Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trimme en Audi S2


spioner

Anbefalte innlegg

på 4- 6 -8 sylindra motorer funker det fint med Bi-turbo, spesielt på 6 og 8

 

Men på audi 5-er er "problemet" to delt.

 

Det ene er at det er vanskelig å få god flow og jevnt mottrykk i eksos manifolden når en skal skal samle 5 til 2. Det vert 2,5 og er ikkje heilt enkelt å bygge. det vert mye turbulens og sånn

 

i tillegg får turboen bare eksosen fra 2,5 sylindrer så det vert veldig "pulsernde" ikkje en jevn strøm som det vert fra flere sylindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gamle 2.2 turbo-motoren (3B/ABY) er en seiglivet gammel motor bygget etter gammeldagse pinsipper à la "for å være sikker på at dette holder lager vi det dobbelt så sterkt om det trenger å være". Det er en av de vanligste og mest takknemmelige motorene å trimme på, og dermed finnes det bra med ferdigutviklede deler og oppsett til denne motoren - men den er hverken lett eller kompakt, og toppen er ikke av de mest elegante designene.

 

Skal du trimme en slik så tar du kontakt med en hvilken som helst tuner; de har garantert en eller annen pakke basert på gamle gode RS2-deler.

Lenke til kommentar

Du får nåkk plass til en twin-turbo i en S2 ja, mn om det er vits eller ikke er et annet spørsmål.

Audi sine rekke 5're har et sinnsykt potensiale da. klare godt å tyne ut over 1000hk ut av en slik motor. (med STORE modifikasjoner vell å merke)

 

men hvor mye hk er du ute etter?

send en mail eller ring til:

 

www.tsracing.no

 

www.audtuning.se/www.dahlbackracing.se

 

www.krbtrading.no

 

De utfører det du er ute etter.

 

ps. Ikke får å drepe gleden din, men jeg trur ikke at du har kapital såm 16-åring

til å få 400-600hk, får det er DYRT får motordeler.

viss ikke du sitter me et utbytte fra nokas ranet :p

Lenke til kommentar

her er litt info for trimming av 20v turbo Femmern

Priser:

270-280hk: kan oppnås med nye E-proms-ca 6.000kr

 

300-315hk: trengs RS2 turbo(KKK26/26) og RS2eksosmanifold, fjerne

noen restriksjoner i original-eksosanlegget, justering av wastegate

(evt annen fjær)-ca 30.000kr

 

330-340hk: trengs i tillegg porting av topp og helt nytt eksosanlegg

og 3 barg trykksensor i Motronicen(2,5 originalt)-ca 50.000kr

(alternativer er brukt RS2 motor chiptrimmet)

 

360-380hk: krever RS2 injektorer og RS2 MAF,større intercooler, ny

turbo("liten" KKK26/27),ny downpipe og racecats,bytte eksoskam enten

til RS2 eller 170hk sugemotorens, ny pensinpumpe og justert

bensintrykk opp mot 5 barg, forsterket clutch-ca 100.000kr

 

400-450hk: Sport Quattro eksosmanifold med minimum Ø3-3½"

downpipe fra turbo og store racecats, nye råder,stempler(8,5:1),

modifisere insug og gasspjeld, kjempestor intercooler ala SQ eller

S1, ny turbo ("stor"KKK26/27 eller "liten" KKK27/27)-ca 150.000,-

 

450-550hk: ny turbo("stor" KKK27/27), nye injektorer og Sport Q MAF

og så videre- ca 200.000kr

 

Det koster flesk etterhvert, og Tyskerne(MTM,Hohnester ol) er glade i

KKK turboer og lager sjelden nye E-prommer for noe annet, selv om

mange påstår at det finnes bedre turboer, jeg har ihvertfall

ikke forsøkt noen bedre foreløpig.

 

 

Hele motoren må jo omtrent byttes, blokka må balanseres og vektjusteres, bytte topp, kammer, drev, turbo, intercooler, kanskje ha en kompressor til å hjelpe deg i starten, LMM, bensindyser, pumper, slanger, hjernen, fuelrail, som sagt; omtrent alt må jo byttes og overdimensjoneres for en slik effekt.

 

Toppene er gode nok med originale dimensjoner på ventilene. Kun

porting og god ventilsetejobb anbefales.Portingen gjøres stort

sett under ventilområdene og lite med økning av kanal-arealer,

samt koning av ventilstyringer der disse er "fri" i kanalene.

 

hvis det var 20V toppen du sikta til :)

 

 

 

hvis ønskelig kan jeg legge ut hele word dokumentet jeg har ang Trimming av 20V turbo.. er såpass mye, så jeg nøyer meg med dette inntil videre

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
her er litt info for trimming av 20v turbo Femmern

 

 

300-315hk: trengs RS2 turbo(KKK26/26) og RS2eksosmanifold, fjerne

noen restriksjoner i original-eksosanlegget, justering av wastegate

(evt annen fjær)-ca 30.000kr

 

330-340hk: trengs i tillegg porting av topp og helt nytt eksosanlegg

og 3 barg trykksensor i Motronicen(2,5 originalt)-ca 50.000kr

(alternativer er brukt RS2 motor chiptrimmet)

 

 

 

Jeg ville heller ha satset på et oppsett som gir rundt 380hk, enn å porte. En bekjent som har A90Q type85 har s2 motor som ble målt til 450hk med lekkasje på en trykkslange uten porting av toppen, det som er gjort med den motoren innvendig er bytte til sterkere råder, stempler og 7a kammer.

 

edit : Her er fakta om motoren.

 

Motoren: Motoren er fra en Audi 200 20v (3B) , nyoverhalt i år med masse nytt. eagel H-profil råder med arp bolter, lav komp stempel, polerte org veiv, nye lager, 7a kammer og org topp ( topp taes i vinter) furans grenrør, turbonetics super 60 p-trim-AR68 (kap 600hk) turbonetics Wastegate, 3"downpipe, egenlaga catch tank, 500cc dyser, bensintrykkregulator, ++

Hjemmelaga 3" rustfritt hele vegen med 1 ferrita lyd demper med 4" endestuss

Lenke til kommentar

Etter min mening syns jeg du bare kan droppe dette foreløpig!

 

Gå heller på www.youtube.com å søk på Audi S2 og se på videoene :)

 

Ok, det er vel ingen grense for hvor mange hester du kan få ut av en motor siden det kommer nye og bedre deler hele tiden og man må finjustere motoren (turbotrykk, hvor mye bensin som skal inn på en gang, airflow osv...). Det meste jeg har sett/hørt i en S2 er rundt 850 HK. Og husk at NM har også VELDIG mye å si i en motor!

 

Det er flere faktorer som skal tas hensyn til når du skal ha en bil til å gå fort. F.eks motor, dekk, felger, luftmotstand, vekt, kjøling osv...

 

- Motor: (dvs HK og NM) Større turbo, intercooler...se tidligere tråd av oysfaerg.

- Dekk: Burde være brede, lav-profil og ZR (dvs at de tåler HØYE hastigheter!)

- Felger: Om du vil ha høy toppfart velger du store felger, vil du ha aks. velger du små felger.

- Luftmotstand: Senker du bilen får du mindre luftmotstand og bilen vil få høyere toppfart! (Viktig å sette på en spoiler som presser bilen ned til veien for å få bedre grep i svinger!)

- Vekt: Vekten må ned så bilen slipper å dra på så mange kilo når den kjører. Jo tyngre bilen er, jo dårligere går den. Mange som starter med å f.eks tar ut baksetene.

Kjøling: Jo varmere det blir i motorn jo dårligere går bilen! Enkelt og greit! Noen velger å ta bort den ene lykten for å få kald luft rett inn til luftfilteret!

 

Linker:

VW-Audi Club Norwegen

Dahlbäck Racing

ES-Tuning

Lenke til kommentar
Kunne du ha lagt ut dette dokumentet?

virker såm mye nyttig info.  :thumbup:

 

Here it goes :)

 

Trimming er jo et stort kapittel og dette er et forsøk på

og belyse litt av dette uten å virke blærende. Mange vil

sikkert kommentere det jeg anbefaler/hevder, men jeg har selv hatt

270-315-330-380 og 420hk motorer, alle med MTM software og hvis jeg

skal anbefale en kombinasjon så var det "330hk-kittet" med mye

bunndrag og god toppeffekt uten å bli ruinert.

 

Jo høyere effekt og større turbo, betyr mindre bunndrag og

dårligere kjørbarhet for de som er opptatt av det. Det kan bli

en plage etterhvert med beinhard clutch og 6-trinns kasse med turtall

konstant over 3000 o/min før noe skjer. Men når det da skjer,

oij.......da er livet er herlig!

 

Alternativer:

(husk at ALLE forandringer krever nye E-prommer(chip) til rundt 8-

10000 kroner, så det kan være greit å bestemme seg for en

effekt grense, og de prisene her er de jeg har betalt for sakene hos

MTM i Tyskland og skal leses som om når en bestemmer deg for ett

sett så er det prisen uten å legge til de andre prisene(ble

komplisert det) og det krever jo at en er nevenyttig selv hvis en

skal holde disse prisene og ikke setter bort jobben)

 

Priser:

270-280hk: kan oppnås med nye E-proms-ca 6.000kr

 

300-315hk: trengs RS2 turbo(KKK26/26) og RS2eksosmanifold, fjerne

noen restriksjoner i original-eksosanlegget, justering av wastegate

(evt annen fjær)-ca 30.000kr

 

330-340hk: trengs i tillegg porting av topp og helt nytt eksosanlegg

og 3 barg trykksensor i Motronicen(2,5 originalt)-ca 50.000kr

(alternativer er brukt RS2 motor chiptrimmet)

 

360-380hk: krever RS2 injektorer og RS2 MAF,større intercooler, ny

turbo("liten" KKK26/27),ny downpipe og racecats,bytte eksoskam enten

til RS2 eller 170hk sugemotorens, ny pensinpumpe og justert

bensintrykk opp mot 5 barg, forsterket clutch-ca 100.000kr

 

400-450hk: Sport Quattro eksosmanifold med minimum Ø3-3½"

downpipe fra turbo og store racecats, nye råder,stempler(8,5:1),

modifisere insug og gasspjeld, kjempestor intercooler ala SQ eller

S1, ny turbo ("stor"KKK26/27 eller "liten" KKK27/27)-ca 150.000,-

 

450-550hk: ny turbo("stor" KKK27/27), nye injektorer og Sport Q MAF

og så videre- ca 200.000kr

 

Det koster flesk etterhvert, og Tyskerne(MTM,Hohnester ol) er glade i

KKK turboer og lager sjelden nye E-prommer for noe annet, selv om

mange påstår at det finnes bedre turboer, jeg har ihvertfall

ikke forsøkt noen bedre foreløpig.

 

 

Selvfølgelig kommer jo økt kjøling både til vann og olje

i tillegg til det som er nevnt over.

 

For de som er spesielt intresserte og vil "ta den helt ut" med over

400 hk:

 

Standard blokk og veivaksel er skuddsikker. AAN veivaksel er noe

lettere enn de andre pga det tunge todelte svinghjulet som der

brukes. En god kombinasjon er AAN veiv og gamle S2 svinghjulet med

Sachs 240mm sinter-clutch. Dette lette svinghjulet merkes godt

på aksellerasjon i 1. og 2.gir i tyngre biler. ARP pinnebolter

bør brukes både på rammelageroverfall og topplokk kombinert

med Sport Quattroens herdede brikker(untatt ved exh-kamdrevet som har

mindre plass). Standardblokka bør ikke bores mer enn 0,5mm og

gjerne med oppvarmet blokk(vannfylt og EL-motorvarmer) til 90 gr.C

slik at sylindrene blir helt runde og med stressplate når det

bores.

 

Vær nøye med å sjekke oljedysene under stemplene for tetthet

og skift ut sjekkventilen i oljegalleriet som føder topplokk og

ventilløftere med olje. Lekk sjekkventil gir tikking i ventiler og

for mye smøring. Veiv +svingningsdemper +svinghjul balanseres

sammensatt og det er ikke mange i Norge som gjør 5 sylindret

balansering meg bekjent. Jeg vet at Oslo Sylinderservice og

Kirkebakken gjør denne balanseringen, Muligens også Widmer i

Lillesand.

 

Effekter over 380-400hk frarådes med originalråder, men

originalstemplene tåler +600hk iflg MTM. Grunnen til at rådene

går (bøyer seg) er at de har en tynn smørekanal(som svekker

råden) fra store-ende til lille-ende for å smøre

krysspinnen, men de

blir krokete når ladetrykket nærmer seg 1,6-1,7 barg og rundt

400hk.

Forsterkede råder (Autoverdi,Pauter,Carillo ol) har ikke

trykksmøring

av krysspinne, men denne smøres av oljedysene som også

kjøler

undersiden på stemplene og de kommer alle med SPS ARP bolter).

Rådene

har forøvrig samme dimensjon som mange VW-motorer (1,8GTI m/flere)

med senterlengde på 144mm,Ø 50,5mm,ø 20mm og bredde 24,9mm og

veier ca 425-500 gram stykket mot ca 750 gram originale. Standard

lillamerkede (forsterkede fra fabrikk) rådelager og rammelager er

gode nok til 600 hk.

 

Reduksjon av grunnkompresjon fra 9,3 til 8,5 gjøres for å få

høyere effekt på handelsbensin(98) med høytt ladetrykk(opp

mot 2,obarg) og så kommer disse stemplene(1,8T 5V DTM-type)(Mahle

eller Kolbenscmidt som kan gå på Autobahn "hele dagen lang")

med forsterkede ringer,nedflyttede ringspor og tykkere topp for bedre

holdbarhet og varmeavgivelse. Men reduksjon i grunnkompresjon gir

også reduksjon i bunndrag, en kan ikke få både i pose og

sekk.....

 

Toppene er gode nok med originale dimensjoner på ventilene. Kun

porting og god ventilsetejobb anbefales.Portingen gjøres stort

sett under ventilområdene og lite med økning av kanal-arealer,

samt koning av ventilstyringer der disse er "fri" i kanalene.

 

Insugkam som brukes er standard, med enten ADU(RS2) eksoskam(9,5mm

løft) eller eksoskammen fra 7A(170 hk 20V sugemotoren-10,6mm

løft) når Sport quattro eksosmanifold brukes. Det går an

å bygge om toppene til mekaniske kammer og løftere ala Sport

Quattro med turtallsperrer på 9000 o/min mot 7500 o/min med

hydraulisk løftere og kammer. Da begynner det etterhvert å bli

godlyd i femmeren....

 

Innsugene modifiseres innvendig ved å ta bort "hylsene" som brukes

til føre en umbrakonøkkel igjennom slik at det blir et åpent

design, og så sveises og slipes gasspjeldaksel og hus for økt

flow. En bør unngå rør-design som RS2 og S2 med lange rør

fra intercooler over eksosmanifolden og bak på motoren. Lange

rør gir store trykktap og varmeopptagelse.

 

Original eksosmanifold(EM) tar kvelden ved ca 300hk, og RS2 EM holder

til ca 360hk, derfra er det kun Sport Quattro EM som duger og den

følger med til 550 hk. Alternativet til Sport Q eksosmanifold er

jo sveiste headers(+600 hk), men de er ikke holdbare tror jeg mhp

sprekking. AUDI-Sport er begynt å støpe opp igjen de gamle

manifoldene med ekstra godstykkelse rundt turbo flens og

wastegateflens for å unngå sprekking. Vær OBS på at denne

manifolden krever ombygging av de fleste downpipes og insugfilter

arrangement da turboen flyttes fremover og ut til inneskjermer.

 

 

-Standard KKK24 med PR=2,4 er på sin yttergrense ved ca 290hk

 

-RS2 turboen KKK26/26 med PR=2,8 er på sin yttergrense ved ca 350hk

 

-"lille" hybridturboen KKK26/27 med PR=3,0 er på sin yttergrense

ved ca 400hk(lite "26" eksoshus og lite "27" kompressorhus)

 

-"store" hybridturboen KKK26/27 med PR=3,0 er på sin yttergrense

ved ca 450hk(stort "26" eksoshus og lite "27" kompressorhus)

 

-Sport Quattro KKK27/27 med PR=3,2 kan levere til ca 550hk

 

Turboer klassifiseres bla med hvilket PR-forhold(Pressure Ratio) den

kan levere, dvs hvor mye den kan trykke opp det som suges inn. Et

annet viktig parameter er leveringsmengde ved forskjellige trykk. Dvs

en turbo som har et maks PR på 2,4 vil det si at hvis den suger

inn ved normalt atmosfæretrykk(ca 1.bara ved havet) så kan den

levere 1,4 barg i trykk ut av turboen. (PR=(ladetrykk +

atmosftrykk) : atmosftrykk). Det betyr ikke nødvendigvis at en

får 1,4 barg i ladetrykk til insuget fordi det er endel trykktap

mellom turbo-intercooler og innsug.Normalt tapes 0,1-0,2bar på

veien.

 

"hybridturboene" med mindre eksoshus brukes for å ikke miste for

mye bunndrag og da gjerne kombinert med mindre klaringer mellom

eksoshjul og hus for å drive aksele hurtigere opp i hastighet. Og

så finnes det andre turboer som Turbonetic,Garret m/andre med

spesielle lagervariasjoner og hjul som skal gi hurtigere "spooling"

som sikkert er like bra. Problemet med andre turboer enn KKK på

AUDI-femmeren er at manifoldene har runde hull der hvor turboen

festes, og de fleste andre turboer har rektangulært hull og dermed

passer dårligere. (Problemet med KKK turboer er å få tak i

ytelseskurvene på de forskjellige typene, der er de meget

restriktive, og hvis noen av dere har tilgang på dette er jeg

intressert.)

 

Standard injektorer(sorte) holder til ca 340hk, RS2 injektorer

(grønne) holder til ca 430hk, Sport Quattro injektorer

(sort/grønne)

til ca 550hk og Porsche GT2 injektorer(oransje) + 600hk. Normalt

bensintrykk på S2(3B) er 3,0 barg, RS2 er 3,8 barg og S4/S6(AAN)

er 4,0 barg. MTM(og andre) justerer gjerne opp bensintrykket ved

å "klemme" regulatoren slik at fjærtrykket blir større og

bensintrykket er i nærheten av 5,0 barg statisk. Ladetrykket

presser på regulatoren og gir dette trykket ekstra på toppen av

statisk trykk.Dette stiller meget store krav til forsterket

bensinpumpe og god nok dimensjon på rørføringene.

 

 

Luftmengdemålere(MAF) ødelegges ofte av for stor hastighet(og

derav luftvolumer) og urenheter. Original S2/S4 MAF rekker til ca 340

hk, RS2 MAF rekker til 420-430hk, og deretter er det Sport Quattro

MAF som må til.

 

Røret fra turbo til katalysatorer (downpipe) bør være så

stor som mulig, minimum 3" og aller helst 3½". Jo større

dimensjon jo mindre mottrykk og hurtigere "spooling" av turboaksel.

Noen kjører med stor race-katalysator(er) og enkelt 3" rør helt

bak og andre med dobbelt 2½" anlegg helt bak. Dobbel 2½" gir det

største arealet og minst mottrykk, men veier selvfølgelig litt

mere og er kanskje lettere å få til på 100 karroseriet enn

på B4 eller UR-Q.

 

 

Mvh Jørn

MTM RS(som etthvert begynner å bli bra maskinelt...)

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Freeman84: KRB? Den Røde UR'en sitter det S2 motor i den?

 

ja, "3B" er en S2 motor.. forskjellen på 3B og ABY som også sitter i S2, er att 3B har 1 coil, mens ABY har 5 coiler, såkalt "direct Fire" dette har vist litt å si hvis du trimmer, da du får mer presis tenning, og minsker faren for å svi av stempler.. bruker du datasprut, spiller det ingen rolle hva du har, da bruker du ikke standard coil(er) mer..

 

 

men alle 20V Turbo som sitter i 200Turbo, S2, S4 og S6 er vel like, så å si

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Trinnene Jørn beskriver er MTM sine trinn. Du får lett 350hk ut av en 3B med kkk26/27, RS2 dyser, åpen eksos og et tilpasset program - det er flere alternativ enn å svi av 40-50k hos BO Racing ;)

 

VS leverte nylig en motor på nesten 600hk til en bekjent for omtrent samme pris som MTM tar for 420-kittet ;)

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...