenkt å kjøpe en x2 3800+, men tilgjengligheten på x2 prosessorer er mildt sagt stusselig om dagen, så da prisraset på opteron kom nå, synes jeg valget var ganske enkelt.

6974503[/snapback]

 

Noen spessiell grunn for å ikke gå for AMD Opteron 170, 2.0GHz, isteden? :)

 

(Eller hva med AMD Athlon 64 FX-57 2.8, som gikk for under 3000,- hos komplett for 2 dager siden? :hmm: )

Lenke til kommentar

Jupp, var den testen jeg tenkte på, pluto68...

Den manglet sammenligning mellom de 2 ved å kjøre lik klokk. Jeg tenkte mest om en av de 2 stikker fra den andre ved OC når det kommer til ytelse. Diskusjonen er selvsagt litt feil nå da man egentlig ikke får tak i x2 til en fornuftig pris, men x2 cpu`r kommer vel inn igjen i nær fremtid og prisen går ned til et "normalt" nivå... Etterspørselen er såpass stor..

Får vel vente til i morgen om jeg ikke finner noe brukt så bestiller jeg den opteron 165..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...