meanbean Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 på 4- 6 -8 sylindra motorer funker det fint med Bi-turbo, spesielt på 6 og 8 Men på audi 5-er er "problemet" to delt. Det ene er at det er vanskelig å få god flow og jevnt mottrykk i eksos manifolden når en skal skal samle 5 til 2. Det vert 2,5 og er ikkje heilt enkelt å bygge. det vert mye turbulens og sånn i tillegg får turboen bare eksosen fra 2,5 sylindrer så det vert veldig "pulsernde" ikkje en jevn strøm som det vert fra flere sylindre Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Den gamle 2.2 turbo-motoren (3B/ABY) er en seiglivet gammel motor bygget etter gammeldagse pinsipper à la "for å være sikker på at dette holder lager vi det dobbelt så sterkt om det trenger å være". Det er en av de vanligste og mest takknemmelige motorene å trimme på, og dermed finnes det bra med ferdigutviklede deler og oppsett til denne motoren - men den er hverken lett eller kompakt, og toppen er ikke av de mest elegante designene. Skal du trimme en slik så tar du kontakt med en hvilken som helst tuner; de har garantert en eller annen pakke basert på gamle gode RS2-deler. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 En turbo med variabel geometri ala Garret VNT-25 hadde vært en killerombinasjon sammen med en ABY motor, men den er en god del dyrere en vanlige turboer og krever en motorstyring som kan styre klaffene til turboen, de er vanskelig og får tak i og meget dyre. Lenke til kommentar
F(r)iend Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Du får nåkk plass til en twin-turbo i en S2 ja, mn om det er vits eller ikke er et annet spørsmål. Audi sine rekke 5're har et sinnsykt potensiale da. klare godt å tyne ut over 1000hk ut av en slik motor. (med STORE modifikasjoner vell å merke) men hvor mye hk er du ute etter? send en mail eller ring til: www.tsracing.no www.audtuning.se/www.dahlbackracing.se www.krbtrading.no De utfører det du er ute etter. ps. Ikke får å drepe gleden din, men jeg trur ikke at du har kapital såm 16-åring til å få 400-600hk, får det er DYRT får motordeler. viss ikke du sitter me et utbytte fra nokas ranet Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) her er litt info for trimming av 20v turbo Femmern Priser: 270-280hk: kan oppnås med nye E-proms-ca 6.000kr 300-315hk: trengs RS2 turbo(KKK26/26) og RS2eksosmanifold, fjerne noen restriksjoner i original-eksosanlegget, justering av wastegate (evt annen fjær)-ca 30.000kr 330-340hk: trengs i tillegg porting av topp og helt nytt eksosanlegg og 3 barg trykksensor i Motronicen(2,5 originalt)-ca 50.000kr (alternativer er brukt RS2 motor chiptrimmet) 360-380hk: krever RS2 injektorer og RS2 MAF,større intercooler, ny turbo("liten" KKK26/27),ny downpipe og racecats,bytte eksoskam enten til RS2 eller 170hk sugemotorens, ny pensinpumpe og justert bensintrykk opp mot 5 barg, forsterket clutch-ca 100.000kr 400-450hk: Sport Quattro eksosmanifold med minimum Ø3-3½" downpipe fra turbo og store racecats, nye råder,stempler(8,5:1), modifisere insug og gasspjeld, kjempestor intercooler ala SQ eller S1, ny turbo ("stor"KKK26/27 eller "liten" KKK27/27)-ca 150.000,- 450-550hk: ny turbo("stor" KKK27/27), nye injektorer og Sport Q MAF og så videre- ca 200.000kr Det koster flesk etterhvert, og Tyskerne(MTM,Hohnester ol) er glade i KKK turboer og lager sjelden nye E-prommer for noe annet, selv om mange påstår at det finnes bedre turboer, jeg har ihvertfall ikke forsøkt noen bedre foreløpig. Hele motoren må jo omtrent byttes, blokka må balanseres og vektjusteres, bytte topp, kammer, drev, turbo, intercooler, kanskje ha en kompressor til å hjelpe deg i starten, LMM, bensindyser, pumper, slanger, hjernen, fuelrail, som sagt; omtrent alt må jo byttes og overdimensjoneres for en slik effekt. Toppene er gode nok med originale dimensjoner på ventilene. Kun porting og god ventilsetejobb anbefales.Portingen gjøres stort sett under ventilområdene og lite med økning av kanal-arealer, samt koning av ventilstyringer der disse er "fri" i kanalene. hvis det var 20V toppen du sikta til hvis ønskelig kan jeg legge ut hele word dokumentet jeg har ang Trimming av 20V turbo.. er såpass mye, så jeg nøyer meg med dette inntil videre Endret 17. september 2006 av Freeman84 Lenke til kommentar
trra Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 her er litt info for trimming av 20v turbo Femmern 300-315hk: trengs RS2 turbo(KKK26/26) og RS2eksosmanifold, fjerne noen restriksjoner i original-eksosanlegget, justering av wastegate (evt annen fjær)-ca 30.000kr 330-340hk: trengs i tillegg porting av topp og helt nytt eksosanlegg og 3 barg trykksensor i Motronicen(2,5 originalt)-ca 50.000kr (alternativer er brukt RS2 motor chiptrimmet) Jeg ville heller ha satset på et oppsett som gir rundt 380hk, enn å porte. En bekjent som har A90Q type85 har s2 motor som ble målt til 450hk med lekkasje på en trykkslange uten porting av toppen, det som er gjort med den motoren innvendig er bytte til sterkere råder, stempler og 7a kammer. edit : Her er fakta om motoren. Motoren: Motoren er fra en Audi 200 20v (3B) , nyoverhalt i år med masse nytt. eagel H-profil råder med arp bolter, lav komp stempel, polerte org veiv, nye lager, 7a kammer og org topp ( topp taes i vinter) furans grenrør, turbonetics super 60 p-trim-AR68 (kap 600hk) turbonetics Wastegate, 3"downpipe, egenlaga catch tank, 500cc dyser, bensintrykkregulator, ++ Hjemmelaga 3" rustfritt hele vegen med 1 ferrita lyd demper med 4" endestuss Lenke til kommentar
Intern Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Etter min mening syns jeg du bare kan droppe dette foreløpig! Gå heller på www.youtube.com å søk på Audi S2 og se på videoene Ok, det er vel ingen grense for hvor mange hester du kan få ut av en motor siden det kommer nye og bedre deler hele tiden og man må finjustere motoren (turbotrykk, hvor mye bensin som skal inn på en gang, airflow osv...). Det meste jeg har sett/hørt i en S2 er rundt 850 HK. Og husk at NM har også VELDIG mye å si i en motor! Det er flere faktorer som skal tas hensyn til når du skal ha en bil til å gå fort. F.eks motor, dekk, felger, luftmotstand, vekt, kjøling osv... - Motor: (dvs HK og NM) Større turbo, intercooler...se tidligere tråd av oysfaerg. - Dekk: Burde være brede, lav-profil og ZR (dvs at de tåler HØYE hastigheter!) - Felger: Om du vil ha høy toppfart velger du store felger, vil du ha aks. velger du små felger. - Luftmotstand: Senker du bilen får du mindre luftmotstand og bilen vil få høyere toppfart! (Viktig å sette på en spoiler som presser bilen ned til veien for å få bedre grep i svinger!) - Vekt: Vekten må ned så bilen slipper å dra på så mange kilo når den kjører. Jo tyngre bilen er, jo dårligere går den. Mange som starter med å f.eks tar ut baksetene. Kjøling: Jo varmere det blir i motorn jo dårligere går bilen! Enkelt og greit! Noen velger å ta bort den ene lykten for å få kald luft rett inn til luftfilteret! Linker: VW-Audi Club Norwegen Dahlbäck Racing ES-Tuning Lenke til kommentar
F(r)iend Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 hvis ønskelig kan jeg legge ut hele word dokumentet jeg har ang Trimming av 20V turbo.. er såpass mye, så jeg nøyer meg med dette inntil videre 6884663[/snapback] Kunne du ha lagt ut dette dokumentet? virker såm mye nyttig info. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Det meste jeg har sett/hørt i en S2 er rundt 850 HK KRB har benka 916hk i sin 3B Motor i 2005.. men den er borra til 2.5liter hva effekten er nå vet jeg ikke Endret 23. september 2006 av Freeman84 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Kunne du ha lagt ut dette dokumentet?virker såm mye nyttig info. Here it goes Trimming er jo et stort kapittel og dette er et forsøk på og belyse litt av dette uten å virke blærende. Mange vil sikkert kommentere det jeg anbefaler/hevder, men jeg har selv hatt 270-315-330-380 og 420hk motorer, alle med MTM software og hvis jeg skal anbefale en kombinasjon så var det "330hk-kittet" med mye bunndrag og god toppeffekt uten å bli ruinert. Jo høyere effekt og større turbo, betyr mindre bunndrag og dårligere kjørbarhet for de som er opptatt av det. Det kan bli en plage etterhvert med beinhard clutch og 6-trinns kasse med turtall konstant over 3000 o/min før noe skjer. Men når det da skjer, oij.......da er livet er herlig! Alternativer: (husk at ALLE forandringer krever nye E-prommer(chip) til rundt 8- 10000 kroner, så det kan være greit å bestemme seg for en effekt grense, og de prisene her er de jeg har betalt for sakene hos MTM i Tyskland og skal leses som om når en bestemmer deg for ett sett så er det prisen uten å legge til de andre prisene(ble komplisert det) og det krever jo at en er nevenyttig selv hvis en skal holde disse prisene og ikke setter bort jobben) Priser: 270-280hk: kan oppnås med nye E-proms-ca 6.000kr 300-315hk: trengs RS2 turbo(KKK26/26) og RS2eksosmanifold, fjerne noen restriksjoner i original-eksosanlegget, justering av wastegate (evt annen fjær)-ca 30.000kr 330-340hk: trengs i tillegg porting av topp og helt nytt eksosanlegg og 3 barg trykksensor i Motronicen(2,5 originalt)-ca 50.000kr (alternativer er brukt RS2 motor chiptrimmet) 360-380hk: krever RS2 injektorer og RS2 MAF,større intercooler, ny turbo("liten" KKK26/27),ny downpipe og racecats,bytte eksoskam enten til RS2 eller 170hk sugemotorens, ny pensinpumpe og justert bensintrykk opp mot 5 barg, forsterket clutch-ca 100.000kr 400-450hk: Sport Quattro eksosmanifold med minimum Ø3-3½" downpipe fra turbo og store racecats, nye råder,stempler(8,5:1), modifisere insug og gasspjeld, kjempestor intercooler ala SQ eller S1, ny turbo ("stor"KKK26/27 eller "liten" KKK27/27)-ca 150.000,- 450-550hk: ny turbo("stor" KKK27/27), nye injektorer og Sport Q MAF og så videre- ca 200.000kr Det koster flesk etterhvert, og Tyskerne(MTM,Hohnester ol) er glade i KKK turboer og lager sjelden nye E-prommer for noe annet, selv om mange påstår at det finnes bedre turboer, jeg har ihvertfall ikke forsøkt noen bedre foreløpig. Selvfølgelig kommer jo økt kjøling både til vann og olje i tillegg til det som er nevnt over. For de som er spesielt intresserte og vil "ta den helt ut" med over 400 hk: Standard blokk og veivaksel er skuddsikker. AAN veivaksel er noe lettere enn de andre pga det tunge todelte svinghjulet som der brukes. En god kombinasjon er AAN veiv og gamle S2 svinghjulet med Sachs 240mm sinter-clutch. Dette lette svinghjulet merkes godt på aksellerasjon i 1. og 2.gir i tyngre biler. ARP pinnebolter bør brukes både på rammelageroverfall og topplokk kombinert med Sport Quattroens herdede brikker(untatt ved exh-kamdrevet som har mindre plass). Standardblokka bør ikke bores mer enn 0,5mm og gjerne med oppvarmet blokk(vannfylt og EL-motorvarmer) til 90 gr.C slik at sylindrene blir helt runde og med stressplate når det bores. Vær nøye med å sjekke oljedysene under stemplene for tetthet og skift ut sjekkventilen i oljegalleriet som føder topplokk og ventilløftere med olje. Lekk sjekkventil gir tikking i ventiler og for mye smøring. Veiv +svingningsdemper +svinghjul balanseres sammensatt og det er ikke mange i Norge som gjør 5 sylindret balansering meg bekjent. Jeg vet at Oslo Sylinderservice og Kirkebakken gjør denne balanseringen, Muligens også Widmer i Lillesand. Effekter over 380-400hk frarådes med originalråder, men originalstemplene tåler +600hk iflg MTM. Grunnen til at rådene går (bøyer seg) er at de har en tynn smørekanal(som svekker råden) fra store-ende til lille-ende for å smøre krysspinnen, men de blir krokete når ladetrykket nærmer seg 1,6-1,7 barg og rundt 400hk. Forsterkede råder (Autoverdi,Pauter,Carillo ol) har ikke trykksmøring av krysspinne, men denne smøres av oljedysene som også kjøler undersiden på stemplene og de kommer alle med SPS ARP bolter). Rådene har forøvrig samme dimensjon som mange VW-motorer (1,8GTI m/flere) med senterlengde på 144mm,Ø 50,5mm,ø 20mm og bredde 24,9mm og veier ca 425-500 gram stykket mot ca 750 gram originale. Standard lillamerkede (forsterkede fra fabrikk) rådelager og rammelager er gode nok til 600 hk. Reduksjon av grunnkompresjon fra 9,3 til 8,5 gjøres for å få høyere effekt på handelsbensin(98) med høytt ladetrykk(opp mot 2,obarg) og så kommer disse stemplene(1,8T 5V DTM-type)(Mahle eller Kolbenscmidt som kan gå på Autobahn "hele dagen lang") med forsterkede ringer,nedflyttede ringspor og tykkere topp for bedre holdbarhet og varmeavgivelse. Men reduksjon i grunnkompresjon gir også reduksjon i bunndrag, en kan ikke få både i pose og sekk..... Toppene er gode nok med originale dimensjoner på ventilene. Kun porting og god ventilsetejobb anbefales.Portingen gjøres stort sett under ventilområdene og lite med økning av kanal-arealer, samt koning av ventilstyringer der disse er "fri" i kanalene. Insugkam som brukes er standard, med enten ADU(RS2) eksoskam(9,5mm løft) eller eksoskammen fra 7A(170 hk 20V sugemotoren-10,6mm løft) når Sport quattro eksosmanifold brukes. Det går an å bygge om toppene til mekaniske kammer og løftere ala Sport Quattro med turtallsperrer på 9000 o/min mot 7500 o/min med hydraulisk løftere og kammer. Da begynner det etterhvert å bli godlyd i femmeren.... Innsugene modifiseres innvendig ved å ta bort "hylsene" som brukes til føre en umbrakonøkkel igjennom slik at det blir et åpent design, og så sveises og slipes gasspjeldaksel og hus for økt flow. En bør unngå rør-design som RS2 og S2 med lange rør fra intercooler over eksosmanifolden og bak på motoren. Lange rør gir store trykktap og varmeopptagelse. Original eksosmanifold(EM) tar kvelden ved ca 300hk, og RS2 EM holder til ca 360hk, derfra er det kun Sport Quattro EM som duger og den følger med til 550 hk. Alternativet til Sport Q eksosmanifold er jo sveiste headers(+600 hk), men de er ikke holdbare tror jeg mhp sprekking. AUDI-Sport er begynt å støpe opp igjen de gamle manifoldene med ekstra godstykkelse rundt turbo flens og wastegateflens for å unngå sprekking. Vær OBS på at denne manifolden krever ombygging av de fleste downpipes og insugfilter arrangement da turboen flyttes fremover og ut til inneskjermer. -Standard KKK24 med PR=2,4 er på sin yttergrense ved ca 290hk -RS2 turboen KKK26/26 med PR=2,8 er på sin yttergrense ved ca 350hk -"lille" hybridturboen KKK26/27 med PR=3,0 er på sin yttergrense ved ca 400hk(lite "26" eksoshus og lite "27" kompressorhus) -"store" hybridturboen KKK26/27 med PR=3,0 er på sin yttergrense ved ca 450hk(stort "26" eksoshus og lite "27" kompressorhus) -Sport Quattro KKK27/27 med PR=3,2 kan levere til ca 550hk Turboer klassifiseres bla med hvilket PR-forhold(Pressure Ratio) den kan levere, dvs hvor mye den kan trykke opp det som suges inn. Et annet viktig parameter er leveringsmengde ved forskjellige trykk. Dvs en turbo som har et maks PR på 2,4 vil det si at hvis den suger inn ved normalt atmosfæretrykk(ca 1.bara ved havet) så kan den levere 1,4 barg i trykk ut av turboen. (PR=(ladetrykk + atmosftrykk) : atmosftrykk). Det betyr ikke nødvendigvis at en får 1,4 barg i ladetrykk til insuget fordi det er endel trykktap mellom turbo-intercooler og innsug.Normalt tapes 0,1-0,2bar på veien. "hybridturboene" med mindre eksoshus brukes for å ikke miste for mye bunndrag og da gjerne kombinert med mindre klaringer mellom eksoshjul og hus for å drive aksele hurtigere opp i hastighet. Og så finnes det andre turboer som Turbonetic,Garret m/andre med spesielle lagervariasjoner og hjul som skal gi hurtigere "spooling" som sikkert er like bra. Problemet med andre turboer enn KKK på AUDI-femmeren er at manifoldene har runde hull der hvor turboen festes, og de fleste andre turboer har rektangulært hull og dermed passer dårligere. (Problemet med KKK turboer er å få tak i ytelseskurvene på de forskjellige typene, der er de meget restriktive, og hvis noen av dere har tilgang på dette er jeg intressert.) Standard injektorer(sorte) holder til ca 340hk, RS2 injektorer (grønne) holder til ca 430hk, Sport Quattro injektorer (sort/grønne) til ca 550hk og Porsche GT2 injektorer(oransje) + 600hk. Normalt bensintrykk på S2(3B) er 3,0 barg, RS2 er 3,8 barg og S4/S6(AAN) er 4,0 barg. MTM(og andre) justerer gjerne opp bensintrykket ved å "klemme" regulatoren slik at fjærtrykket blir større og bensintrykket er i nærheten av 5,0 barg statisk. Ladetrykket presser på regulatoren og gir dette trykket ekstra på toppen av statisk trykk.Dette stiller meget store krav til forsterket bensinpumpe og god nok dimensjon på rørføringene. Luftmengdemålere(MAF) ødelegges ofte av for stor hastighet(og derav luftvolumer) og urenheter. Original S2/S4 MAF rekker til ca 340 hk, RS2 MAF rekker til 420-430hk, og deretter er det Sport Quattro MAF som må til. Røret fra turbo til katalysatorer (downpipe) bør være så stor som mulig, minimum 3" og aller helst 3½". Jo større dimensjon jo mindre mottrykk og hurtigere "spooling" av turboaksel. Noen kjører med stor race-katalysator(er) og enkelt 3" rør helt bak og andre med dobbelt 2½" anlegg helt bak. Dobbel 2½" gir det største arealet og minst mottrykk, men veier selvfølgelig litt mere og er kanskje lettere å få til på 100 karroseriet enn på B4 eller UR-Q. Mvh Jørn MTM RS(som etthvert begynner å bli bra maskinelt...) Endret 23. september 2006 av Freeman84 Lenke til kommentar
Intern Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Freeman84: KRB? Den Røde UR'en sitter det S2 motor i den? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Freeman84: KRB? Den Røde UR'en sitter det S2 motor i den? ja, "3B" er en S2 motor.. forskjellen på 3B og ABY som også sitter i S2, er att 3B har 1 coil, mens ABY har 5 coiler, såkalt "direct Fire" dette har vist litt å si hvis du trimmer, da du får mer presis tenning, og minsker faren for å svi av stempler.. bruker du datasprut, spiller det ingen rolle hva du har, da bruker du ikke standard coil(er) mer.. men alle 20V Turbo som sitter i 200Turbo, S2, S4 og S6 er vel like, så å si Endret 26. september 2006 av Freeman84 Lenke til kommentar
Intern Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Husk at du får S2 med 10V og da... Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Husk at du får S2 med 10V og da... da heter den ikke S2, Men Coupe.. Endret 26. september 2006 av Freeman84 Lenke til kommentar
Intern Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hmm ok. Har alltid ment du får en S2 med 10V og en med 20V jeg men...10V har 210HK og 20V har 230HK...men jeg kan jo ta feil! Er ingen S2 ekspert. Fant en side nå hvor det står S2'en har 226 HK... Lenke til kommentar
illest Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 For å pirke litt så kom S2 med to forskjellige motorer. En med 220 hk(3b) og en med 230 hk(ABY). Motorene er for så vidt helt like, men ABY er en mer moderne motor. Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Aby har vel blant annet 5 coiler? Lenke til kommentar
illest Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Aby har vel blant annet 5 coiler? 6957748[/snapback] Det stemmer. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 å bortsett fra 5 colier på ABY, så er vel forskjellene ikke så store.. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Trinnene Jørn beskriver er MTM sine trinn. Du får lett 350hk ut av en 3B med kkk26/27, RS2 dyser, åpen eksos og et tilpasset program - det er flere alternativ enn å svi av 40-50k hos BO Racing VS leverte nylig en motor på nesten 600hk til en bekjent for omtrent samme pris som MTM tar for 420-kittet Endret 30. september 2006 av Espenevo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå